PKP wydziela spółki

Nowe spółki wydzielane z PKP, umowy na przewozy regionalne, regulowane na bieżąco zobowiązania - to pierwsze efekty programu restrukturyzacji kolei. Na firmie ciąży jednak ogromny dług, który pod koniec ub.r. wyniósł 7,1 mld złotych.

Nowe spółki wydzielane z PKP, umowy na przewozy regionalne, regulowane na bieżąco zobowiązania - to pierwsze efekty programu restrukturyzacji kolei. Na firmie ciąży jednak ogromny dług, który pod koniec ub.r. wyniósł 7,1 mld złotych.

Od stycznia tego roku spółka PKP SA na bieżąco reguluje swoje zobowiązania, choć ma jednocześnie ogromny dług z lat poprzednich. Na koniec 2000 roku zadłużenie PKP wyniosło 7 mld 127 mln zł wobec 6 mld 312 mln zł na koniec 1999 roku - poinformował w piątek Wiesław Protasewicz, wiceprezes zarządu PKP SA.



Jego zdaniem kolei udało się w ub.r. zmniejszyć zadłużenie o 900 mln zł, więcej niż przewidywał plan.

Według wstępnych danych działalność przedsiębiorstwa w 2000 roku zamknęła się stratą w wysokości 2 mld 142 mln zł. Plan na 2001 rok przewiduje dalszą, choć jeszcze niewielką poprawę wyniku finansowego. Decydujący wpływ na wynik działalności PKP SA w tym roku będą miały koszty związane z restrukturyzacją finansową firmy oraz zatrudnienia.

Reklama

Kolej stara sie zmienić strukturę swoich zobowiązań z krótkoterminowych na długoterminowe. Pierwsze stanowią 1,7 mld zł, drugie 5,4 mld zł. Tylko zadłużenie wobec ZUS i Funduszu Pracy wyniosło 2,3 mld zł.

W 2000 roku koleje polskie przewiozły 187,2 mln ton towarów, o 0,3 mln ton więcej niż w 1999 roku. Przychody uzyskane z przewozow towarowych wyniosły 5,52 mld zł i były o 109,8 mln zł wyższe niż rok wcześniej. Wyższe o 116 mln zł okazały się też przychody uzyskane z przewozów pasażerskich - wyniosły 2,39 mld zł, choć kolej przewiozła 360,7 mln pasażerów, o 35 mln mniej niż w roku 1999.

Podczas piątkowej konferencji poinformowano, że w przyszłym tygodniu zostaną podpisane akty założycielskie kolejnych spółek wydzielonych z PKP: PKP Intercity, która rozpocznie działalność od czerwca oraz PKP Energetyka, dostarczającej energię głównie do linii kolejowych (za 900 mln zł rocznie).

W piątek podpisano akt założycielski dwóch innych spółek: Farmacja (powstanie na bazie aptek kolejowych) oraz Ferpol (hurtownie paliwa i składnice złomu).

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: PKP | dług | zadłużenie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »