Demografia "położy" rynek nieruchomości w Polsce

Ceny mieszkań są wysokie. Istnieje jednak szansa, że w mniejszych miastach będą one spadać. W najbliższych latach dużo zależeć będzie od demografii. Do 2030 roku grupa docelowa kupująca mieszkania, czyli osoby między 28. a 39. rokiem życia zmaleje o ponad 2 miliony osób.

- Ceny mieszkań wzrosły, ale nie tak bardzo jak w poprzednim boomie. Od 2013 roku ceny wzrosły średnio o około 20 proc. Ponad 10 lat temu mieszkania drożały o 50 proc., a niektórych miastach nawet o 100 proc. w przeciągu dwóch lat - mówi Jarosław Sadowski, Expander.

Gwałtowna sytuacja na rynku nieruchomości sprawiła, że koszty materiałów budowlanych, działek i robocizny poszły w górę co przełożyło się na podwyżkę cen mieszkań.

- Sytuacja już zaczęła się uspokajać. Mniejszy popyt na materiały czy działki może wpłynąć na obniżkę ich cen. Jest to jednak bardziej skomplikowane, ceny w jednych miastach będą spadać, a w innych rosnąć. W dużej mierze będzie zależeć to od popytu i demografii - mówi J. Sadowski, Expander.

Reklama

Do 2030 roku grupa docelowa kupująca mieszkania, czyli osoby między 28. a 39. rokiem życia zmaleje o ponad 2 miliony osób. W zależności od tego czy liczba mieszkańców danych miast, będzie się zwiększać czy zmniejszać, ceny nieruchomości będą rosnąć lub spadać.

- Im bliżej roku 2030 tym większe zmiany zajdą na rynku nieruchomości. W miastach rozwijających się ceny nieruchomości będą najprawdopodobniej rosły razem z wynagrodzeniami, ale będą też na pewno takie, w których zobaczymy duże spadki - komentuje J. Sadowski, Expander.

W debacie wzięli udział: Jarosław Sadowski, Expander; Rafał Schurma, prezydent Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC i prowadzący Jarosław Mikołaj Skoczeń, zastępca redaktora naczelnego Agencji Informacyjnej MarketNews24.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

marketnews24.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »