Państwowy Dług Publiczny
Państwowy Dług Publiczny na koniec 2017 roku wyniósł 961.836,3 mln zł, i spadł o 1,1 proc. wobec III kwartału i 0,3 proc. wobec 2016 roku, a jego relacja do PKB wyniosła 48,5 proc., o 3,4 pkt proc. mniej rdr - podało Ministerstwo Finansów w komunikacie.
PDP spadł o 10.370,3 mln zł w IV kwartale 2017 r. i spadł o 3.362,7 mln zł w stosunku do końca 2016 r.
Jak podaje MF zmiana PDP w IV kwartale 2017 r. była wynikiem:
- spadku zadłużenia podsektora rządowego o 12.606,6 mln zł (-1,4 proc.), w tym zadłużenia Skarbu Państwa (SP) po konsolidacji o 12.465,0 mln zł (-1,4 proc.),
- wzrostu zadłużenia podsektora samorządowego o 2.240,1 mln zł (+3,3 proc.), w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich związków o 2.556,6 mln zł (+4,0 proc.),
- spadku zadłużenia podsektora ubezpieczeń społecznych o 3,9 mln zł (-5,6 proc.).
Z kolei zmiana PDP w całym 2017 r. była wynikiem:
- spadku zadłużenia podsektora rządowego o 3.283,8 mln zł (-0,4 proc.), w tym zadłużenia Skarbu Państwa (SP) po konsolidacji o 3.207,4 mln zł (-0,4 proc.),
- spadku zadłużenia podsektora samorządowego o 64,9 mln zł (-0,1 proc.), w tym jednostek samorządu terytorialnego o 34,9 mln zł (-0,1 proc.),
- spadku zadłużenia podsektora ubezpieczeń społecznych o 14,0 mln zł (-17,7 proc.).
1. Państwowy dług publiczny (PDP, zadłużenie sektora finansów publicznych po konsolidacji) na koniec 2017 r. wyniósł 961.836,3 mln zł*, co oznaczało:
- spadek o 10.370,3 mln zł (-1,1%) w IV kwartale 2017 r.,
- spadek o 3.362,7 mln zł (-0,3%) w stosunku do końca 2016 r.
2. Zmiana PDP w IV kwartale 2017 r. była wynikiem:
- spadku zadłużenia podsektora rządowego o 12.606,6 mln zł (-1,4%), w tym zadłużenia Skarbu Państwa (SP) po konsolidacji o 12.465,0 mln zł (-1,4%), - wzrostu zadłużenia podsektora samorządowego o 2.240,1 mln zł (+3,3%), w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich związków o 2.556,6 mln zł (+4,0%),
- spadku zadłużenia podsektora ubezpieczeń społecznych o 3,9 mln zł (-5,6%).
3. Zmiana PDP w całym 2017 r. była wynikiem:
- spadku zadłużenia podsektora rządowego o 3.283,8 mln zł (-0,4%), w tym
zadłużenia Skarbu Państwa (SP) po konsolidacji o 3.207,4 mln zł (-0,4%),
- spadku zadłużenia podsektora samorządowego o 64,9 mln zł (-0,1%), w tym
jednostek samorządu terytorialnego o 34,9 mln zł (-0,1%),
- spadku zadłużenia podsektora ubezpieczeń społecznych o 14,0 mln zł (-17,7%).
4. Relacja PDP do PKB w 2017 r. wyniosła 48,5% (na podstawie wstępnego
szacunku PKB opublikowanego przez GUS 28 II 2018 r.)** i spadła w
porównaniu z 2016 r. o 3,4 pp.
5. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (dług EDP) stanowiący
jeden z elementów kryterium fiskalnego z Maastricht wyniósł na koniec 2017 r.
1.003.398,6 mln zł* i spadł:
- o 7.619,8 mln zł (-0,8%) w IV kwartale 2017 r.,
- o 3.186,3 mln zł (-0,3%) w porównaniu z końcem 2016 r.
Zmiana XII 2017 - XII 2016 Zmiana IX 2017 XII 2017 - IX 2017
6. Na zmianę wysokości długu EDP w IV kwartale 2017 r., poza zmianami
w PDP, wpłynął przede wszystkim:
- wzrost zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego (o 3.158,0 mln zł),
- spadek zadłużenia przedsiębiorstw zaliczonych do sektora instytucji
rządowych i samorządowych (o 336,5 mln zł),
- spadek wartości portfela skarbowych papierów wartościowych (SPW)
posiadanych przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny (wraz z funduszem
ochrony środków gwarantowanych) oraz funduszy umiejscowionych w
BGK (w tym Krajowy Fundusz Drogowy) łącznie o 221,5 mln zł, co
spowodowało wzrost długu EDP w wyniku spadku konsolidacji
wzajemnych zobowiązań sektora.
7. Zmiana długu EDP w całym 2017 r. wynikała, podobnie jak w przypadku PDP, głównie ze zmian zadłużenia SP. Ponadto na wysokość długu EDP wpłynął głównie:
- wzrost zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego (o 2.620,8 mln zł),
- spadek zadłużenia przedsiębiorstw zaliczonych do sektora instytucji
rządowych i samorządowych (2.260,0 mln zł),
- wzrost zadłużenia wynikający z wyceny transakcji CIRS w rezultacie
zmian kursów walut obcych (o 841,2 mln zł).
8. Relacja długu EDP do PKB w 2017 r. wyniosła 50,6% (na podstawie
wstępnego szacunku PKB opublikowanego przez GUS 28 II 2018 r.)** i
spadła w porównaniu z 2016 r. o 3,6 pp.
Bardzo odpowiedzialna polityka fiskalna rządu sprawiła, że rok 2017 był pierwszym rokiem z nominalnym spadkiem długu sektora finansów publicznych odkąd sektor ten został prawnie zdefiniowany i możliwe było liczenie państwowego długu publicznego, tj. od 1999 r. (nie licząc 2014 r. w którym spadek długu wynikał z umorzenia obligacji przekazanych przez OFE do ZUS).
Na koniec 2017 r. państwowy dług publiczny (definicja krajowa) wyniósł 961,8 mld zł i był o 3,4 mld zł niższy wobec końca 2016 r. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (definicja UE) wyniósł natomiast 1.003,4 mld zł i był o 3,2 mld zł niższy w porównaniu z końcem 2016 r.
Spadek długu całego sektora wynikał z głównie ze spadku długu Skarbu Państwa, (który stanowi ponad 90% państwowego długu publicznego) przy niewielkich spadkach zanotowanych również w pozostałych sektorach, w tym w samorządach.
Spadek długu był możliwy dzięki bardzo dobrej sytuacji budżetu państwa, którą zawdzięczamy przede wszystkim konsekwentnym działaniom rządu ukierunkowanym na uszczelnienie systemu podatkowego.
To zaś skutkowało znaczącym obniżeniem potrzeb pożyczkowych w stosunku do wielkości planowanych. Istotną rolę odegrało też umocnienie złotego, co działało zmniejszająco na wyrażony w złotych dług Skarbu Państwa w walutach obcych.
Ograniczenie długu zostało zrealizowane równocześnie z niespotykanym dotąd wsparciem, które kierujemy w kierunku rodzin. To pokazuje, że w krótkim czasie zdecydowanie usprawniliśmy stan polskich finansów.
Zgodnie ze wstępnym szacunkiem PKB ogłoszonym w lutym przez GUS, relacja państwowego długu publicznego wyniosła 48,5% PKB i była niższa o 3,4 p.p. od poziomu z 2016 r., a relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych wg definicji UE wyniosła 50,6% i była niższa od poziomu z 2016 r. o 3,6 p.p. Strategia zarządzania długiem przewiduje, że spadek relacji długu publicznego do PKB, który nastąpił w 2017 r., będzie kontynuowany. Obecnie trwają prace nad Aktualizacją Programu Konwergencji, która zawierać będzie zaktualizowane prognozy wyniku i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych. Jego przyjęcie przez Radę Ministrów i przekazanie Komisji Europejskiej planowane jest do końca kwietnia br.
Sytuacja płynnościowa budżetu pozostaje dobra, na rachunkach budżetowych znajduje się ok. 66 mld zł - poinformował w komentarzu wiceminister finansów Piotr Nowak.
"Po pierwszym kwartale mamy już sfinansowaną połowę tegorocznych potrzeb pożyczkowych. Sytuacja płynnościowa budżetu pozostaje bardzo dobra, na rachunkach budżetowych znajduje się ok. 66 mld zł" - napisał Nowak w komentarzu.
"W związku z tym w II kwartale planujemy obniżyć podaż obligacji na przetargach sprzedaży do przedziału 15-25 mld zł. W zależności od dalszego rozwoju sytuacji budżetowej, przetargów kasowych będzie od trzech do pięciu, z tego jeden w kwietniu i odpowiednio, od jednego do trzech przetargów zamiany.
Przyjęty przedział podaży na kasowym przetargu kwietniowym uwzględnia przypadający w tym miesiącu wykup obligacji PS0418" - dodał.
MF podał w piątek, że w lutym inwestorzy zagraniczni zwiększyli zaangażowanie w polskie obligacje o 0,9 mld zł do 200,4 mld zł.
Wielkość zobowiązań Skarbu Państwa denominowana w PLN wynosi na 2018 rok 51,6 mld zł i 88,5 mld zł na 2019 rok - wynika z danych udostępnionych PAP przez Ministerstwo Finansów.
Szacunkowa wartość zobowiązań Skarbu Państwa zapadających w latach 2018 i 2019, wg stanu na 31 marca 2018 r., dane w walutach oryginalnych, wg wartości nominalnej zobowiązań w mld zł:
2018 | 2019 | |
PLN | 51,6 | 88,5 |
EUR | 3,4 | 3,8 |
USD | - | 2,4 |
CHF | 1,0 | 1,0 |
JPY | 50,0 | - |
CNY | - | 3,0 |