Brygadzista jako lider zespołu – jakie kompetencje przydadzą się na tym stanowisku?
Dla efektywności zespołu oraz realizacji celów organizacyjnych ważną rolę w wielu firmach, np. produkcyjnych czy logistycznych, odgrywa brygadzista. Osoba zatrudniona na tym stanowisku nie tylko kieruje pracą, ale także pełni funkcję lidera, motywując i wspierając pracowników. Sprawdźmy, jakie kompetencje są szczególnie istotne w tym zawodzie.
Rola brygadzisty wymaga połączenia różnych umiejętności. W zależności od tego, w jakiej branży pracuje, istotna jest znajomość specyfiki danego sektora i stosowanych w nim technologii. Ważne są jednak również uniwersalne kompetencje, które przydadzą się na tym stanowisku w firmach działających w różnych obszarach, np. produkcyjnym czy logistycznym. Myśląc o rozwoju w tym zawodzie, warto postawić na kształcenie poniższych umiejętności.
Aby praca zespołu przebiegała sprawnie i efektywnie, ważne jest odpowiednie zarządzanie nim. Taką umiejętność powinien posiadać brygadzista. Wiąże się ona m.in. z przejrzystym delegowaniem zadań, organizacją ich realizacji czy monitorowaniem postępów. Osoba zatrudniona na wspomnianym stanowisku musi też zdawać sobie sprawę z tego, że w grupie pojawiają się czasem sytuacje konfliktowe i to ona w takim przypadku powinna pełnić rolę mediatora, szybko i skutecznie pomagając w wyjaśnieniu sprawy, a równocześnie zapobiegając dalszym zakłóceniom w pracy.
Ze względu na specyfikę pracy z zespołem dla brygadzisty kluczowa jest też skuteczna komunikacja. Ważne, by nie tylko jasno przekazywał zadania i oczekiwania, ale i aktywnie słuchał pracowników, by poznać ich potrzeby i perspektywę. Umiejętność budowania relacji opartych na zaufaniu i otwartości sprzyja także lepszej atmosferze w zespole. To z kolei może przekładać się na wyższą efektywność i zaangażowanie jego członków. Wzmocnić je może również zdolność brygadzisty do motywowania poprzez docenianie wysiłków oraz dawanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
W pełnieniu obowiązków brygadzisty niewątpliwie bazą jest też solidna wiedza na temat procesów i procedur produkcyjnych. Pozwala ona z jednej strony na lepsze zrozumienie wyzwań, przed którymi stają pracownicy, a z drugiej na wprowadzanie usprawnień. Optymalizacja procesów produkcyjnych w zakresie bezpieczeństwa, jakości i efektywności to ważne zadania, które na stanowisku brygadzisty zakłada np. LPP Logistics, czyli spółka odpowiedzialna za sieć zaopatrzenia i dystrybucję pięciu znanych marek polskiej firmy odzieżowej LPP (Reserved, Sinsay, Mohito, House i Cropp). W tym zawodzie z pewnością przydatne będą też umiejętności planowania, ustalania priorytetów czy zarządzania w czasie.
Choć kwestie takie jak doświadczenie lub wykształcenie kierunkowe (np. logistyczne czy techniczne) są istotne w pracy brygadzisty, niezwykle ważne dla zatrudnionych na tym stanowisku jest też budowanie kompetencji związanych z zarządzaniem zespołem oraz sprawną komunikacją, by stawać się liderem zespołu nie tylko z nazwy. W obliczu dynamicznych zmian w środowisku gospodarczym warto inwestować w rozwój kompetencji, które mogą przynieść korzyści zarówno pracownikom, jak i całej organizacji.