Tych pracowników coraz bardziej potrzebują firmy. Ich pensje rosną nawet o 1 tys. zł rocznie
W ostatnich latach rośnie zapotrzebowanie na specjalistów z obszaru obsługi klienta. Zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich, takich jak Warszawa, Katowice, Łódź czy Kraków. Pensje pracowników z tego obszaru wzrastają w granicach 500 zł - 1 tys. zł rocznie.
Customer service to kompleksowa obsługa klienta biznesowego, która opiera się na relacji B2B (business-to-business). Jest to sektor często niedoceniany przez osoby wchodzące na rynek pracy i błędnie porównywany z call center. Customer service to określenie relacji między klientem a dostawcą produktów lub usług na całym świecie.
Specjaliści od customer service zajmują się kompleksową obsługą zamówień biznesowych. Nadzorują pełen proces obsługi klienta od momentu przyjęcia zamówienia, poprzez kontakt z magazynami, firmami logistycznymi, bieżącą i stałą komunikację z klientem oraz koordynację transportu i dostawę towaru na czas.
- Specjalistów od customer service potrzebują firmy z różnorodnych sektorów, zwłaszcza te, które mają własne zakłady produkcyjne, ale też same zajmują się wytwarzaniem produktów, np. przedsiębiorstwa z branży FMCG, medical device i farmacji. Ich siedziby znajdują się nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie, dlatego na customer service składa się szereg złożonych procesów. Praca zapewnia stały rozwój i wymaga skoordynowanych, bieżących działań oraz komunikacji z międzynarodowymi klientami - mówi Judyta Podlasińska, konsultant w Michael Page.
Branża customer service przeszła wiele zmian. Kiedyś oddziały znajdowały się w wielu miejscach na świecie, natomiast obecnie firmy preferują zakładanie swoich filii jedynie w wybranych krajach. Polska jest jednym z nich.
- Powodem przenoszenia oddziałów customer service do Polski jest przede wszystkim dostęp do wysoko wykwalifikowanych pracowników - dobrze wykształconych i znających kilka języków obcych. Jednym z czynników jest również dobra lokalizacja naszego kraju oraz tańsze koszty pracy i wynajmu powierzchni biurowych w porównaniu np. do kosztów w Europie Zachodniej - mówi Judyta Podlasińska z Michael Page.
Zapotrzebowanie na specjalistów z obszaru customer service jest dosyć spore, zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich, takich jak Warszawa, Katowice, Łódź czy Kraków.
Najbardziej poszukiwane są osoby, które cechuje komunikatywność, chęć kontaktu z klientem, dynamiczność, otwartość i wielozadaniowość. Dobrze widziana jest także znajomość systemu SAP, doświadczenie w obsłudze międzynarodowych klientów oraz płynne posługiwanie się językami obcymi. Najbardziej pożądani są eksperci, którzy znają przynajmniej trzy języki - polski, angielski na poziomie minimum B2 oraz francuski lub niemiecki na poziomie native. (...)
Od około 2 lat dostrzegamy systematyczny wzrost wynagrodzeń w branży customer service. Więcej firm inwestuje i tworzy huby logistyczne w Polsce, stąd pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na nowych pracowników. Dotyczy to przede wszystkim kandydatów na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie, czyli osób z przynajmniej trzyletnim doświadczeniem.
- Na przestrzeni ostatniego roku wynagrodzenia specjalistów z obszaru customer service wzrosły o 500 zł - 1 tys. zł w zależności od znajomości języków i nabytego doświadczenia. Osoby nowe w branży, posługujące się biegle jedynie językiem angielskim, które aplikują do firm z ugruntowaną, silną pozycją na rynku i dobrą renomą, mogą spodziewać się wynagrodzenia w granicach 5,5 tys. do 7 tys. zł brutto - mówi Judyta Podlasińska. (...)
- Kandydaci biegle porozumiewający się w języku angielskim oraz francuskim lub niemieckim mogą liczyć na wzrost wynagrodzenia o ok. 1 tys. zł, chociaż ich pensje nie przekraczają najczęściej 8,5 tys. zł brutto. Dodatkowo, kandydaci często otrzymują pozapłacowe dodatki do pensji, możliwość pracowania zdalnie oraz korzystania z elastycznych godzin - komentuje Podlasińska.
Z badań Pracuj.pl wynika, że na najwyższe zarobki mogą liczyć specjaliści w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. (...)
Więcej informacji na www.pulshr.pl