Czy ludzie dalej chcą pracować zdalnie?

Kto obecnie najczęściej decyduje się na pracę zdalną? Chociaż praca zdalna jest formą znaną już od wielu lat, to dopiero w okresie pandemicznym stała się rozwiązaniem niemalże standardowym.

To wtedy też pojawiły się zapisy w Kodeksie Pracy o świadczeniu pracy zdalnej. Oczywiście, nie w każdej branży ten model jest możliwy do przyjęcia — nie zmienia to jednak faktu, że po rozpowszechnieniu pracy zdalnej zmienił się rynek zatrudnienia i oczekiwania pracowników. Czy ludzie nadal chcą korzystać z tego wariantu świadczenia pracy? I kto nadal, pomimo zdjęcia obostrzeń sanitarnych, najczęściej decyduje się na pracę zdalną?

Kilka słów o pracy zdalnej i hybrydowej

Pracą zdalną określa się poprzez formę świadczenia obowiązków zawodowych poza jednostką organizacyjną, czyli poza siedzibą pracodawcy. Istotnym elementem jest realizowanie powierzonych zadań z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej w zakresie wymiany informacji zwrotnych tak z pracodawcą, jak i pozostałymi członkami zespołu. W teorii pracować zdalnie można w dowolnym miejscu, wskazanym przez pracownika, przy czym najczęściej mówi się o miejscu zamieszkania.

Praca hybrydowa natomiast stanowi połączenie pracy zdalnej i świadczonej w siedzibie pracodawcy (model mieszany). W tym wypadku pracownik jedynie część swoich obowiązków realizuje w domu. W wybrane dni tygodnia czy miesiąca zobowiązany jest do pracy w zakładzie pracy. 

Pod koniec kwietnia 2023 roku kluczowe kwestie związane z wykonywaniem pracy w sposób zdalny zostały uregulowane w Kodeksie pracy. Obecnie pracę na odległość wykonywać można zarówno na polecenie pracodawcy, jak i na wniosek pracownika, przy czym ustawa uszczegóławia okoliczności uprawniające do pracy zdalnej.

Praca zdalna w oczach pracownika a pracodawcy

Większość pracowników, która przeszła na zdalny tryb pracy, chwali sobie takie rozwiązanie. Wskazuje przy tym szereg zalet realizowania swoich obowiązków nie w biurze, a w domowym zaciszu. Pracownicy zdalni podkreślają, że taki model może zapobiegać wypaleniu zawodowemu, ułatwia efektywne zarządzanie czasem przy jednoczesnej jego oszczędności (brak konieczności dojazdów do pracy), jak również zapewnia spory komfort psychiczny.

Również pracodawcy, w wielu przypadkach, doceniają wygodę takiego rozwiązania. Zgodnie z raportem "Praca zdalna okiem pracodawców", opracowanym przez Grant Thornton, niemal 75% polskich dużych i średnich przedsiębiorstw wprowadziło w swojej polityce możliwość przejścia na tryb pracy zdalnej (zwykle w formie hybrydowej) i 43% z tej grupy chce tę opcję utrzymać w dalszym ciągu.

W oparciu o raport "Praca zdalna po polsku" (przygotowanym przez EY Polska) należy podkreślić, że pracodawcy preferują jednak tryb pracy hybrydowej — z obecnością pracownika w biurze przez 2 lub 3 dni w tygodniu. Takie rozwiązanie sprzyja zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym, pozwala budować solidarność pomiędzy współpracownikami działającymi nad wspólnymi projektami, jak i wprowadzać skuteczne zarządzanie personelem, co przekłada się na sukces organizacji.

Na niekorzyść pracy zdalnej przemawiają natomiast odpowiedzi ankietowanych udzielane w badaniu Grant Thornton — aż 18% przedsiębiorców potwierdziło, że wraz z wprowadzeniem home office spadła wydajność pracowników. Wśród pracodawców, którzy nie zdecydowali się przejść na tryb pracy zdalnej, podobny odsetek ankietowanych (13%) wskazuje obawy związane właśnie z ryzykiem pogorszenia wyników i efektywności.

Czy każda branża odnajdzie się w zakresie pracy zdalnej?

Elastyczność pracy zdalnej czy hybrydowej zapewnić może szereg nowych możliwości — pracownikom szansę rozwoju i całkowicie nowe doświadczenie, pracodawcom okazję do odświeżenia dotychczasowej metody zarządzania, jak i ponoszenia sporych oszczędności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie można jednak zapominać o tym, że nie zawsze, pomimo rozwoju technologii, praca zdalna jest zwyczajnie możliwa do wprowadzenia.

Niektóre branże, związane zazwyczaj z produkcją, są w stanie zaoferować opcję home office jedynie kadrze administracyjnej. Wspomniany raport EY Polska sugeruje ponadto, że na to rozwiązanie szybciej decydują się podmioty dość duże i zatrudniające większe grono pracowników. Małe przedsiębiorstwa muszą bowiem w tym kontekście ponosić wyższe koszty początkowe — związane, chociażby z koniecznością wyposażenia podwładnych w narzędzia do pracy zdalnej (komputery, oprogramowanie i podobne).

Stanowczo natomiast można uznać, że z możliwości pracy zdalnej lub hybrydowej coraz częściej korzystać będą specjaliści branż usługowych oraz sektora IT — programiści, graficy komputerowi, doradcy podatkowi czy tłumacze językowi.

Jak pomóc pracownikom, którzy pracują zdalnie?

Podstawą jest otwarta, szczera komunikacja, w której zostaną jasno przedstawione oczekiwania oraz potrzeby obu stron. Niezwykle ważna jest umiejętność wyznaczania celów oraz zarządzania projektami (z uwzględnieniem regularnych przerw), gwarantując tym samym ich terminową realizację. W kształtowaniu konkretnych postaw i budowaniu umiejętności miękkich pomóc mogą dedykowane szkolenia oraz warsztaty — zarówno dla liderów (https://vade.com.pl/szkolenia-otwarte/kompetencje-menedzerskie/), jak i dla pracowników niższego szczebla.

Ważne jest również, aby menedżerowie byli otwarci na feedback — najlepiej obustronny, który zrewiduje ewentualne problemy i zapobiegnie konfliktom.

Artykuł sponsorowany

.
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »