Sprawdź, kiedy można ubiegać się o odszkodowanie za odwolany lub opóźniony lot

Usterka techniczna, powstała na skutek zaniedbań przewoźnika, błędne planowanie czasu pracy załogi, brak prawidłowej dokumentacji lotu. Jakie jeszcze okoliczności, powodujące opóźnienie lub odwołanie lotu, warunkują możliwość ubiegania się o odszkodowanie?

Generalnie możemy ubiegać się o rekompensatę, gdy opóźnienie jest wynikiem sytuacji, na którą linia lotnicza miała wpływ. Warto jednak starać się o nią nawet w przypadku nieoczywistych okoliczności, ponieważ to na przewoźniku spoczywa obowiązek wykazania, że wniosek jest niezasadny. Na złożenie reklamacji u linii lotniczych zarejestrowanych w Polsce mamy rok.

Składaj reklamację

Jeżeli twój lot został odwołany bądź opóźniony i w związku z tym przybyłeś na miejsce docelowe min. trzy godziny później niż było to zaplanowane, to już pierwszy krok do pozytywnego rozpatrzenia twojego wniosku o odszkodowanie. Możesz mieć pewność, że twoja reklamacja jest zasadna, gdy dodatkowo te problemy z lotem są wynikiem:

Reklama

* usterki technicznej, powstałej na skutek zaniedbań linii lotniczej (brak cyklicznych przeglądów),

* usterki technicznej, wykrytej podczas planowanego przeglądu, który miał sprawdzić poprawność naprawy defektu wykrytego wcześniej,

* błędnego planowania czasu pracy załogi (np. lot nie może się odbyć, ponieważ załoga pokładowa osiągnęła już limit czasu pracy tego dnia) bądź choroby i braku zastępstwa,

* niekompletnej dokumentacji rejsu (sytuacja, w której brak lub niekompletność dokumentacji jest spowodowana czynnikami, nad którymi przewoźnik sprawuje kontrolę),

* inspekcji SAFA, które ujawniają wszelkie usterki techniczne, co skutkuje natychmiastowym przeglądem i ewentualną naprawą.

- W takich sytuacjach możesz liczyć na rekompensatę w wysokości nawet do 600 euro. Ponadto, jeśli na twój lot sprzedano więcej biletów niż jest miejsc, czyli doświadczyłeś tzw. overbookingu lub z jakiejś innej przyczyny odmówiono ci wejścia na pokład, nie rezygnuj z prawa do odszkodowania, ponieważ możesz otrzymać od 250 do 600 euro - mówi Natalia Gębska, country manager w AirHelp.

Nietypowe przypadki

W ostatnich miesiącach Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał kilka ważnych orzeczeń, które pozytywnie wpływają na usystematyzowanie prawa pasażerów.

Jedno z nich dotyczy zakupu biletów lotniczych poprzez pośredniczące w sprzedaży strony internetowe bądź biura podróży. W takich przypadkach również odpowiedzialność za problemy z kursami ponosi linia lotnicza. Poszkodowany pasażer ma prawo skierować wniosek o odszkodowanie do przewoźnika. Tak samo jest z popularnymi podczas wakacji liniami czarterowymi.

Ponadto w przypadku opóźnienia lotu w wyniku kolizji z ptakami, linia lotnicza jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania pasażerom, jeżeli nie podjęła dostatecznych kroków do skrócenia opóźnienia. Każdy tego typu incydent jest oceniany indywidualnie.

Zapadły też orzeczenia szczególnie ważne dla rodzin. W maju br. AirHelp sukcesem zakończył proces sądowy przeciwko Thomas Cook Airlines Scandinavia o wypłatę odszkodowania za opóźniony lot, którego pasażerem był niemowlak. Sprawa stanowi nowy precedens w prawie UE WE261, uprawniając rodziców/opiekunów do ubiegania się o rekompensatę w imieniu dzieci bez wykupionego miejsca na pokładzie.

Warto również wiedzieć, że w sytuacji, gdy rodzice podróżują wraz ze swoimi małoletnimi dziećmi, a przewoźnik odmawia przyjęcia na pokład jednej z tych osób, to wówczas odszkodowanie należy się wszystkim członkom tejże rodziny. Wspólne podróżowanie uznaje się za oczywisty wyraz woli rodziców, sprawujących opiekę nad dziećmi. Szczególnie w sytuacji wykupu wspólnej rezerwacji oraz w przypadku, gdy problematyczny lot był pierwszym etapem podróży.

- - - - -

Firma AirHelp została założona w 2013 roku przez Henrika Zillmera, Nicolasa Michaelsena i Grega Roodta, przedsiębiorców internetowych. Przedstawicielstwa AirHelp zlokalizowane są w 20 krajach, w tym w Gdańsku. Głównym celem firmy jest zapewnienie pasażerom na całym świecie wsparcia w odzyskiwaniu odszkodowań od przewoźników w przypadkach opóźnienia i odwołania lotów lub odmowy wejścia na pokład.

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: tanie linie lotnicze | opóźnione loty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »