
Wojna o talenty to fakt w 2025 roku. Dane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pokazują, że w IV kwartale 2024 r. 86% pracodawców planowało rekrutacje na 2025 r., przy czym 49% wskazało rozwój biznesu jako główny powód zatrudniania. Ofert na portalach rekrutacyjnych pojawia się coraz więcej.
Jednocześnie pracodawcom coraz trudniej jest znaleźć specjalistów. Osób bezrobotnych jest na rynku bardzo mało - wg. Eurostatu stopa bezrobocia w czerwcu 2025 wyniosła tylko 3,5%. Do tego dochodzi kurczenie się i starzenie populacji - jak podaje raport Barometr zawodów, wg. stanu na czerwiec 2024 mężczyzn w wieku 18-64 lata i kobiet w wieku 18-59 lat ubyło o 0,8% w porównaniu do roku wcześniej. Populacja osób w wieku produkcyjnym widocznie się kurczy z roku na rok, przez co ubywa pracowników. Przez to firmy doświadczają trudności związanych z rekrutacją nowych, kompetentnych osób, tym bardziej odejście już zatrudnionych pracowników może być i bolesne, i kosztowne.
Instytut IRSM część WiseGroup zbadał to zagadnienie wśród firm B2B. W badaniu "Jak pozyskać i utrzymać kompetentnych pracowników w polskich firmach B2B", którego HireWise zostało partnerem, wzięły udział 433 osoby z małych, średnich i dużych firm B2B w Polsce oraz 6 szefów działu HR w fazie jakościowej badania. Wyniki okazały się zaskakujące, jednocześnie mają szanse pozytywnie wpłynąć na wzajemne zrozumienie między działami HR a pracownikami.
"Badanie IRSM pokazało, że istnieje przepaść między tym, co działy HR uważają za powody odejść pracowników, a rzeczywistymi przyczynami deklarowanymi przez samych zatrudnionych" - mówi Anna Negacz, Managing Partner w HireWise.
Najbardziej niepokojącym zjawiskiem, jakie uwidocznił raport, jest fundamentalna różnica w postrzeganiu przyczyn odejść pracowników. Szefowie HR najczęściej wskazują na "zmianę sytuacji osobistej pracownika" (30%) lub "chęć pracy w innej branży" (11%) jako główne powody odejść, przypisując rotację czynnikom zewnętrznym lub osobistym, na które firma ma ograniczony wpływ.
Tymczasem pracownicy przedstawiają zupełnie inny obraz:
Powody wskazywane przez pracowników są zupełnie inne od tych, o których mówią szefowie HR. Problem pogłębia się, ponieważ pracodawcy nie zawsze śledzą zmiany w poziomie wynagrodzeń czy ewoluujące oczekiwania pokoleniowe, co prowadzi do podejmowania błędnych decyzji kadrowych. To utrudnia nie tylko skuteczne reagowanie na rzeczywiste potrzeby zespołów, ale również znacząco zwiększa koszty związane z rotacją personelu.
Badanie wykazało również, że jedynie 13% pracowników potwierdza udział w exit interview, podczas gdy 51% szefów HR deklaruje ich przeprowadzanie. Ta rozbieżność ogranicza możliwość pozyskania szczerych opinii od odchodzących pracowników.
HireWise wykorzystuje wnioski z przeprowadzonego badania, pomagając klientom lepiej zrozumieć pracowników, a co za tym idzie skuteczniej układać procesy HR m.in efektywnego pozyskiwania pracowników. Agencja stawia na autorski proces rekrutacji, który odpowiada na trudności w docieraniu do utalentowanych kandydatów i weryfikacji rzeczywistych umiejętności ukrytych za rozbudowanymi CV.
"Dopiero wzajemne zrozumienie kontekstu i partnerskie podejście pozwalają tworzyć procesy skuteczne i uczciwe." - mówi Anna Negacz - "Rekrutacja nie powinna być transakcją, lecz procesem budowania relacji i zaufania. Gdy opiera się na analizie potrzeb, właściwej weryfikacji kompetencji i przejrzystej komunikacji - przestaje być kosztem, a staje się realną inwestycją w rozwój firmy."
Dodatkowo HireWise oferuje kompleksowe usługi z obszaru doradztwa HR w firmach, aby zespoły mogły skoncentrować się na budowaniu przyszłości biznesu. Pracując ze swoimi klientami, przede wszystkim rozpoczynają od warsztatów diagnostycznych, podczas których przeprowadza szczegółową analizę procesów HR oraz wyzwań związanych z rotacją i zarządzaniem organizacją. Dzięki temu możliwe jest opracowanie rozwiązań specyficznie dopasowanych do konkretnych potrzeb firmy.
HireWise zapowiada rozwój usługi konsultingu HR, która pomoże firmom skuteczniej zarządzać zespołami i optymalnie wykorzystać potencjał ich talentów. Zainteresowane organizacje mogą uzyskać pełny raport z badania na stronie IRSM oraz dowiedzieć się więcej o ofercie agencji na stronie hirewise.pl.
Artykuł sponsorowany