Co zrobić, żeby zmniejszyć ostatnią zaliczkę?

Przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej i tzw. podatkiem liniowym, miesięczne zaliczki na podatek dochodowy - za listopad i grudzień - zobowiązani są wpłacić fiskusowi w tym samym terminie - do 20 grudnia roku podatkowego.

W 2009 r. termin ten przesuwa się na 21 grudnia, bo 20. wypada w niedzielę. Ta wpłata nazywana jest powszechnie podwójną zaliczką, gdyż zaliczkę za grudzień przedsiębiorca zobowiązany jest wpłacić w kwocie równej zaliczce należnej za listopad.

Z uwagi na swoją wysokość, grudniowa wpłata okazuje się niebagatelnym wydatkiem dla wielu przedsiębiorców. Dlatego poszukują oni sposobów na jej obniżenie poprzez generowanie odpowiednio wysokich kosztów podatkowych w listopadzie. Które z wydatków pozwolą na obniżenie zaliczki bez obawy, że ich zasadność zostanie podważona przez fiskusa?

Reklama

Czas na remont

Jeśli chcemy zmniejszyć omawiane obciążenia podatkowe, warto w listopadzie pomyśleć o dawno odkładanych albo przyspieszeniu planowanych remontów środków trwałych. Przedsiębiorca musi przy tym pamiętać, że istnieje zasadnicza różnica pomiędzy sposobem rozliczania w kosztach nakładów ponoszonych na remont a rozliczaniem nakładów na ulepszenie środków trwałych.

Remont zmierza do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych i jest rodzajem konserwacji bądź naprawy. Do tej kategorii kwalifikowane są działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, w tym również polegające na wymianie zużytych składników technicznych. Dla uznania danych czynności za remont nie ma znaczenia kryterium wartościowe. Jednocześnie do przeprowadzenia remontu mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym. Wydatki na cele remontowe podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

W wyniku ulepszenia środek trwały zostaje natomiast przebudowany, rozbudowany, zrekonstruowany, zaadaptowany lub zmodernizowany a wydatki poniesione na ten cel powodują wzrost wartości użytkowej tego środka w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Jeżeli tego typu nakłady w skali roku nie przekraczają kwoty 3.500 zł, wówczas można je rozliczyć w kosztach, tak jak wydatki na cele remontowe. Jeśli natomiast kwotę tę przekraczają, wówczas podlegają rozliczeniu w kosztach wyłącznie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zyskaj na zwiększeniu stanu majątku

Podwójną zaliczkę w określonych przypadkach można również obniżyć nabywając środki trwałe. Trzeba je jednak nabyć najpóźniej w listopadzie.

Chodzi tu głównie o składniki majątku o wartości nieprzekraczającej 3.500 zł. W ich przypadku podatnik może wybrać pomiędzy rozliczeniem takiego składnika majątku bezpośrednio w kosztach podatkowych a rozliczeniem w formie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. W tym drugim przypadku powinien taki składnik wprowadzić do ewidencji środków trwałych.

Na obniżaniu ostatniej zaliczki w związ­ku z nabyciem środków trwałych szczególnie mogą zyskać podmioty uprawnione do tzw. jednorazowej amortyzacji. Należą do nich przedsiębiorcy będący tzw. małymi podatnikami oraz podatnikami rozpoczynającymi działalność gospodarczą. Mają oni prawo zaliczyć w koszty wydatki na nabycie środków trwałych do wysokości nieprzekraczającej w 2009 r. równowartości 100.000 euro. Z uwagi na listopadową zaliczkę ważne jest to, że z jednorazowego odpisu mogą skorzystać już w miesiącu, w którym środki zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Podatnicy muszą jednak pamiętać, że amortyzację tę mogą zastosować wyłącznie do środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych.

Przyjrzyj się wierzytelnościom

Zdarza się, że przedsiębiorcy posiadają wierzytelności, których wyegzekwowanie od dłużnika z różnych względów jest mało prawdopodobne lub niemożliwe. Z uwagi na wydatki związane z uprawdopodobnianiem nieściągalności wierzytelności oraz przewlekłość postępowań sądowych, zazwyczaj nie próbują dochodzić ich w ten sposób. W listopadzie warto zrobić swoisty "remanent" takich należności i zastanowić się nad sprzedażą wierzytelności specjalistycznej firmie windykacyjnej. Jaki to ma związek z ostatnią zaliczką? Otóż sprzedając taką wierzytelność przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że nie odzyska całej wierzytelności. Z tego względu w wyniku takiej transakcji poniesie stratę.

Zasadniczo z ustawy o pdof wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat z odpłatnego zbycia wierzytelności. Tego typu strata będzie jednak kosztem podatkowym, jeżeli sprzedana wierzytelność uprzednio została zarachowana jako przychód należny (art. 23 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdof).

Zainwestuj w materiały i towary

W firmach o profilu handlowym oraz produkcyjnym, prowadzących księgi przychodów i rozchodów, znaczącą pozycję kosztową stanowią m.in. towary handlowe oraz materiały podstawowe i pomocnicze. Kupując w listopadzie towary czy też materiały o dużej wartości, przedsiębiorca może te koszty w dużym stopniu zwiększyć. Duży wzrost tych kosztów w listopadzie w stosunku do przychodów uzyskanych w tym okresie niewątpliwie będzie miał wpływ na wysokość zaliczki wpłacanej w grudniu.

Jednak takie działanie nie będzie miało przełożenia na rozliczenie roczne. Spowoduje ono jedynie odroczenie w czasie ostatecznego rozliczenia z fiskusem, co wynika z konieczności uwzględniania przy obliczaniu dochodu rocznego spisu z natury. Przedsiębiorca powiększa koszty podatkowe o wartość spisu z natury sporządzonego na początek roku podatkowego i pomniejsza je o wartość takiego spisu sporządzonego na koniec tego roku. Spisem z natury obejmuje się m.in. towary i materiały. Jeżeli tego typu składniki majątku przedsiębiorca zakupi w listopadzie z myślą o pomniejszeniu omawianej zaliczki, istnieje duże prawdopodobieństwo, że znaczna ich część zostanie objęta remanentem na koniec roku. Stąd ostatecznym kosztem podatkowym mają one szansę stać się najprędzej w następnym roku podatkowym.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

autor: Agata Cieśla

Gazeta Podatkowa Nr 608 z dnia 2009-11-05

Czytaj także:

Odliczanie VAT przy nabyciu samochodu

Czy można być ukaranym za błąd w fakturze?

Podatki: Żony nie odliczysz

Fiskus nie odpuści ci nawet sześciu groszy

Dowiedz się więcej na temat: podatki | remont | przedsiębiorca | przedsiębiorcy | zaliczki | towary | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »