Maksymalna temperatura w miejscu w pracy. Czy można odmówić pracy w upale?

Upał daje się we znaki osobom pracującym na zewnątrz, mogą również powodować dyskomfort u pracowników wypełniających swoje obowiązki w biurze, szczególnie jeśli nie ma w nim klimatyzacji. Jaka jest maksymalna temperatura w miejscu pracy? Co się stanie, gdy zostanie przekroczona? Czy pracownik ma prawo odmówić wykonywania pracy w upale?

  • Prawo pracy określa warunki, jakie powinien spełnić pracodawca względem zatrudnianych pracowników. 
  • Co mówią na temat optymalnej temperatury w biurze?

Ile wynosi maksymalna temperatura w miejscu pracy?

Praca w czasie upałów może być trudna i mało komfortowa. Obecnie większość biur i przestrzeni usługowych ma odpowiednią wentylację oraz klimatyzację, co jednak jeśli budynek nie jest klimatyzowany?

Prawo pracy nie określa maksymalnej temperatury, w której mogą przebywać pracownicy. Przyjmuje się jednak, że dla pracy biurowej jest to 30 stopni Celsjusza oraz wilgotność powietrza na maksymalnym poziomie 65 procent, natomiast dla pracy fizycznej 28 stopni Celsjusza.

Reklama

Ponadto przepisy BHP określają minimalną temperaturę w miejscu pracy, która nie może spaść poniżej 18 stopni.

Praca w upale. Jakie obowiązki ma pracodawca?

Mimo że przepisy BHP nie określają jasno maksymalnej temperatury w miejscu pracy, istnieje zapis, mówiący, że musi być ona optymalna dla rodzaju wykonywanych obowiązków.

W biurze nie może więc być nadmiernie gorąco, ponieważ będzie to prowadziło do osłabienia pracowników. BHP zakłada również, że w upalne dni pracodawca powinien zapewnić pracownikom dostęp do bezpłatnych napojów chłodzących. Przepis ten obowiązuje w miejscach, gdzie temperatura w godzinach pracy przekracza 28 stopni w przestrzeni zamkniętej, oraz 25 stopni Celsjusza na zewnątrz. 

Jeśli pracodawca nie zastosuje się do tych wymagań, zgodnie z art. 283 paragraf 1 Kodeksu pracy grozi mu grzywna w wysokości do 30 000 zł.

W miarę możliwości powinien również zadbać o zamontowanie urządzeń chłodzących, takich jak wentylatory czy klimatyzatory. Ważne jest również takie zagospodarowanie przestrzeni, by jej użytkownicy byli jak najmniej narażeni na działanie promieni słonecznych - zasłanianie okien, umieszczanie biurek z dala od nich itp.

Maksymalna temperatura w miejscu pracy dla pracowników młodocianych

Jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników w wieku 16-18 lat, musi pamiętać, że zgodnie z prawem nie mogą oni wykonywać swoich obowiązków, gdy temperatura w miejscu pracy przekracza 30 stopni Celsjusza.

Jakie mogą być konsekwencje zbyt wysokiej temperatury w miejscu pracy?

Praca w upale może prowadzić do odwodnienia, przegrzania organizmu, a w konsekwencji nawet do udaru cieplnego. Jeśli pracownik jest stale narażony na silne działanie promieni słonecznych - np. gdy jego stanowisko znajduje się obok okna, którego nie da się zasłonić - może również dojść do poparzeń. Ponadto pracownicy wykonujący swoje obowiązki w zbyt wysokiej temperaturze szybciej się męczą i są mniej efektywni.

Należy pamiętać, że gdy temperatura przekracza przyjęte normy, pracownik może odmówić wykonywania jej.  Może również wnieść skargę do Okręgowej Inspekcji Pracy.

Czytaj również:

Rząd przyjął projekt nowelizacji Kodeksu Pracy. Co z pracą zdalną?

6 sposobów, jak przetrwać upał w mieście

Ile wody pić podczas upałów? Jak skutecznie schłodzić pomieszczenie?

Zobacz także:


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: prawo pracy | BHP | praca w upalne dni | kodeks pracy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »