Indie to rynek przyszłości, polskie firmy spożywcze powinny pomyśleć o inwestycjach

Indie to jedna z najszybciej rozwijających się gospodarek świata i rynek z ogromnym potencjałem. Warto, by polskie firmy skierowały swój wzrok na ten rynek. Jednak jest to też ogromny producent żywności chroniący swój rynek, dlatego dla części polskich firm spożywczych lepszym wyjściem może być inwestowanie w Indiach, a nie eksportowanie tam gotowych produktów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK.

Indie to młody, perspektywiczny kraj ze średnią wieku wynoszącą niewiele ponad 26 lat i liczbą ludności sięgającą niemal 1,3 miliarda. To rynek atrakcyjny dla zagranicznych inwestorów, w tym także dla polskich przedsiębiorstw.

Analityk Banku Zachodniego WBK podkreśla w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że Indie mocno chronią swój rynek przed produktami rolno-spożywczymi z innych krajów.

- Indie są drugim co do wielkości producentem żywności na świecie i posiadają potencjał do tego, aby stać się numerem jeden. Co istotne, rolnictwo pełni ważną rolę w gospodarce tego kraju. Jego udział w produkcie krajowym brutto wynosi ok. 18 proc., a razem z przemysłem spożywczym ok. 20 proc.. Z uwagi na ważną funkcję tej branży, Indie bardzo chronią swój rynek przed produktami rolno-spożywczymi z innych krajów - mówi Grzegorz Rykaczewski.

Reklama

- Warto też pamiętać, że pomimo zmian jakie zachodzą w społeczeństwie, w Indiach nadal 75 proc. mieszkańców mieszka na wsi, a większość spożywanej żywności stanowią produkty nieprzetworzone. Produkty europejskie na rynku indyjskim są drogie i raczej skierowane do rozwijającej się tam klasy średniej - dodaje.

I podkreśla, że jest to rynek z wysokimi barierami wejścia dla eksporterów żywności.

- Z powyższego wyłania się obraz rynku charakteryzującego się wysokimi barierami wejścia dla eksporterów żywności. Jest to jednak kraj, w którym szybko rozwija się przemysł spożywczy. Jest to spowodowane z jednej strony postępującą urbanizacją, ale też ewolucją modelu rodziny. W Indiach coraz więcej kobiet podejmuje pracę, w wyniku zwiększa się dochód gospodarstw domowych - mówi Rykaczewski.

- Powoli ulega poprawie standard życia, co z kolei ma wpływ na preferencje zakupowe Hindusów. Objawia się to chociażby rozwojem supermarketów oraz centrów handlowych - dodaje analityk Banku Zachodniego WBK.

- Reasumując, dla części polskich firm spożywczych lepszym wyjściem może być inwestowanie w Indiach, a nie eksportowanie tam gotowych produktów - mówi również.

Sprawdź: PROGRAM PIT 2016

Indie to najszybciej rozwijająca się gospodarka świata, przeżywająca ogromną transformację i stanowiąca olbrzymie koło zamachowe dla gospodarki światowej. W następnych dwóch, trzech dekadach indyjski wzrost gospodarczy będzie dwucyfrowy.

Indie zmierzają do tego, by w ciągu najbliższej dekady łączna produkcja żywności uległa podwojeniu. W 2015 roku krajowy rynek osiągnął poziom 258 mld dolarów. Natomiast do 2020 roku sektor detaliczny ma odnotować wzrost o 104 proc. do poziomu 482 mld dolarów. To plasowałoby Indie na szóstym miejscu w świecie.

Warto też zaznaczyć, że Indie to czwarty pod względem wielkości konsument energii w świecie, po USA, Chinach i Rosji. Międzynarodowa Agencja Energii wskazuje, że do 2035 roku zapotrzebowanie na energię w Indiach może wzrosnąć 2,5-krotnie.

Rozwija się też przemysł chemiczny w Indiach. Jeżeli chodzi o wielkość produkcji chemikaliów, to Indie są na trzecim miejscu w Azji i szóstym w świecie. W latach 2000-2015 firmy zagraniczne z branży chemicznej zainwestowały w Indiach ok. 10,5 mld dolarów, nie licząc w tym segmentu nawozowego. Ten sektor także będzie się prężnie rozwijał.

Potencjał indyjskiego rynku jest olbrzymi, a polskie firmy posiadają ofertę, która może wyjść naprzeciw oczekiwaniom indyjskiego rynku. Można tu wymienić nie tylko branżę rolno-spożywczą, ale też sektor węglowy, energetyczny, obronny, branżę medyczną, czy meblarstwo.

Barbara Woźniak

Więcej informacji na portalspozywczy.pl

Dowiedz się więcej na temat: Indie | produkty spożywcze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »