Udostępnianie przestrzeni reklamowej na prywatnych stronach internetowych

Wraz z postępującą informatyzacją różnych aspektów działalności gospodarczej coraz częstszą praktyką jest umieszczanie na stronach internetowych banerów reklamowych, które promują oferowane przez przedsiębiorców towary bądź usługi.

Wraz z postępującą informatyzacją różnych aspektów działalności gospodarczej coraz częstszą praktyką jest umieszczanie na stronach internetowych banerów reklamowych, które promują oferowane przez przedsiębiorców towary bądź usługi.

Niejednokrotnie przedmiotowe banery reklamowe umiejscawiane są na prywatnych stronach www. osób fizycznych, które prowadzą je nie występując w charakterze podmiotów gospodarczych. Pojawia się w z związku z tym wątpliwość, czy przychody uzyskiwane przez ww. osoby z powyższego tytułu powinny być zakwalifikowane do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. - dalej jako "ustawa o PIT") - czyli do przychodów z tytułu najmu bądź dzierżawy.

Reklama

Część organów podatkowych twierdzi, że w takim przypadku osoby, na stronach których zamieszczane są reklamy powinny być traktowane jako osoby zobowiązane do wykonania osobiście czynności (jednorazowej ingerencji w kod komputerowy strony), tak aby reklama mogła pojawić się na ich stronie www. Wobec czego przychody tych osób powinny być zaliczone do źródeł z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT (tj. działalność wykonywana osobiście) i w związku z czym na podstawie art. 41 ust. 1 tej ustawy podmiot, który wypłaca wynagrodzenie za zamieszczenie przedmiotowej reklamy powinien być płatnikiem omawianego podatku.

Zgodnie jednak ze stanowiskiem WSA w Krakowie prezentowanym w wyroku z dnia 5 marca 2010 r. (sygn. I SA/Kr 60/10) zasada swobody umów dopuszcza zawarcie umowy nienazwanej, podobnej do kodeksowego wzorca umowy dzierżawy, gdzie właściciel strony internetowej udostępnia część swojej strony innemu podmiotowi w celu umieszczania w tym miejscu, za odpłatnością (a więc z pobieraniem pożytków) banerów reklamowych. Taka umowę należałoby, zdaniem sądu, traktować jako umowę podobną do umowy najmu i dzierżawy. Sąd administracyjny stwierdził, że: "Wynagrodzenia wypłacane przez Spółkę, zajmującą się świadczeniem usług reklamowych, osobom fizycznym - właścicielom stron internetowych (nie prowadzącym w tym zakresie działalności gospodarczej) z tytułu umów pozwalających na korzystanie z części stron internetowych i na zamieszczanie reklam w części oddanej do korzystania, należało zakwalifikować jako przychody z tytułu umów nienazwanych o podobnym charakterze do umów dzierżawy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 updof".

Podobnie WSA w Warszawie w wyroku z dnia 5 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 25/10) podkreślił, że: "(...) przejęcie przysługujących praw do strony internetowej od osoby, która ją utworzyła, posługując się swoimi danymi osobowymi, w sytuacji gdy te dane osobowe będą wykorzystane przez osobę trzecią, nie jest działalnością wykonywaną osobiście, o której mowa w art.13 u.p.d.o.f. (...) Przychód następuje w wyniku posiadania nie zaś wykonywania określonych umową czynności. (...) W ocenie Sądu umowa udostępniająca do używania stronę internetową przez jej posiadanie - osobę fizyczną jest umową nienazwaną, zbliżoną jednak do umów dzierżawy".

Należy jak najbardziej zgodzić się ze stanowiskiem sądów administracyjnych prezentowanym w powyższych wyrokach. Przychody osób fizycznych (nieprowadzących działalności gospodarczej) uzyskiwane z tytułu zamieszczania na ich prywatnych stronach internetowych ogłoszeń innych podmiotów powinny być bowiem traktowane jako przychody z dzierżawy praw. Z kolei podmioty je wypłacające nie powinny być traktowane jako płatnicy podatku PIT.

Marcin Parulski

Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »