Telewizja dla 12 mln Polaków

W 2012 r. telewizję mobilną będzie mogło oglądać 12 mln Polaków. - Cały czas stawiamy nowe nadajniki - poinformował podczas konferencji Jerzy Cegliński, wiceprezes spółki Info-TV-FM, która jest operatorem usługi. Spółka jednak jak dotąd nie podpisała z żadnym z dużych operatorów komórkowych umowy na detaliczną sprzedaż usługi.

Na uruchomienie telewizji w telefonach komórkowych firma wydała ponad 20 mln zł, a wartość inwestycji szacowana jest przez nią na 100 mln zł.

W Warszawie hurtowo (w ofercie dla detalistów, np. dla operatorów komórkowych, którzy płacąc Info-TV-FM będą mogli sprzedawać usługę w telefonach komórkowych) telewizja mobilna została uruchomiona we wrześniu 2009 r., a obecnie działa również w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Katowicach, Słupsku, Gorzowie, Zielonej Górze i Elblągu. Do końca 2011 roku ma objąć swoim zasięgiem 31 miast. Na razie można oglądać ją za darmo, w telefonach wyposażonych w tzw. tuner DVB-H. Darmowo do czasu, gdy Info-TV-FM podpisze umowy z detalistami.

Reklama

- W tej chwili w zasięgu usługi jest ponad 5 mln osób. Ponieważ planujemy uruchomienie usługi na terenie Śląska, (...) wkrótce w zasięgu będzie ponad 7 mln osób - powiedział Cegliński.

Firma od czasu uruchomienia usługi nie podpisała jednak umowy z żadnym z dużych operatorów komórkowych.

Jak powiedział na konferencji prezes NFI Magna Polonia Albert Kuźmicz - funduszu, który jest właścicielem Info-TV-FM - negocjacje z operatorami (z wyjątkiem Polkomtela, który wycofał się z rozmów) zostały chwilowo zawieszone. Wyjaśnił, że ma to związek z rozpoczętą w grudniu kontrolą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który sprawdza, czy na rynku telewizji mobilnej nie doszło do zawarcia nielegalnego porozumienia oraz naruszenia zasad konkurencji. UOKiK wszczął kontrolę w Polkomtel, PTC, P4, Info-TV-FM oraz NFI Magna Polonia.

- Czekamy na wyjaśnienie tej sprawy - podkreślił Kuźmicz. Dodał jednak, że szanse na podpisanie umowy w pierwszej połowie br. "są bardzo duże". - Usługa jest ciekawa, więc nie widzę powodu, dla którego taka umowa nie miałby być podpisana - podkreślił. Powiedział też, że spodziewa się, iż usługa w sprzedaży detalicznej pojawi się we wrześniu br.

Pomimo braku umowy z dużymi operatorami komórkowymi, operator telewizji mobilnej rozpoczął program pilotażowy w Warszawie i Poznaniu - wraz z Canal+, TVN, CenterNetem, Vectrą i Ineą. Jego celem jest poznanie opinii użytkowników na temat usługi, określenie ich oczekiwań, a w przyszłości pomoc w budowaniu oferty detalicznej.

W telewizji mobilnej można obecnie oglądać programy, m.in. TVN, TVN24, Polsat, Polsat Sport MiniMini, ZigZap, TVP, PULS, TV Silesia, Kino Polska oraz słuchać programów radiowych: TOK FM, Roxy FM, Radio Złote Przeboje, Radio OKO, Radio RAM, RMF FM i Radio ZET. Kuźmicz zaznaczył, że obecnie trwają negocjacje z kolejnymi nadawcami i "w najbliższym czasie" oferta zostanie uzupełnione o nowe kanały.

Na poniedziałkowej konferencji przedstawione zostały też wyniki badania marketingowego GfK Polonia, przeprowadzonego podczas programu pilotażowego w Warszawie. 75 proc. ankietowanych zadeklarowała chęć oglądania telewizji mobilnej w abonamencie za 10 zł miesięcznie. Zakupem usługi za 15 zł miesięcznie zainteresowanych było 59 proc. osób biorących udział w badaniu.

Średnia ocena telewizji mobilnej w skali od 1 do 6 wyniosła 5,1. Badani wskazywali, że chętnie wybieraliby samodzielnie kanały w pakiecie, nawet za dodatkową opłatą. 71 proc. ankietowanych byłaby skłonna zapłacić 2 zł za dodatkowy kanał, a 46 proc. zapłaciłoby 5 zł za taką możliwość.

Podczas 16-dniowego testu telewizji mobilnej (100 osób o dochodach netto powyżej 3 tys. zł, badani otrzymali telefon, dzięki któremu mogli oglądać tv), średni czas korzystania z usługi wyniósł 107 minut dziennie. 86 proc. badanych przynajmniej raz korzystała z telewizji mobilnej w domu.

Cegliński zaznaczył, że wyniki badania dot. zainteresowania usługą nie uwzględniają Euro 2012. - Jak wiadomo, tego typu wielkie wydarzenia sportowo-marketingowe mają istotny wpływ, mogą zwielokrotnić popyt na usługi. My będziemy na to gotowi, dlatego że w 2011 roku w zasięgu usługi będą znajdowały się miasta i ponad 12 mln osób będzie miało możliwość odbioru programów telewizji mobilnej - powiedział.

Spółka Info-TV-FM w marcu 2009 r. wygrała konkurs Urzędu Komunikacji Elektronicznej na operatora telewizji mobilnej. Jest operatorem telekomunikacyjnym z Zamościa, zajmującym się m.in. emisją programów radiowych i telewizyjnych. Buduje maszty i wieże telekomunikacyjne oraz udostępnia własną infrastrukturę nadawczą operatorom telefonii komórkowej.

Konkurs UKE przegrała spółka Mobile TV. Utworzona została w grudniu 2008 r. przez czterech operatorów komórkowych: Polkomtel (Plus), PTK Centertel (Orange), Polską Telefonię Cyfrową (Era) i P4 (Play). Zgodnie z decyzją rezerwacyjną, w 2010 r. Info-TV-FM zasięgiem telewizji mobilnej musi objąć: Katowice, Łódź, Gdańsk, Kraków, Chorzów, Wrocław, Poznań, Szczecin, Bydgoszcz, Legnicę, Gorzów Wlkp., Opole, Tarnów, Bielsko-Białą, Radom, Olsztyn, Rzeszów, Toruń, Kielce, Częstochowę i Białystok.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: firma | telewizje | info | radio | Warszawa | TVN SA | telewizja mobilna | telewizja | polonia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »