Pracodawcy RP wskazują potrzebę czasowego obniżenia akcyzy na paliwa
Pracodawcy RP zwrócili się do ministra finansów z prośbą o doprowadzenie do czasowego obniżenia stawki akcyzy na paliwa.
Odsunęłoby to zagrożenie zdławienia wzrostu gospodarczego. - Spełnienie naszego postulatu nie byłoby precedensem. Na takie działanie zdecydowała się Rada Ministrów w 2004 roku, dzięki czemu uniknięto wówczas zagrożeń w postaci niższego wzrostu gospodarczego. Na takie działanie zdecydowała się obecnie Wielka Brytania - mówi ekspert Pracodawców RP, Piotr Rogowiecki.
Cena litra najpopularniejszej benzyny (95) przekracza już 5 zł, a cena litra oleju napędowego ociera się o tę granicę. Jest to związane z kosztem podstawowego surowca paliw na światowych giełdach. W ciągu roku cena baryłki ropy wzrosła z 68,32 dol. do 116,06 dol., a sytuację pogarsza dodatkowo niski kurs złotego. Aktualne wydarzenia na arenie międzynarodowej nie napawają optymizmem i trudno przypuszczać, by w najbliższym czasie ceny ropy znacząco spadły. Sytuację pogarsza fakt, że 1 maja zostaną zniesione ulgi akcyzowe na biokomponenty, które producenci oraz importerzy paliw muszą dodawać do benzyn i oleju napędowego. Szacuje się, że przełoży się to na wzrost cen paliw o 7-10 groszy na litrze.
- Wysokie ceny paliw mają negatywne skutki dla gospodarki, bowiem praktycznie każdy rodzaj działalności gospodarczej związany jest z koniecznością wykorzystywania środków transportu, napędzanych paliwami ropopochodnymi. Obecna cena paliw powoduje, że koszty prowadzenia działalności gospodarczej rosną, co obniża konkurencyjność naszych przedsiębiorstw - mówi Piotr Rogowiecki. Dla niektórych branż - takich jak transport osób czy towarów - wzrost cen paliw ma szczególnie negatywne skutki. Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że prawo nie pozwala na odliczanie VAT od paliwa do pojazdów wykorzystywanych w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Pracodawcy RP przypominają, że ceny paliw są kolejnym, po dużym wzroście cen żywności, czynnikiem inflacyjnym. - Inflacja w lutym w wysokości 3,6 proc. jest wyższa nie tylko od celu inflacyjnego NBP na ten rok, ale nawet od dopuszczalnego odchylenia od niego. Może to spowodować podniesienie stóp procentowych, co z kolei schłodziłoby koniunkturę - mówi ekspert.
Pracodawcy RP zdają sobie sprawę z trudnej sytuacji finansów publicznych. Jednak wszelkie dokumenty strategiczne przygotowywane przez Ministerstwo Finansów warunkują przywrócenie budżetu do równowagi poprzez dynamiczny wzrost gospodarczy. A nie może być o nim mowy przy obecnej sytuacji na rynku paliwa.
- Przedsiębiorstwa wyższe koszty działalności związane z wysoką ceną paliw wezmą w pierwszej kolejności na siebie, jednak w długim i średnim terminie będą zmuszone przerzucić je na klientów, co zahamuje popyt krajowy, na którym w głównej mierze opiera się obecnie wzrost naszego PKB - wyjaśnia ekspert.
Pracodawcy RP podkreślają także, że utrata przychodów budżetu z tytułu obniżonej akcyzy na paliwa zostałaby zniwelowana przez wyższe wpływy z tytułu innych danin na rzecz państwa.
- - - - - -
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej (wcześniej Konfederacja Pracodawców Polskich) to największa i najstarsza organizacja pracodawców w Polsce. Powstała w listopadzie 1989 roku. Reprezentuje ponad 7000 firm, zatrudniających przeszło 3 000 000 pracowników. 85 proc. z nich to firmy prywatne.
- - - - - -
- Akcyza na paliwa w Polsce znajduje się na minimach Unii Europejskiej, dlatego Ministerstwo Finansów nie może jej obniżyć - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica.
Dodał, że nawet obniżka akcyzy nie przełożyłaby się na spadek cen paliw, gdyż te kreuje cena baryłki ropy i kurs walutowy.
- Mamy osiągnięte minima, jeśli chodzi o akcyzę na paliwa, nie możemy jej obniżyć. Dzisiaj już wypełniamy minima unijne. Rząd chce wprowadzić ulgi na biopaliwa. Na paliwa w 80 proc. składające się z biokomponetów, to zostanie najprawdopodobniej jak najszybciej przyjęte - powiedział Kapica.
- Akcyza na paliwa w tej wysokości jest od kilku lat. Jest ona kwotowa, nie procentowa. Są dwa elementy kształtujące ceny paliw: kurs złotego oraz cena baryłki ropy - dodał.
Wiceminister finansów przyznał także, że obniżka akcyzy zostałaby prawdopodobnie skonsumowana przez marże na cenach paliw.
PAP
Pobierz: program do rozliczeń PIT