Pracodawcy RP wskazują potrzebę czasowego obniżenia akcyzy na paliwa

Pracodawcy RP zwrócili się do ministra finansów z prośbą o doprowadzenie do czasowego obniżenia stawki akcyzy na paliwa.

Odsunęłoby to zagrożenie zdławienia wzrostu gospodarczego. - Spełnienie naszego postulatu nie byłoby precedensem. Na takie działanie zdecydowała się Rada Ministrów w 2004 roku, dzięki czemu uniknięto wówczas zagrożeń w postaci niższego wzrostu gospodarczego. Na takie działanie zdecydowała się obecnie Wielka Brytania - mówi ekspert Pracodawców RP, Piotr Rogowiecki.

Cena litra najpopularniejszej benzyny (95) przekracza już 5 zł, a cena litra oleju napędowego ociera się o tę granicę. Jest to związane z kosztem podstawowego surowca paliw na światowych giełdach. W ciągu roku cena baryłki ropy wzrosła z 68,32 dol. do 116,06 dol., a sytuację pogarsza dodatkowo niski kurs złotego. Aktualne wydarzenia na arenie międzynarodowej nie napawają optymizmem i trudno przypuszczać, by w najbliższym czasie ceny ropy znacząco spadły. Sytuację pogarsza fakt, że 1 maja zostaną zniesione ulgi akcyzowe na biokomponenty, które producenci oraz importerzy paliw muszą dodawać do benzyn i oleju napędowego. Szacuje się, że przełoży się to na wzrost cen paliw o 7-10 groszy na litrze.

Reklama

- Wysokie ceny paliw mają negatywne skutki dla gospodarki, bowiem praktycznie każdy rodzaj działalności gospodarczej związany jest z koniecznością wykorzystywania środków transportu, napędzanych paliwami ropopochodnymi. Obecna cena paliw powoduje, że koszty prowadzenia działalności gospodarczej rosną, co obniża konkurencyjność naszych przedsiębiorstw - mówi Piotr Rogowiecki. Dla niektórych branż - takich jak transport osób czy towarów - wzrost cen paliw ma szczególnie negatywne skutki. Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że prawo nie pozwala na odliczanie VAT od paliwa do pojazdów wykorzystywanych w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Pracodawcy RP przypominają, że ceny paliw są kolejnym, po dużym wzroście cen żywności, czynnikiem inflacyjnym. - Inflacja w lutym w wysokości 3,6 proc. jest wyższa nie tylko od celu inflacyjnego NBP na ten rok, ale nawet od dopuszczalnego odchylenia od niego. Może to spowodować podniesienie stóp procentowych, co z kolei schłodziłoby koniunkturę - mówi ekspert.

Pracodawcy RP zdają sobie sprawę z trudnej sytuacji finansów publicznych. Jednak wszelkie dokumenty strategiczne przygotowywane przez Ministerstwo Finansów warunkują przywrócenie budżetu do równowagi poprzez dynamiczny wzrost gospodarczy. A nie może być o nim mowy przy obecnej sytuacji na rynku paliwa.

- Przedsiębiorstwa wyższe koszty działalności związane z wysoką ceną paliw wezmą w pierwszej kolejności na siebie, jednak w długim i średnim terminie będą zmuszone przerzucić je na klientów, co zahamuje popyt krajowy, na którym w głównej mierze opiera się obecnie wzrost naszego PKB - wyjaśnia ekspert.

Pracodawcy RP podkreślają także, że utrata przychodów budżetu z tytułu obniżonej akcyzy na paliwa zostałaby zniwelowana przez wyższe wpływy z tytułu innych danin na rzecz państwa.

- - - - - -

Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej (wcześniej Konfederacja Pracodawców Polskich) to największa i najstarsza organizacja pracodawców w Polsce. Powstała w listopadzie 1989 roku. Reprezentuje ponad 7000 firm, zatrudniających przeszło 3 000 000 pracowników. 85 proc. z nich to firmy prywatne.

- - - - - -

- Akcyza na paliwa w Polsce znajduje się na minimach Unii Europejskiej, dlatego Ministerstwo Finansów nie może jej obniżyć - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica.

Dodał, że nawet obniżka akcyzy nie przełożyłaby się na spadek cen paliw, gdyż te kreuje cena baryłki ropy i kurs walutowy.

- Mamy osiągnięte minima, jeśli chodzi o akcyzę na paliwa, nie możemy jej obniżyć. Dzisiaj już wypełniamy minima unijne. Rząd chce wprowadzić ulgi na biopaliwa. Na paliwa w 80 proc. składające się z biokomponetów, to zostanie najprawdopodobniej jak najszybciej przyjęte - powiedział Kapica.

- Akcyza na paliwa w tej wysokości jest od kilku lat. Jest ona kwotowa, nie procentowa. Są dwa elementy kształtujące ceny paliw: kurs złotego oraz cena baryłki ropy - dodał.

Wiceminister finansów przyznał także, że obniżka akcyzy zostałaby prawdopodobnie skonsumowana przez marże na cenach paliw.

PAP

Pobierz: program do rozliczeń PIT

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: rp. | pracodawcy | paliwa | Pracodawcy RP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »