10 błędów, które możesz popełnić przy tworzeniu sklepu internetowego

Zakupy online są przyszłością i wie to niemal każdy przedsiębiorca, jednak nie każdy potrafi dobrze podejść do takiego rodzaju biznesu. W samym 2021 roku powstało aż 120 tysięcy sklepów internetowych, jednak zaledwie 8% z nich jest w dobrej sytuacji finansowej. Na tak niski współczynnik sukcesu ma wpływ wiele czynników, lecz jednym z głównych jest niskiej jakości strona internetowa.

Dowiedz się, jakie popularne błędy przy tworzeniu sklepów internetowych mogą skutecznie zmniejszać rentowność biznesu.

Błąd 1: Brak responsywności strony internetowej

Tworzenie responsywnych stron internetowych (ang. Responsive Web Design) polega na zaprojektowaniu witryny tak, by dobrze wyświetlała się na każdym urządzeniu i w każdej przeglądarce. Jest to niezbędny warunek, który wpływa nie tylko na doświadczenia użytkowników, ale i pozycjonowanie sklepu internetowego.

76% osób, które robią zakupy online, kupuje za pomocą telefonu.[1] Jeśli Twoja strona nie będzie dobrze wyświetlała się na urządzeniach mobilnych, nie przetrwasz na rynku.

Musisz pamiętać, że celem Google jest dostarczenie jak najlepiej dopasowanych wyników wyszukiwań, które spełnią oczekiwania użytkownika i zapewnią mu tzw. pozytywne doświadczenia. Jeśli sklep internetowy będzie się źle wyświetlać na urządzeniach mobilnych, to klient z niego wyjdzie. Jaki to jest sygnał dla wyszukiwarki? Algorytmy Google ocenią to dość prosto: "Ten sklep internetowy nie spełnia wymogów użytkowników, więc nie mogę go dawać wysoko w rankingu. Następnemu użytkownikowi zaproponuję inną stronę."

I takim sposobem Twój sklep internetowy nigdy nie znajdzie się na szczycie rankingów w wynikach wyszukiwania. Google lepiej oceni strony responsywne i nawet jeśli konkurenci mają gorsze produkty, to przekieruje Twoich potencjalnych klientów do nich, bo ich strona www będzie dobrze działać na urządzeniach mobilnych.

Błąd 2: Nieintuicyjny proces zakupowy

Przy projektowaniu strony www musisz przyjąć ważne założenie: Twój potencjalny klient nie chce myśleć.[2] Ludzie z natury są leniwi i nie jest to przykry znak czasu XXI wieku, lecz cecha uwarunkowana budową mózgu.

Słynny ekonomista behawioralny, D. Kahnemann, udowodnił, że niski wysiłek poznawczy (ang. cognitive effort, czyli wysiłek, który musimy włożyć w zrobienie/przemyślenie jakiejś rzeczy) kojarzy nam się z przyjemnością. Jakakolwiek trudność nie dość, że zmniejsza przyjemność z wykonywania danej czynności, to jeszcze aktywuje procesy myślowe odpowiedzialne za racjonalne myślenie.

Tylko pomyśl: wolisz, żeby klient mógł łatwo i przyjemnie kupić produkty bez większego namysłu czy napotkał problemy, które wywołają próbę racjonalizacji zakupu i ponownego przemyślenia sprawy?

Musisz zrobić wszystko, by strona internetowa miała intuicyjny proces zakupowy. Klient nie może zastanawiać się, jak dodać produkt do koszyka czy jak sfinalizować zamówienie. Wszystko powinno być dla niego dziecinnie proste.

Przy zakładaniu sklepu internetowego zadbaj o intuicyjną nawigację, prosty proces zakupowy i przystępne metody płatności, gdyż łatwość zakupu produktu jest wprost proporcjonalna do wzrostu Twoich potencjalnych zysków.

Błąd 3: Niskiej jakości treści i zdjęcia produktów

"Content is King" - słynne słowa Billy-ego Gates-a z 1996 wciąż nie tracą na wartości. I choć przez większość polskich marketingowców są błędnie interpretowane, gdyż znaczenie słowa content jest umniejszane do treści, to musisz wiedzieć, że cała zawartość Twojej strony wpływa na jej skuteczność. Dobre teksty i zdjęcia są niezbędne, jeśli chcesz zainteresować potencjalnych klientów.

Słabe opisy produktów obniżają Twoją sprzedaż
Pułapką dla osób początkujących w branży e-commerce jest przeświadczenie, że samodzielne stworzenie opisów produktów będzie dobrym rozwiązaniem. W końcu kto zna lepiej towar jak nie sam sprzedawca? Właściciele sklepów internetowych zachęceni taką myślą siadają samodzielnie do stworzenia idealnego opisu produktu. Często początkowe efekty są dla nich satysfakcjonujące, gdyż pierwotna ocena zazwyczaj opiera się na tym, że tekst ładnie wygląda na stronie sklepu, jednak później pojawiają się wątpliwości:

  • Dlaczego produkt nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania?
  • Dlaczego tak mało osób dokonuje zakupu?

Rozwiązanie takich problemów w 99% przypadków sprowadza się do tego samego argumentu: ponieważ nie zatrudniłeś specjalisty.

Opisy produktów na sklepach internetowych powinny być dostosowane pod odpowiednie frazy kluczowe. Ma to wpływ nie tylko na SEO, ale i tworzenie tańszych reklam Google Ads. Dlaczego? Przy pozycjonowaniu reklam Google bierze pod uwagę takie czynniki jak: maksymalny CPC (koszt za kliknięcie) oraz jakość strony, która jest oceniana m.in. pod kątem obecności fraz kluczowych. Jeśli algorytmy mają do wyboru dwie reklamy o podobnych parametrach (takie samo CPC czy podobna prędkość ładowania), lecz różnią się one tym, że reklama A ma na swojej stronie frazy kluczowe, a reklama B nie posiada takich słów, to Google będzie wyświetlać wyżej reklamy pierwszego sklepu internetowego.

Istotna jest kwestia nie tylko odbioru treści przez algorytmy, ale i Twoich klientów. Muszą oni bez problemu uświadomić sobie korzyści wynikające z zakupu danego produktu i nie powinni mieć trudności ze zrozumieniem opisu. Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Copywriterzy uczą się pisania perswazyjnych tekstów latami. Myślisz, że Tobie uda się to ot tak? Zamiast próbować samodzielnie wyjaśniać funkcje i parametry produktu, poproś o pomoc specjalistę. Zrobi to lepiej, a ta początkowa inwestycja szybko Ci się zwróci, gdyż dobre opisy mają znaczący wpływ na zwiększenie sprzedaży.

Abstrahując od kwestii łamania praw autorskich, Google bardzo negatywnie ocenia strony internetowe, które kopiują teksty od innych. Jeśli więc Twoja oszczędna natura podsunęła Ci taką myśl, szybko z niej zrezygnuj.

Samodzielne robienie zdjęć nie wpłynie pozytywnie na rentowność sklepu internetowego Pułapka samodzielnego prowadzenia sklepu internetowego często wiąże się także z własnoręcznym robieniem zdjęć produktów. Zamiast zapłacić profesjonalnemu fotografowi za jego pracę, wykonują fotografie samodzielnie. Efekt? Słabo wykadrowane zdjęcia, wątpliwej jakości, które nie pasują do stylu graficznego sklepu internetowego.

Postaw się na miejscu klienta. Jak myślisz: czy strona z takimi niedociągnięciami wzbudzi u niego podziw? Czy pomyśli o Tobie: to musi być profesjonalista w każdym calu czy też "może chociaż do swojej pracy podchodzi bardziej profesjonalnie"? Jak myślisz, jak zareaguje klient, który wejdzie na stronę z takimi niedociągnięciami? Z pewnością nie uzna Cię za profesjonalistę w każdym calu, bo Twoja internetowa wizytówka jest - delikatnie ujmując - słabo dopracowana.

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego potencjalni klienci wchodzący na Twoją stronę www nie powinni mieć żadnej wątpliwości odnośnie do jakości Twoich usług. Musisz pokazać im, że dbasz o każdy aspekt swojej pracy. Robienie zdjęć samemu czy pisanie z błędami nie pomoże Ci w tworzeniu wizerunku eksperta. Prawdziwy ekspert wie, w czym jest dobry i tym się zajmuje, a inne czynności zleca osobom, które są profesjonalistami w innych dziedzinach.

Błąd 4: Ignorowanie optymalizacji strony

Bardzo często popełnianym błędem podczas zakładania sklepu internetowego jest ignorowanie konieczności optymalizacji strony www. Pamiętaj, on-site SEO (działania optymalizacyjne na stronie internetowej) nie jest dla robotów Google, to jest dla Twojego klienta!

Klient nie będzie chciał robić zakupów w sklepie internetowym, który długo się ładuje. W Internecie jest zbyt duża konkurencja, by chciał zostać na stronie, która traci jego czas. Twoim zadaniem jest stworzenie sklepu internetowego, który ułatwi mu zakupy:

  • pozwoli szybko dodać wybrane produkty do koszyka,
  • dobrze wyświetli wszystkie zdjęcia i informacje o danym produkcie,
  • nie będzie wyprowadzał klienta Twojego sklepu "na manowce"(błąd 404 i przekierowanie użytkownika na stronę, która nie istnieje).

Brak optymalizacji strony to jeden z najczęstszych błędów. I o ile przy gorszej treści czy zdjęciu klient może nie czuć się wystarczająco zachęcony do zakupy, o tyle błędy techniczne (np. brak certyfikatu SSL czy 404) mogą pozbawić Cię klienta, który jest przekonany do zakupu.

Błąd 5: Brak jasno określonych wymagań dotyczących idealnego sklepu online

Niezależnie od tego, czy zamierzasz sam postawić stronę internetową, czy też zdecydujesz się kogoś zatrudnić: nie powinieneś (-aś) zaczynać prac bez porządnego briefu. Brief to kompleksowy pakiet informacji nt. firmy oraz jej oczekiwań względem strony internetowej. W dokumencie powinny znaleźć się takie informacje jak:

  • określenie branży i pozycji firmy na tle konkurencji,
  • krótka charakterystyka rynku,
  • dane dot. identyfikacji wizualnej marki,
  • cel strony,
  • struktura strony internetowej,
  • typ produktów oraz kluczowe informacje, które mają zostać przedstawione na stronie produktu,
  • grupa docelowa,
  • ewentualne wersje językowe.

Dobry brief to fundament dla zbudowania dobrego sklepu internetowego. Jeśli przed początkiem prac nie określisz się, czego właściwie oczekujesz, to nie licz na wysoką jakość. Nawet jeśli zatrudnisz najlepszego specjalistę do zbudowania Twojego e-sklepu, to nie będzie on w stanie łatwo dokonać zmian w kluczowych obszarach struktury strony.

Częstym błędem, a właściwie konsekwencją braku kompleksowego briefu, jest chaotyczny kod na sklepie internetowym. Jeśli zdecydujesz się wykonać stronę internetową sam (-a), to możesz nawet tego nie zauważyć, lecz zauważą to roboty Google. Nieuporządkowana lub chaotyczna struktura strony nie będzie dla nich atrakcyjna i powtórzy się historia, którą powodują ww. najczęstsze błędy podczas zakładania sklepu internetowego: algorytmy Google będą zaniżać Twoje rankingi. Twój sklep internetowy nie będzie łatwo wybijać się w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli na budowanie autorytetu zewnętrznego (działania off-page SEO) przeznaczysz duży budżet.

Błąd 6: Niedopasowanie sklepu internetowego do grupy docelowej

"Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego" - ten słynny idiom idealnie oddaje częsty błąd logiczny przy zakładaniu sklepu internetowego. W konkurencyjnym środowisku nie masz szans na przebicie się ze stroną, która oferuje wszystko: od lokówek, przez laptopy, aż po żywność ekologiczną. Zostaw takie praktyki wielkim graczom jak Allegro czy Amazon. Ty bądź ekspertem w wąskim sektorze i dopasuj swój sklep internetowy do wybranej grupy docelowej.

Jest to istotne nie tylko pod kątem wiarygodności marki, ale i oceny sklepu. Ostatnie update-y dot. indeksowania stron internetowych coraz mocniej kładą nacisk na ekspercki wizerunek firmy. Google chce wyświetlać sklepy internetowe, które tworzą naprawdę dobre produkty i specjalizują się w danej branży. Najprościej będzie to wytłumaczyć na przykładzie:

  1. Firma A rozpoczyna sprzedaż internetową taśm do ćwiczeń. Google analizując stronę, zauważa, że w asortymencie pojawiają się różne rodzaje taśm. Wszystkie są dobrze opisane i zawierają odpowiednie słowa kluczowe, które są wyszukiwane przez użytkowników. Co więcej: firma powiązana jest z kontem Instagramerki, która ma spore grono odbiorców i jest związana z branżą fitness. Na swoim sklepie internetowym zaczyna prowadzić bloga, który dokładnie opisuje ćwiczenia z wykorzystaniem taśm.
  2. W tym samym okresie sprzedaż rozpoczyna firma B. Google zauważa, że w asortymencie mają oni taśmy treningowe, ale pojawiają się też: garnki, lokówki, ubrania. Podczas zbierania wszystkich słów kluczowych ze wszystkich podstron roboty zauważają wielki misz-masz. Sklep internetowy nie jest powiązany z żadnymi profilami na mediach społecznościowych, które mogłyby podpowiedzieć cokolwiek o profilu działalności firmy.

Jak myślisz? Która z firm wyświetli się wyżej, jeśli celem wyszukiwarki jest wyświetlenie potencjalnym klientom jak najlepiej dopasowanych produktów? Przy założeniu, że oba sklepy internetowe mają podobne parametry optymalizacji, ze 100% pewnością wyżej wyświetli się firma A.

Twój cały sklep internetowy powinien być dostosowany pod klienta. Powinien zawierać nie tylko informacje o produkcie, ale i ewentualne porady, które mogłyby wiązać się z jego użytkowaniem. I o tym także należy pamiętać na etapie tworzenia sklepu internetowego, chociażby w kontekście niezbędnej zakładki blogowej.

Błąd 7: Słaba obsługa klienta

Obsługa klienta to dział, który często w sklepie internetowym traktowany jest po macoszemu. Wielu początkujących przedsiębiorców zawęża to do podania kilku danych kontaktowych, które są obsługiwane raz na jakiś czas. Jeśli także przyjmiesz taką strategię, to Twój sklep internetowy nie przetrwa długo.

Tworząc stronę, musisz pamiętać o tym, że klient powinien czuć się zaopiekowany od początku do końca kontaktu z Twoją firmą. Zadbaj o to, by każdy z nowych klientów miał łatwy dostęp do formularza kontaktowego, który pozwoli mu rozwiać wszelkie wątpliwości. Osobom, które zakupiły Twój produkt, zapewnij opiekę pozakupową: zapytaj, jak sprawuje się produkt i czy np. chcą wystawić ocenę.

Jeśli jesteś dobry (-a) w marketing automation, to możesz raz na jakiś czas np. przesyłać klientowi rzeczy, które być może byłyby dla niego interesujące. Taką praktykę wykorzystują chociażby firmy z kosmetykami. Ich marketing automation często jest ustawiony tak, że po uśrednionym czasie zużycia danego produktu, klient dostaje e-mailing z grzecznym pytaniem: czy aby na pewno nie potrzebuje uzupełnić zapasów w swojej kosmetyczce. Najczęściej jest to poparte ofertą zniżki, która - w przypadku dobrego produktu - zachęca klienta do ponownego zakupu.

Dobra obsługa klienta może działać jak najlepszy remarketing, który będzie zamieniał jednorazowego klienta w wiernego wyznawcę marki.

Błąd 8: Niedoprecyzowanie warunków zwrotu i gwarancji Wśród najczęstszych błędów należy wymienić także niedopatrzenia związane z warunkami zwrotów i gwarancji na stronie. Powinny one znaleźć się w widocznym dla klienta miejscu. Nie chodzi o to, żeby wyświetlać je w dużym bloku na stronie głównej, natomiast warto zawrzeć odnośnik do takich informacji w stopce strony.

Dlaczego jest to ważne? Przede wszystkim dlatego, by klient czuł się bezpiecznie, dokonując zakupów. Jasne określenie warunków zwrotu i gwarancji daje mu spokój, niezbędny przy transakcjach online na nowych sklepach internetowych.

Błąd 9: Niespójna strategia marketingowa

Jeszcze kilka lat temu prowadzenie osobnego SEO i SEM dla sklepu online miało sens. Obecnie: jest to tylko strata budżetu. Z roku na rok Google coraz silniej łączy swoje funkcje - dane z Googlemarketplace, SEO i SEM są zbierane jako ogólne dane na temat Twojej firmy.

I teraz pomyśl: co zrobi Google, jeśli organicznie będzie próbował wybić stronę x na frazę kluczową związaną z zabawkami dla psów, a w wynikach płatnych ta fraza będzie podporządkowana stronie y. Obniży Twoje rankingi organiczne i podwyższy CPC na wynikach płatnych.

Ta wizja nie jest optymistyczna dla żadnego właściciela e-sklepu, dlatego dla najlepszych efektów powinieneś wybrać agencję, która oferuje kompleksowe działania SEO i SEM lub taką, która jest otwarta na współpracę z zewnętrznym specjalistą SEM/SEO. Tylko w taki sposób nie przepalisz budżetu.

Błąd 10: Ignorowanie analizy danych

Uruchamiając swój sklep internetowy zainstaluj HotJar lub inny program śledzący działania użytkowników na Twoim sklepie internetowym. Mapy cieplne dają ważny sygnał dot. tego, czy struktura strony jest odpowiednia i czy klienci w łatwy sposób mogą dokonać zakupów.

Na podstawie konkretnych informacji możesz lepiej dopracować np. wygląd strony na urządzenia mobilne lub stworzyć dodatkowe funkcje, które ułatwią użytkownikowi pełną ścieżkę zakupową. Takie dopracowywanie sklepu online pomoże Ci stworzyć idealny interface, który wpłynie na zwiększenie sprzedaży.

Artykuł opracowany przez specjalistów z agencji Blackdale.eu - skuteczne sklepy i strony internetowe.  Projekty e-commerce szyte na miarę, bogate doświadczenie i profesjonalnie podejście do klienta.

[1] https://autopay.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/mobile-first-w-ecommerce-ostatni-dzwonek-na-zmiany

[2] Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Wydanie III Steve Krug. Książka, ebook - Księgarnia informatyczna Helion

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »