Jak skutecznie rozwijać kompetencje pracowników?

Stałe podnoszenie kompetencji pracowników niesie korzyści dla obu stron. Pracownik zyskuje nowe umiejętności, które przydadzą mu się w przyszłości, i zyskuje motywującą do dalszego wysiłku gratyfikację. Pracodawca może natomiast umocnić poczucie więzi pracownika z firmą, a tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów z rotacją. Plan ten powiedzie się tylko wtedy, gdy proces rozwoju kompetencji zakończy się sukcesem. Oto wskazówki, które w tym pomogą.

Plan szkoleniowy dla pracowników - strategia o długiej perspektywie

Wbrew pozorom, chaotyczne wprowadzanie elementów rozwijających kompetencje pracowników może przynieść więcej szkody niż korzyści. Budżet na ten cel szybko stopnieje, jednak nie zapewni to oczekiwanych efektów - okaże się to zatem nietrafioną inwestycją.

Aby zwiększyć szanse na to, że wysiłki w tym kierunku zaowocują w przyszłości, warto stworzyć i wdrożyć w firmie spersonalizowany plan rozwoju pracowników - jako jeden z komplementarnych etapów rozwoju biznesu w całościowym ujęciu. Tworząc taką strategię poszerzania kompetencji kadry, warto zwrócić szczególną uwagę na poniższe kwestie:

  • cele biznesowe firmy w długiej perspektywie,
  • zapotrzebowanie firmy na konkretne kompetencje,
  • indywidualne zdolności i predyspozycje pracowników,
  • dostępne zasoby.

Warto też pamiętać, że luka kompetencyjna nie musi być ściśle związana z umiejętnościami twardymi i codziennymi obowiązkami pracowników. Równie ważne okazują się dziś kompetencje miękkie, czyli zdolności interpersonalne.

Skuteczne metody rozwijania kompetencji pracowników - przegląd

Niezależnie od tego, jakie kompetencje chcemy rozwijać u pracowników, można wykorzystać do tego wiele metod szkoleniowych. Poniżej prezentujemy te, które uchodzą obecnie za najskuteczniejsze i najwydajniejsze.

Szkolenia zewnętrzne i wewnętrzne

Niezależnie od tego, jaki rodzaj wiedzy czy umiejętności jest uwzględniony w planie rozwoju pracowników, z pewnością uda się znaleźć odpowiednie kursy. Chociaż ich tradycyjna, stacjonarna forma wciąż cieszy się dużą popularnością, warto rozważyć korzyści, jakie niesie za sobą korzystanie z platform e-learningowych. Należą do nich m.in.:

  • oszczędność czasu trenerów,
  • możliwość dopasowania cyklu nauki do własnych potrzeb i możliwości pracownika,
  • oszczędność kosztów - brak konieczności wynajmu sali, dojazdów itd. , co więcej do materiałów zawsze można wrócić.

Social learning - nauka jako doświadczenie społeczne

Środowisko może odgrywać ważną rolę w procesie uczenia. Nabywając nową wiedzę poprzez dyskusję czy wymianę poglądów, można zapisać ją w pamięci na dłużej - m.in. za sprawą zwiększonego zainteresowania danym tematem.

Chociaż dyskusje branżowe w codziennej pracy to nic nowego, to jednak może to prowadzić do utrwalania złych nawyków lub nieprawidłowych informacji. Gdy pracodawca umożliwi wymianę wiedzy (zarówno w zespole, jak i pomiędzy różnymi działami), może to przyczynić się do stworzenia środowiska wspierającego efektywną naukę.

Gamifikacja w biznesowym środowisku

Gamifikacja to przeniesienie elementów gry na pole biznesowe, aby zmotywować pracowników do wykonania jakiegoś działania, np. ukończenia szkolenia z określonej dziedziny. Kursy wykorzystujące tę technikę mogą nie tylko zwiększyć zainteresowanie rozwojem indywidualnych kompetencji, ale też zintegrować zespół biorący udział w zabawie i przełamać rutynę, która często prowadzi do wypalenia zawodowego.

Newsletter firmowy - wiedza branżowa w pigułce

Chociaż newslettery kojarzą się głównie z ofertą handlową i celem sprzedażowym, mogą również znaleźć zastosowanie w oficjalnej komunikacji firmowej. Taka forma pozwoli pracownikom szybko zapoznać się ze zmianami, które zaszły w ostatnim czasie w organizacji, bez konieczności czytania kilku czy kilkunastu długich maili, na co nierzadko brakuje czasu.

Newsletter warto prowadzić np. w formie odpowiedniej kategorii w bazie wiedzy na platformie e-learningowej. Pracownik automatycznie będzie otrzymywał powiadomienia mailowe o nowych wydaniach newslettera, mogąc zapoznać się z nimi w dogodnym dla siebie czasie.

Warto w pierwszych zdaniach umieścić zajawkę, która zaciekawi odbiorców i spowoduje, że będą chcieli zgłębić całość.

Dostęp do materiałów do samorozwoju

Wiedza jest najlepiej przyswajana wtedy, gdy pracownicy sami chcą się uczyć. Jeśli uda się stworzyć w firmie atmosferę sprzyjającą samokształceniu i zapewnić na to czas, z pewnością zachęci to pracowników do samodzielnego poszerzania własnych kompetencji.

Rozwiązanie to można uznać nie tylko za skuteczne, ale też za ekonomiczne. Wystarczy zadbać o to, by pracownicy mieli dostęp do wielu różnorodnych materiałów edukacyjnych, m.in.:

  • prasy branżowej,
  • książek o tematyce ogólnobranżowej i interpersonalnej,
  • podcastów,
  • platformy e-learningowej.

Istotne jest też to, żeby kierować się rzeczywistymi potrzebami pracowników i reagować na ich prośby o dostęp do materiałów szkoleniowych z konkretnych dziedzin.

Feedback i udoskonalanie procesu rozwoju kompetencji

Pamiętaj, że dużym wsparciem w procesie rozwoju kompetencji pracowników może okazać się również ocena okresowa pracownika: https://dolineo.com/ocena-okresowa-pracownika/. Prawidłowo przygotowana, powinna dostarczyć m.in. informacje o mocnych i słabych stronach, co pozwoli w następstwie dopasować plan szkoleniowy do indywidualnych predyspozycji danej osoby.

Ewaluacji nie powinien podlegać tylko pracownik. Nie mniej istotne jest okresowe sprawdzanie skuteczności wdrożonego planu rozwoju kompetencji w firmie. Zbierając feedback (np. w formie krótkiej ankiety) na ten temat i analizując go, można wprowadzić w międzyczasie poprawki, dzięki którym proces stanie się jeszcze efektywniejszy niż wcześniej i przyniesie oczekiwane efekty.

artykuł sponsorowany
materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »