10 sukcesów i 10 porażek 2011 roku

Największym sukcesem mijającego roku na rynku telewizyjnym jest współdziałanie. W tym kontekście warto wymienić dwa porozumienia. Pierwsze to zbliżająca się nieuchronnie fuzja CYFRY+ z n. Nowa platforma będzie mogła skutecznie rywalizować z Cyfrowym Polsatem. Ale platforma Zygmunta Solorza-Żaka nie daje za wygraną. Jej właściciel zaskoczył rynek już wcześniej kupując Polkomtela, operatora Plusa.

Największą porażkę trudno wskazać. Mniejsze już łatwiej, bo działalność zakończyło kilka kanałów tematycznych. Niepokojące jest też to, że platformy cyfrowe wciąż serwują nam stare dekodery, a na ich listach kanałów panuje totalny bałagan.

Sukcesy

  • Połączenie CYFRY+ i n

    Po prawie dziesięciu latach przerwy słowo fuzja znowu będzie odmieniane przez wszystkie przypadki w odniesieniu do CYFRY+. Grupa ITI postanowiła nawiązać strategiczne partnerstwo w Polsce z CANAL+ Cyfrowym. W praktyce oznacza to fuzję i powstanie silnej platformy cyfrowej z 2,5 mln abonentów. Po profilu dwóch łączących się platform łatwo się domyślić, że będzie to platforma dla wymagającego klienta, który lubi hity filmowe i piłkę nożną.

    Połączony gracz otrzyma szansę na pokonanie Cyfrowego Polsatu. Oby tylko zostały wyciągnięte wnioski z 2002 roku. Po fuzji CYFRY+ z Wizją TV w nowej ofercie zabrakło kilku znaczących kanałów (m.in. Animal Planet i Cartoon Network). Zaszkodziło to CYFRZE+ i wzmocniło Cyfrowy Polsat, który zaczął zbijać kapitał na niezadowolonych.

  • Sieć Plus dla Zygmunta Solorza-Żaka

    Szef Polsatu został na początku listopada właścicielem Polkomtela, operatora komórkowego Plus. Kontrolowany przez Zygmunta Solorza-Żaka Spartan Capital Holding zapłacił za sieć 15,1 mld zł.

    Nowy właściciel, a jednocześnie prezes Polkomtela, zapowiedział szeroką synergię między wszystkimi swoimi spółkami i większą sieć sprzedaży. To dobra wiadomość zarówno dla abonentów Cyfrowego Polsatu jak i Plusa. Można się spodziewać wspólnych usług - zwłaszcza w zakresie połączonej oferty triple-play i multimedialnej oferty, która będzie dostępna nie tylko z telewizora.

  • Nieoczekiwane wyniki Polo TV

    To chyba najbardziej zaskakujący sukces mijającego roku. Emitująca muzykę disco polo stacja Polo TV uzyskała w ciągu czterech miesięcy 0,43 proc. udziału w rynku. Dla porównania Viva Polska miała 1,05 proc. (dane Nielsen Audience Measurement). Nowy kanał ma perspektywy, bo będzie można go oglądać w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. Nie jest to jedyny projekt, który wykorzystuje potencjał disco polo. Programy z tym gatunkiem muzycznym nadają także: TVS, TVR oraz iTV.

  • CYFRA+ stawia na HD...

    Miłą niespodziankę przygotowała na koniec roku CYFRA+. Platforma wprowadziła jednolity wizerunek związanych z CANAL+ Cyfrowym kanałów tematycznych. Teraz wszystkie mają w nazwie "+" i wszystkie są emitowane w wysokiej rozdzielczości. W ten sposób w listopadzie zadebiutowały: Planete+ HD, TeleToon+ HD, MiniMini+ HD, Hyper+HD, Kuchnia+ HD, Ale Kino+ HD, Domo+ HD.

    Dodatkowo operator wprowadził do oferty TVN HD, TVN7 HD i Nickelodeon HD. W ten sposób CYFRA+ stała się platformą, która oferuje najwięcej kanałów w jakości HD. Najstarsza działająca platforma cyfrowa udostępniła swoje kanały tematyczne w HD abonentom najtańszych pakietów. Oznacza to zmianę strategii, bo do tej pory, aby oglądać w CYFRZE+ treści w HD trzeba było dopłacać do pakietów.

  • ...n zgarnia prawa filmowe

    Platforma cyfrowa n w 2011 roku ostro walczyła na rynku praw filmowych. Podpisała szumną umowę z hollywoodzką wytwórnią 20th Century FOX i dystrybutorem filmowym Monolith. Już wcześniej n porozumiała się z MGM, Paramount Pictures, Dreamworks i CBS Films. Dla porównania CANAL+ spośród znaczących wytwórni posiada umowę z Universal, a HBO z TimeWarner, Sony i Walt Disney. n wykorzystuje prawa w swoich kanałach: nPremium, nPremium 2, nPremium 3 oraz nPremium 4.

  • PPV sprzedaje się w Polsce

    Walka Witalij Kliczko-Tomasz Adamek pokazała, że w Polsce jest miejsce na usługi typu pay-per-view. Przed walką telefony w call center CYFRY+ i Cyfrowego Polsatu były rozgrzane do czerwoności. Dostęp do transmisji wykupiło ponad 200 tysięcy osób.

    Wynik robi wrażenie, bo walkę można było obejrzeć za darmo w RTL (również w RTL CH, który jest dostępny na polskich platformach cyfrowych). Uczyniło tak 1,4 mln Polaków. O sukcesie swojej usługi PPV mówi też Cyfrowy Polsat. Największej platformie cyfrowej udało się do września sprzedać w ten sposób dostęp do 1,5 mln filmów.

  • Mocniejsza oferta sportowa Cyfrowego Polsatu...

    Przez ostatnie kilka lat Polsat Sport odpuścił trochę z ofertą piłkarską. Nadawca postawił za to na siatkówkę, koszykówkę i piłkę ręczną. Ta strategia dość mocno się opłaciła, bo polskie reprezentacje zaczęły odnosić sukcesy. Teraz, przed Euro 2012, zainteresowanie piłką kopaną znowu rośnie, dlatego Polsat Sport nadrabia zaległości. W ciągu ostatniego roku oferta nadawcy została rozszerzona o wybrane mecze polskiej ligi (wszystkie może pokazywać na żywo CANAL+). Wcześniej do kanałów sportowych Polsatu wróciła Liga Mistrzów. Nic dziwnego, że Polsat chce dodatkowo promować swoją ofertę sportową. W ramach DVB-T zadebiutował Polsat Sport News.

  • ...i wprowadzenie LTE

    Rok 2011 należał do technologii LTE. W tej materii niekwestionowanym liderem jest Cyfrowy Polsat. W sierpniu jako pierwszy operator wprowadził tę technologię w naszym kraju. Usługa zapewnia dostęp do internetu z prędkością do 100 Mb/s. W praktyce oznacza to, że pobranie pliku mp3 zajmuje kilka sekund, a filmu lub gry minutę-kilka minut. Pytanie, czy Cyfrowemu Polsatowi uda się przekonać do nowego rozwiązania swoich abonentów. Usługa może być strzałem w dziesiątkę w małych miejscowościach, gdzie nie ma konkurencji i wciąż króluje Neostrada.

  • Platformy i telewizje z tabletu

    W dobie konwergencji dla abonenta platformy cyfrowej nie ma znaczenia, czy ogląda telewizję z "talerza", czy ze swojego tabletu. Takie są trendy światowe, więc podążają za nimi polscy nadawcy. Przykładem jest HBO GO, dostępne od pierwszej połowy listopada. Abonenci usługi mają dostęp do 600 filmów i seriali. Podobnym rozwiązaniem jest Strefa Wideo dostępna dla klientów Cyfrowego Polsatu. Drogą internetową w oparciu o platformę Ipla.tv abonenci mogą oglądać na żądanie kanały związane z koncernem Polsatu.

  • 3D stopniowo się rozwija

    Technologia trójwymiarowa to teraz hit sprzedażowy wszystkich sklepów ze sprzętem RTV/AGD. Treści na razie jak na lekarstwo, ale pionierami są CANAL+ i ITI. Choć CANAL+ 3D jest dostępny w CYFRZE+, na stałą ofertę programową nie ma co liczyć. Zmieni się to w pierwszym kwartale 2012 roku. Również w n w trójwymiarze nadawane są pojedyncze pozycje. Więcej treści 3D oferuje paczka Next TV.

    Na razie w tej technologii można odbierać kanały: NEXT Lejdis 3D, NEXT Man 3D i NEXT Young 3D. Przeważają własne produkcje, ale zasięg jest znikomy - stacje docierają do niewielu niszowych sieci kablowych. Dystrybutor zapowiada, że wkrótce się to zmieni.

Porażki

  • Niespodziewany koniec TVN Warszawa...

    W pierwszym półroczu niespodziewanie TVN zdecydował się zakończyć nadawanie kanału TVN Warszawa. Ostatni program na żywo nadano 25 marca, potem przez kilka miesięcy pokazywano powtórki, a następnie całkowicie zaprzestano emisji.

    Decyzja spadła na zespół niespodziewanie, bo początkowo deklarowano, że otrzyma więcej czasu na uzyskanie rentowności. Niestety wyniki nie były zadowalające, a specyfika warszawskiego rynku reklamowego niewystarczająca. Większość dziennikarzy TVN Warszawa znalazła pracę w TVN24.

  • ... CSB TV następny?

    Na TVN Warszawa nie kończą się problemy nadawców lokalnych/regionalnych. Po tym jak TVS zmieniła profil na bardziej przystępny dla widzów z całej Polski, problemy ma kaszubska CSB TV.

    Ostatnie miesiące to fatalna pikseloza tej stacji na satelicie Hot Bird. Kanał jeszcze nadaje, ale od sierpnia w prasie pojawiają się spekulacje, że niebawem zakończy żywot. Szefostwo stacji liczyło na znalezienie inwestora, ale się nie udało. CSB TV przynosi 300 tys. zł strat miesięcznie.

  • Tylko jeden kanał sportowy TP

    Po raz kolejny Telekomunikacja Polska zaliczyła na rynku płatnej telewizji porażkę. Od 1 września nadaje tylko jeden kanał sportowy - Orange Sport. Informacyjny Orange Sport Info zakończył działalność. Jedną z przyczyn była utrata przez TP sublicencji do pokazywania polskiej ligi. Pozostałe prawa nie powalały, więc zmodyfikowano również ofertę Orange Sport, która ma teraz charakter bardziej lifestylowy. TP musi pomyśleć o zacieśnieniu więzi z platformą, która powstanie z połączenia CYFRY+ i n. Cyfrowy Polsat ma Plusa, a CYFRA+ może mieć TP.

  • Czwórka - Radio bez wizji

    Polski RTL 102,5 Hit Channel okazał się klapą i nowy prezes Polskiego Radia zdecydował, że Czwórka - Radio na Wizji zniknie z platform cyfrowych i sieci kablowych. Projekt będzie dostępny tylko w internecie. Powodem są słabe wyniki oglądalności (0,01 proc. udziału w rynku) i wysokie koszty. Znacznie przekroczyły planowane 3,5 mln zł. Warto dodać, że w porównaniu z europejskimi odpowiednikami, również jakość pozostawiała dużo do życzenia. Wspomniany wyżej RTL 102,5 Hit Channel emituje o wiele więcej teledysków.

  • Platformy, zróbcie porządek!

    Listy kanałów na dekoderach platform cyfrowych coraz bardziej przypominają bałagan w hipermarketach. Tam produkty są ułożone na pozór nielogicznie, aby klienci przemierzyli jak najwięcej działów w sklepie. CYFRA+ kilka razy powtarza na liście autorskie kanały tematyczne. Rozumiem, że chce w ten sposób zwiększyć ich oglądalność i sprawić wrażenie, że oferuje więcej kanałów, ale to już pewna przesada. Dziwią też pozycje poszczególnych kanałów. Na przykład popularny Disney Channel zajmuje dopiero 144. pozycję.

  • Kiepskie kanały tematyczne w DVB-T

    To chyba najbardziej kontrowersyjna decyzja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Miejsca w pierwszym multipleksie zdobyły: U-TV (25 proc. udziałów w tej stacji nabył TVN), ATM Rozrywka, Eska TV i Polo TV. Najwięcej kontrowersji wzbudził ten ostatni kanał, emitujący muzykę typu disco-polo. Powszechnie krytykowano też fakt, że w multipleksie zabrakło miejsca dla kanałów lokalnych i posiadających zagraniczną koncesję. Gdyby te mogły wystartować w konkursie, być może do DVB-T trafiłby Eurosport albo AXN.

  • Wieczny problem z kanałami TVP

    Telewizja Polska i jej problemy z kanałami tematycznymi to chyba stała rubryka w porażkach roku. Scenariusz jest zawsze taki sam. Nowy prezes - nowe koncepcje i nowe pomysły na kanały. Juliusz Braun myśli nad dwiema nowościami - filmową i dziecięcą.

    Szkoda, że najpierw publiczna telewizja nie upora się ze słabą oglądalnością dotychczasowych stacji i problemami finansowymi, które doprowadzą do cięć w "Wiadomościach" i "Panoramie". Ostatnio pojawiają się informacje, że mimo słabych wyników, TVP Historia nie zniknie. Nadawca rozważa nawet współpracę z Discovery Historia.

  • Aster cenzuruje RTL

    Walka Kliczko-Adamek występuje w tym rankingu podwójnie. Jest sukcesem PPV, ale także porażką operatora kablowego Aster. Sieć zdecydowała się zastąpić przekaz RTL planszą tekstową w czasie nadawania walki. Wystraszyła się kancelarii reprezentujących polskiego dystrybutora praw do emisji w PPV.

    Na wysokości zadania stanęły CYFRA+ i Cyfrowy Polsat, które nie zablokowały dostępu do RTL CH dostępnego z Hot Birda. Ukłon w stronę abonentów zrobiła n, która przeniosła RTL CH na wyższą pozycję. Na szczęście Aster szybko zniknie z rynku, bo firmę wchłonął UPC Polska.

  • Przestarzały sprzęt platform

    Zaledwie rok temu CYFRA+ wymieniała znane z Wizji TV dekodery Philips. Mimo to, wielu abonentów nadal korzysta ze starszych typów dekoderów typu Pioneer czy Kenwood. Wiąże się to z wolniejszym działaniem, bo oprogramowanie jest stare. Podobny problem występuje też w Cyfrowym Polsacie.

    To słabsza jakość nie tylko dla abonentów, ale także większe koszty platform cyfrowych. Oznacza to chociażby konieczność dublowania kanałów HD i SD, które emitują to samo. W przypadku przejścia na MPEG-4 platformy mogłyby oferować więcej kanałów w lepszej jakości.

  • Radio z satelity się nie sprawdziło

    Czy to koniec stacji radiowych na platformach cyfrowych? Być może. Pierwszy krok zrobiła już CYFRA+, która w marcu wyłączyła paczkę Music Choice (wcześniej oferowała Multimusic, następnie XtraMusic). Mimo kolejnych zmian nazw, pakiet nie zdobył popularności wśród abonentów platformy, podobnie zresztą jak nRadio w przypadku n.

    W dzisiejszych czasach takie usługi trochę nie mają sensu, bo o wiele bardziej rozbudowane biblioteki muzyczne znajdziemy na stronach internetowych rozgłośni radiowych.

    Mimo to, platformy nie rezygnują z oferowania największych polskich stacji radiowych. Nie wiadomo, czy ze względu na abonentów, czy nadawców, którzy często przekaz satelitarny wykorzystują, aby dosłać sygnał do nadajników. Szacuje się, że z radia na platformach cyfrowych korzysta mniej niż 1 proc. abonentów.

Daniel Gadomski

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: podsumowanie roku | platforma cyfrowa | porażki | telewizja | DVB-T | Cyfra+
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »