Polska branża drobiarska bezkonkurencyjna w UE

Polska od kilku lat jest niekwestionowanym liderem w UE pod względem produkcji drobiu. Wśród mocnych stron polskiego sektora drobiarskiego są m.in. nowoczesna baza produkcyjna, a także utrzymujące się przewagi kosztowo-cenowe.

21 października br. służba weterynaryjna Chińskiej Republiki Ludowej - AQSIQ (Generalny Urząd Nadzoru nad Jakością, Inspekcji i Kwarantanny Chińskiej Republiki Ludowej) poinformowała o zakończeniu procedury otwarcia rynku chińskiego dla jaj wylęgowych i piskląt jednodniowych z Polski.

Strona chińska nie zgłosiła zastrzeżeń do oficjalnego systemu inspekcji i nadzoru zakładów, jak również warunków i systemu zapewniania bioasekuracji w wybiórczo skontrolowanych zakładach. Uzgodniono także bilateralnie świadectwo weterynaryjne dla drobiu hodowlanego, jaj wylęgowych lub jednodniowych piskląt (kurcząt, indycząt, kacząt, gąsiąt) eksportowanych z Rzeczypospolitej Polskiej do Chińskiej Republiki Ludowej.

Reklama

Świadectwo zostało przygotowane na podstawie zapisów zawartych w Protokole pomiędzy Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczypospolitej Polskiej a Generalnym Urzędem ds. Nadzoru nad Jakością, Inspekcji i Kwarantanny Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie wymogów kwarantannowych i zdrowotnych dla drobiu hodowlanego, jednodniowych piskląt i jaj wylęgowych drobiu (z uwzględnieniem kur niosek, drobiu hodowlanego, brojlerów) przeznaczonych na eksport z Rzeczypospolitej Polskiej do Chińskiej Republiki Ludowej, podpisanym w czerwcu 2016 r.

Ponadto, 27 października br. Główny Inspektorat Weterynarii przekazał aktualną listę 17 zakładów wylęgu jaj i piskląt jednodniowych zatwierdzonych do eksportu przez władze chińskie, zgodnie z prośbą inspektorów chińskich sporządzoną w trzech wersjach językowych.

......................

W czwartek 27 października br. w Toruniu zakończyła się konferencja pt. "Polski sektor drobiarski w odpowiedzi na wyzwania współczesnego rynku". Wydarzenie było trzecią odsłoną cyklu obchodów związanych z Rokiem 25-lecia Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej.

Podczas dwudniowego seminarium miało miejsce szereg prezentacji oraz paneli dyskusyjnych, a przedstawiciele branży, instytucji państwowych i naukowych oraz samorządu lokalnego podsumowali rolę Polski jako lidera w produkcji mięsa drobiowego na tle Europy oraz całego świata.

Podczas konferencji zorganizowanej z okazji jubileuszu powołania Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej omówiono czynniki warunkujące kondycję branży, trendy w rozwoju oferty polskiego drobiarstwa w obszarze zarówno rynku krajowego, jak i zagranicznego, w tym w szczególności Azji i Afryki.

Wśród zagadnień, które zostały poruszone w czasie licznych seminariów oraz paneli dyskusyjnych były m.in. kwestie dotyczące perspektyw branży, roli Polski na tle Europy i świata w kontekście nowych kierunków eksportowych, a także trendy konsumpcyjne i nowoczesne rozwiązania technologiczne w zakresie produktów drobiarskich. Dużo mówiło się o roli marki i perspektywach ewolucji rynku w kierunku segmentacji oraz brandingu mięsa drobiowego.

"Zadaniem Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej jest m.in. stymulowanie rozwoju polskiego sektora drobiarskiego i integracja producentów na rzecz wspólnego celu w postaci silnej pozycji w kraju oraz na arenie międzynarodowej. Konferencja podsumowująca obchody jubileuszu, związanego z 25-leciem naszej działalności, była doskonałą okazją do dyskusji na temat przyszłości i wyzwań, przed jakimi stoi nasza branża.

Możemy śmiało powiedzieć, że pod względem produkcji drobiu, obok dużej podaży krajowej oraz bardzo dobrej koniunktury w Europie i na świecie, naszą mocną stroną jest przede wszystkim wysoka jakość. Polscy producenci od lat są powszechnie cenieni za swoją fachowość, stałe udoskonalanie wiedzy na temat chowu drobiu, a także najnowocześniejsze zaplecze technologiczne.

Budowane w ten sposób zaufanie, kompetencja i autorytet sprawiają, że rodzime mięso drobiowe cieszy się popularnością nie tylko wśród konsumentów z państw UE, ale m.in. takich krajów, jak RPA, Chiny czy Wietnam" - podsumowuje Rajmund Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej.

Wysoką jakość oferty polskiego drobiu na rynku krajowym potwierdzają m.in. dane TNS Polska, według których wśród jego głównych zalet konsumenci najczęściej wskazują na przystępną cenę, a także walory smakowe i odżywcze.

Dla zdecydowanej większości z nich ważne jest także bezpieczeństwo i pochodzenie - aż 9 na 10 kupujących wybiera produkty drobiowe pochodzące od polskich producentów.

"Polska od kilku lat jest niekwestionowanym liderem w UE pod względem produkcji drobiu. Nasze wyroby są cenione za uwagi na ich bezpieczeństwo oraz wysoką jakość, i to właśnie te czynniki stanowią o przewadze konkurencyjnej polskiego drobiu na arenie międzynarodowej. W kontekście rynku wspólnotowego warto także zauważyć, że ze wszystkich krajów UE nasze mięso jako jedyne zostało dopuszczone do sprzedaży w Chinach.

Przedstawiciele Państwa Środka byli obecni m.in. podczas jubileuszowej konferencji w Toruniu, podczas której określili swoje oczekiwania względem polskich producentów. Jestem przekonany, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu, rodzimy sektor drobiarski skorzysta na tej współpracy, a jej wartość - obecnie ponad 105 mln zł - osiągnie prognozowany poziom nawet 2 mld zł" - ocenia Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej.

Rozwój polskiego sektora drobiarskiego zawdzięczamy korzystnej relacji ceny polskiego mięsa względem surowca pochodzącego z pozostałych państw Wspólnoty, a także wzrostowi znaczenia sprzedaży zagranicznej, która w 2017 roku może wzrosnąć do 1,3 mln ton.

"Produkcja drobiu w państwach członkowskich UE w 2015 roku osiągnęła poziom 13,8 mln ton, z czego aż 15% stanowiło mięso pochodzące z Polski. Wśród mocnych stron polskiego sektora drobiarskiego są m.in. nowoczesna baza produkcyjna, a także utrzymujące się przewagi kosztowo-cenowe, które sprzyjają wzrostowi eksportu.

Spodziewamy się, że w 2016 roku produkcja drobiu we wszystkich krajach UE-28 wyniesie 14,3 mln ton, czyli o 4% więcej w ujęciu rok do roku. Tak silna dynamika wzrostu jest efektem niższych cen pasz oraz rosnącej konsumpcji mięsa drobiowego, jaką obserwujemy na całym świecie.

Zdajemy sobie sprawę, że dynamika wzrostu produkcji jest może nieco wolniejsza, jednak szacujemy, że pozytywny dla dalszego rozwoju całego sektora trend wzrostowy utrzyma się także w kolejnych latach" - komentuje Marzena Trajer, Dyrektor Biura Analiz i Programowania w Agencji Rynku Rolnego.

Jak wynika z danych Agencji Rynku Rolnego wartość polskiego drobiu sprzedawanego na rynkach zagranicznych w 2015 roku osiągnęła poziom blisko 2 mld EUR. Jest to m.in. zasługa aktywnej promocji tego gatunku mięsa, która prowadzona jest zarówno w krajach europejskich, jak i na rynkach państw trzecich. Działania w tym zakresie podejmuje także Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza, m.in. w ramach trzyletniej kampanii współfinansowanej przez Unię Europejską pn.

"Europejski drób - w jakości siła".

Poza tym projektem Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza podejmuje również bezpośrednie działania na tamtejszym rynku, czego efektem było do tej pory m.in. podpisanie memorandum z Chińskim Stowarzyszeniem Kontroli i Kwarantanny Towarów Importowanych oraz Eksportowanych (CIQA), a także uruchomienie 23 września br. oficjalnego przedstawicielstwa branży drobiarskiej w Szanghaju.

Służby weterynaryjne Tajwanu BAPHIQ - Bureau of Animal and Plant Health Inspection and Quarantine (Biuro ds. Kontroli Zdrowia Zwierząt i Roślin oraz Kwarantanny) oficjalnie poinformowały o otwarciu rynku Tajwanu na eksport mięsa drobiowego z Polski.

Decyzja została ogłoszona podczas VI konsultacji gospodarczych pomiędzy Polską i Tajwanem w Tajpej 21 października br., w których uczestniczył m.in. główny lekarz weterynarii Włodzimierz Skorupski. Spotkaniu współprzewodniczyli podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Tadeusz Kościński oraz wiceminister Ministerstwa Spraw Gospodarczych (MOEA) Wei-Fuu Yang. Mechanizm konsultacji gospodarczych funkcjonuje od 2010 r. jako główne narzędzie wspierania polsko-tajwańskiej współpracy bilateralnej.

Zakończona procedura stanowi zwieńczenie kilkuletnich starań Inspekcji Weterynaryjnej, Warszawskiego Biura Handlowego w Tajpej oraz polskiego resortu rolnictwa, które zostały zapoczątkowane w 2006 r.

Zatwierdzenie do eksportu mięsa drobiowego uzyskało 21 przedsiębiorstw. Eksportowane towary muszą spełnić wymagania określone w:

- bilateralnie uzgodnionym weterynaryjnym świadectwie zdrowia dla mięsa drobiowego i produktów z mięsa drobiowego eksportowanych do Tajwanu,

- wymogach w zakresie kwarantanny dla importu mięsa drobiowego.

................................

Polska może skorzystać z Nowego Jedwabnego Szlaku.

Dyrektor generalny firmy kolejowej Ningbo Westrail Supply Chain, Frak Shao zapowiedział Informacyjnej Agencji Radiowej, że Polska odniesie korzyści z tak zwanego Nowego Jedwabnego Szlaku, ale musi w niego zainwestować. Dla rządu będą ważne inwestycje infrastrukturalne. Ważna będzie także polityka celna i wsparcie dla e-handlu. Jego zdaniem na połączeniach mogą skorzystać sektory transportowy czy żywnościowy.

Doktor Katarzyna Czerewacz-Filipowicz z wydziału zarządzania Politechniki Białostockiej uważa, że Polska administracja powinna zadbać zarówno o infrastrukturę, jak i wsparcie polskiego eksportu. Według niej polskim przedsiębiorcom przyda się promocyjne wsparcie na chiński rynku. Tamtejsi konsumenci, jak wyjaśnia rozmówczyni IAR, są wymagający.

Między Polską a Chinami kursują pociągi towarowe. Do pokonania, w ciągu blisko 2 tygodni, mają około 11 tysięcy kilometrów. Nowy Jedwabny Szlak to różne trasy między Chinami a zachodnią Europą. Jedna z jego odnóg przebiega przez Białoruś i Polskę.

Według danych GUS w 2015 r. obroty handlowe między Chinami a Polską osiągnęły wartość 24,7 miliardów dolarów i i były o 4,2 procent niższe niż w 2014 roku.

Do najważniejszych towarów importowanych z Chin do Polski należą: aparatura do telefonii przewodowej, urządzenia komputerowe, części do urządzeń nadawczych oraz odbiorników radiowych i telewizyjnych, części i akcesoria do maszyn biurowych, odzież i bielizna, zabawki i gry towarzyskie, lampy i oprawy oświetleniowe, transformatory elektryczne, obuwie, maszyny drukarskie, walizy i teczki. Polska eksportuje do Chin miedź i wyroby z miedzi, meble, czekoladę i wyroby cukiernicze, części i akcesoria samochodowe, silniki, turbiny parowe, aparaturę do telefonii przewodowej, przełączniki elektryczne, kauczuk syntetyczny.

Rośnie ilość i wartość drobiu eksportowanego z Polski. Dane opublikowała Agencja Rynku Rolnego. Wynika z nich, że w pierwszym półroczu za granicę sprzedano ponad 664 tysiące ton surowego mięsa drobiowego i przetworów. Ich wartość przekroczyła miliard sto milionów euro.

Na eksport trafia około 40 procent polskiego drobiu - zauważa analityk banku BZ WBK Grzegorz Rykaczewski. Wskazuje, że ten sektor produkcji ma dobre warunki handlu, także z krajami spoza Unii Europejskiej. "W przypadku rynku drobiu widzimy, jak dobrze udało się zdywersyfikować eksport. Wysyłamy do Unii, ale sporo także poza nią. Ten rynek nie jest tak podatny na embargo, jak na przykład jabłka. W dodatku nie ma tu takich problemów z handlem jak w przypadku rynku wieprzowiny i wirusa ASF" - tłumaczy ekspert rynkowy.

Szef Krajowej Rady Drobiarstwa Rajmund Paczkowski podkreśla, że polski sektor drobiarski z powodzeniem konkuruje na światowych rynkach ceną, ale i smakiem. "Mamy doskonałą jakość w przystępnej cenie i to jest zauważalne za granicą. U nas pasze są tańsze, w tym sezonie był urodzaj, dlatego też nasze ceny są odrobinę niższe. To powoduje, że popyt na nasz towar rośnie" - analizuje Rajmund Paczkowski. W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 2 miliony 300 tysięcy ton drobiu.

IAR

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Chiny | drób | handel zagraniczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »