Euro 2012 - afera we Wrocławiu

Wrocław odstąpił od umowy z Mostostalem Warszawa na budowę stadionu, który miał powstać w ramach przygotowań Polski do mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku - poinformował prezydent miasta Rafał Dutkiewicz. Walory Mostostalu Warszawa na GPW potaniały po tej wiadomości o 6,3 proc., na zamknięciu akcje spółki zniżkowały o 3,28 proc

- Musimy się rozstać z Mostostalem, dłużej zwlekać nie możemy - powiedział Dutkiewicz. Prezydent wyjaśnił, że powodem rozwiązania umowy jest narastające opóźnienie na placu budowy, które nie pozwoliłoby oddać obiektu w terminie. - Opóźnienie realne wyniosło powyżej 90 dni, a wiele kontraktowych elementów było notorycznie łamanych przez wykonawcę - stwierdził. Prezydent poinformował, że już w czwartek zaczną się prace nad wyborem nowego wykonawcy, który na plac budowy powinien wejść w styczniu przyszłego roku. Dutkiewicz stwierdził, że władze miasta trzykrotnie wzywały Mostostal do opracowania i przedstawienia planu naprawczego, którego głównym celem miało być przyspieszenie prac i zniwelowanie opóźnienia.

Reklama

- Prawnicy, z którymi się konsultowaliśmy są zdania, że ze względu na unikalność obiektu i umowę wiążącą nas z UEFA, możemy nowego wykonawcę wyłonić po negocjacjach z wolnej ręki, a nie w przetargu - tłumaczy Dutkiewicz.

Dyrektor departamentu spraw społecznych wrocławskiego Urzędu Miejskiego Michał Janicki wyjaśnił, że według kontraktu miasto jest zmuszone naliczyć karę dla konsorcjum w wysokości 10 proc. wartości całego kontraktu, czyli ok. 72 mln zł. Oferta konsorcjum Mostostalu Warszawa została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na generalnego wykonawcę budowy wrocławskiego stadionu na Euro 2012 w styczniu tego roku. Konsorcjum zaproponowało cenę w wysokości 729,7 mln zł brutto, czyli 598,1 mln zł netto.

Udział procentowy Mostostalu Warszawa w konsorcjum wynosił 30,60 proc., a jego spółki zależnej - Wrocławskiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego nr 2 Wrobis wynosił 19,00 proc.

O wybudowanie stadionu we Wrocławiu starały się jeszcze konsorcja spółki PBG i Budimeksu-Dromeksu.

Według analityka DM PKO BP Michała Sztablera, cała sprawa może zakończyć się w sądzie. - Nie wiem, na ile inwestorzy dyskontują już (potencjalne) kary, a na ile utratę dochodów. Jeśli inwestor wystąpi o odszkodowanie, to Mostostal zapewne zawiąże rezerwę, a to będzie widoczne w wynikach - powiedział analityk. - Nie wyobrażam sobie, by w ciągu miesiąca jakaś poważna firma była w stanie skonstruować ofertę. Może spółka, która startowała w wcześniejszym przetargu jest w stanie zaktualizować swoją ofertę - dodał.

Mostostal Warszawa: budowa stadionu to dla nas absolutny priorytet Wierzymy, że nadal będziemy budować stadion we Wrocławiu, bo to dla nas priorytetowy kontrakt. Zrobimy wszystko, by go zrealizować tak jak należy - powiedziała w środę PAP Kinga Drózd z biura prasowego Mostostalu Warszawa. Wcześniej prezydent miasta Rafał Dutkiewicz poinformował o zerwaniu umowy na budowę stadionu na EURO 2012. Mostostal na razie nie chce odnosić się do przyczyn zerwania kontraktu. - Nie otrzymaliśmy jeszcze oficjalnego pisma z podaniem powodów zerwania z nami umowy. Dopiero kiedy będziemy mieli oficjalne uzasadnienie od inwestora, będziemy mogli dokładniej się do niego ustosunkować - wyjaśniła Drózd. Według prezydenta Dutkiewicza, wykonawca nie jest w stanie zakończyć budowy w wyznaczonym terminie, a ryzyko, że opóźnienia będą narastały jest zbyt duże i dlatego zdecydował się na wypowiedzenie umowy. - Od jutra rozpoczynamy negocjacje z nowym wykonawcą i planujemy je zakończyć w ciągu dwóch, trzech tygodni - wyjaśnił. Dodał, że o wypowiedzeniu umowy zostali już poinformowane władze UEFA, minister sportu Adam Giersz oraz prezes PZPN Grzegorz Lato. Umowę na budowę wrocławskiego stadionu podpisano w kwietniu tego roku. Tuż po tym rozpoczęły się pierwsze prace. "Kamień węgielny" pod budowę został wmurowany w czerwcu; inwestycja miała być zakończona w połowie 2011 r.

PBG zainteresowane stadionem we Wrocławiu

- PBG jest zainteresowane przejęciem budowy wrocławskiego stadionu, po tym jak miasto zdecydowało się rozwiązać umowę z dotychczasowym wykonawcą, Mostostalem Warszawa z powodu opóźnień w realizacji - poinformował w środę PAP Jacek Krzyżaniak, rzecznik PBG. - Oczywiście jesteśmy zainteresowani, ale powtórzenie procedury przetargowej może opóźnić inwestycję. Jeśli byłaby taka propozycja, podeszlibyśmy do niej bardzo poważnie - powiedział. - Z pewnością musiałyby to być jakieś negocjacje, nie wyobrażam sobie powtórzenia procedury przetargowej w takim samym kształcie (...) zajęłoby to mnóstwo czasu, nie jest to najlepszy pomysł - dodał. Krzyżaniak dodał, że PBG ma doskonałą kadrę i praktycznie kończy właśnie stadion w Poznaniu.

* * *

Ponad 40 tysięcy miejsc na trybunach, a pod nimi klub fitness, kasyno, dyskoteka, sale konferencyjne i biurowe. Poza tym: 4,5 tysięcy miejsc parkingowych, w tym prawie 400 dla autobusów - tak wyglądać ma stadion na wrocławskich Maślicach. Nie wiadomo czy Wrocław zdąży teraz z budową tego obiektu do finałów ME 2012...

Największą inwestycją w stolicy Dolnego Śląska jest budowa nowego stadionu. Początkowo miasto chciało wyłożyć na niego nieco ponad 500 mln. Problem pojawił się, gdy jedno z konsorcjów, które przystąpiło do przetargu, wyceniło koszty na 937 mln. Stanęło na kwocie 850 mln zł (wliczają w to koszty projektowe - 110 mln zł). 14 kwietnia 2009 roku wreszcie podpisano umowę z generalnym wykonawcą, którym zostało polsko-greckie konsorcjum pod przewodnictwem Mostostalu Warszawa S.A.

Sprawdź bieżące notowania Mostostalu Warszawa i PBG na naszych stronach

Prezes zarządu spółki Mostostal Warszawa Jarosław Popiołek powiedział po podpisaniu umowy, że sama konstrukcja stadionu ma być gotowa w ciągu 12 miesięcy. Aby dotrzymać terminu, na placu budowy miało pracować dwa tysiące robotników wspieranych przez ciężki sprzęt.

Stadion powstaje przy ul. Drzymały na działce, której właścicielem jest Gmina Wrocław. Lokalizacja nie jest przypadkowa. Sąsiedztwo powstającej obwodnicy wrocławskiej ma zapewnić optymalny dojazd z każdego kierunku. Do centrum jest stąd zaledwie 15 minut. Liczy się też bliskie położenie portu lotniczego.

Potężny kompleks będzie sprawiać wrażenie lekkiego dzięki projektowi elewacji. Obiekt zostanie osłonięty siatką z włókna szklanego pokrytego teflonem. Technologia oświetlenia sprawi, że stadion będzie mógł mienić się różnymi barwami, co pozwoli na zmiany iluminacji w zależności od charakteru aktualnej imprezy. Częścią kompleksu będzie promenada, która umożliwi kibicom łatwe dotarcie na trybuny, a później sprawne opuszczenie obiektu.

RAPORT SPECJALNY: DROGA DO EURO 2012

Stadion będzie miec wysokość 39 metrów. Na miejsca położone na sześciu kondygnacjach będzie prowadzić 18 klatek schodowych i sześć wind. Trybuny okalające płytę boiska oczywiście zostaną przykryte dachem.

Ważną informacją dla mieszkańców Wrocławia jest to, że obiekt będzie wielofunkcyjny. Oprócz meczów piłkarskich będą mogły odbywać się na nim także imprezy kulturalne, targi i wystawy. Dzięki temu stadion zyska dodatkowe źródła pieniędzy, z których będzie można sfinansować jego utrzymanie.

Patrząc na budowę najłatwiej ocenić stopień zaawansowania przygotowań do największej sportowej imprezy w Polsce, ale budowa stadionów to tylko jedno z wyzwań. Nikt nie ma wątpliwości, że rozwiązania komunikacyjne w naszym kraju nie przystają do wymogów XXI wieku. Bez ich modernizacji nawet najnowocześniejsze stadiony nie uchronią nas przed kompletną klapą.

Wrocław, podobnie jak wszystkie pozostałe polskie miasta, stoi przed koniecznością stworzenia spójnego systemu komunikacyjnego, który pozwoli kibicom w krótkim czasie dostać się na stadion wszelkimi możliwymi środkami transportu.

Czy zdążymy przygotować Polskę do Euro 2012? Dołącz do dyskusji

Aż 400 milionów złotych pochłonie budowa nowego terminalu pasażerskiego. Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika i tak wymaga rozbudowy ponieważ z miesiąca na miesiąc przybywa pasażerów. W 2012 roku będzie mógł odprawić trzy miliony pasażerów, a projekt rozbudowy ma zapewnić im komfort i jednocześnie zmniejszyć uciążliwość lotniska dla mieszkańców Wrocławia.

Inwestycje drogowe to nie tylko położenie nowych dróg i przebudowa istniejących tak, by razem tworzyły sprawny system. To także budowa specjalnej linii tramwajowej oraz takich systemów kontroli ruchu, które usprawnią komunikację indywidualną i zbiorową. Inteligentny System Transportu "ITS Wrocław" zakłada monitoring i kontrolę sygnalizacji świetlnej, utworzenie informacji drogowej dla pasażerów i takie zorganizowanie ruchu, aby priorytet miała komunikacja miejska.

Zobacz reportaż o stadionach na Euro 2012:

Gruntowny remont czeka wrocławski dworzec kolejowy. PKP modernizuje połączenie z Wrocławia do Poznania. Dolnośląski odcinek o długości 58 kilometrów ma być gotowy w pierwszym kwartale 2012 roku. Realizacja projektu wartego 1,5 miliarda złotych pozwoli skrócić czas podróży pomiędzy miastami ze 120 do 70 minut.

Z doświadczeń miast, które organizowały wielkie imprezy piłkarskie wynika, że na mecze przyjeżdża znacznie więcej kibiców, niż może pomieścić stadion. Przykładowo przed Euro 2008 austriacki Innsbruck szykował się na przyjęcie stu tysięcy fanów, choć trybuny rozbudowanego Tivoli-Neu mogły pomieścić jedynie trzydzieści tysięcy. Aby móc przyjąć wszystkich kibiców, Wrocław rozbudowuje bazę noclegową. Do 2012 roku powstanie 16 nowych hoteli (w tym cztery pięciogwiazdkowych).

Mostostal w dół po stracie kontraktu Wrocław zrezygnował z generalnego wykonawcy stadionu na Euro 2012, poinformował dziś na konferencji prasowej prezydent Wrocławia. Stadion budowało konsorcjum, którego liderem był notowany na warszawskiej giełdzie Mostostal Warszawa. Kontrakt opiewał na kwotę 730 mln zł. Akcje Mostostalu Warszawa zareagowały na te doniesienia spadkiem o ponad 6 proc.

Marcin R. Kiepas, X-Trade Brokers DM S.A.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: afera | konsorcjum | budowy | Mostostal | prezydent | Euro 2012 | Warszawa | Dutkiewicz | W.E. | stadiony | trybuny | budowa | Wrocław
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »