Polska jest czwartym eksporterem mebli na świecie
Polska jest czwartym eksporterem mebli na świecie. Wyprzedzają nas Chiny, Niemcy i Włosi.
Z danych firmy doradczej KPMG wynika, że w zeszłym roku wartość produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w naszym kraju wyniosła 42 mld złotych. Według prognoz, do 2020 roku może wzrosnąć o blisko 20 procent do 50 miliardów złotych.
90 procent mebli, które powstają w Polsce eksportujemy - głównie do Niemiec (36 proc. polskiego eksportu), Wielkiej Brytanii (8 proc.) oraz Czech (7 proc.). Około 13 proc. polskich mebli jest eksportowanych poza Unię Europejską, m.in. do USA, Rosji i Chin.
Z danych KPMG wynika poza tym, że przedstawiciele firm meblarskich optymistycznie opisują obecną i przyszłą sytuację branży. 37 procent respondentów przewiduje wzrost sprzedaży w tym roku.
Dobra sytuacja branży przekłada się na stale rosnące wynagrodzenia tego sektora.
61 procent osób biorących udział w badaniu zadeklarowało, że w ciągu ostatnich trzech lat kupiło nowe meble. Statystyczne gospodarstwo domowe przeznaczało na ten cel 4,5 tysiąca złotych.
W badaniu wzięło udział 1016 dorosłych Polaków, jak również 106 przedstawicieli firm meblarskich. Przeprowadziła je w marcu tego roku, na zlecenie KPMG, firma badawcza ARC Rynek i Opinia.
- - - - -
Polskie kosmetyki są w czołówce hitów eksportowych - podaje "Puls Biznesu". Sprzedaż ich za granicę jest warta blisko 12 miliardów złotych. Polskie firmy wytwarzają nawet 30 procent eksportowanych kosmetyków, a wzrost tego eksportu wynosi nawet 40 procent rok do roku.
Jak czytamy w "Pulsie Biznesu", polscy producenci sprzedają swoje produkty do Rosji - jednak w przypadku tego rynku nie można mówić o dużych wzrostach. Zanotowano natomiast wzrost eksportu do Niemiec i Wielkiej Brytanii. Według ekspertów, duże szanse na powodzenie ma eksport krajowych kosmetyków na egzotyczne rynki, takie jak Indie, Indonezja, Maroko albo Tanzania.
Zaletą polskich wytwórców jest to, że nie są gigantami. Dzięki temu - jak pisze "Puls Biznesu" - firmy są bardziej elastyczne i mogą wypełniać nisze rynkowe. Mogą także szybciej wycofać się z rynków, które nie przynoszą oczekiwanych dochodów.