Jak skutecznie rozwijać kompetencje pracowników?
Stałe podnoszenie kompetencji pracowników niesie korzyści dla obu stron. Pracownik zyskuje nowe umiejętności, które przydadzą mu się w przyszłości, i zyskuje motywującą do dalszego wysiłku gratyfikację. Pracodawca może natomiast umocnić poczucie więzi pracownika z firmą, a tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów z rotacją. Plan ten powiedzie się tylko wtedy, gdy proces rozwoju kompetencji zakończy się sukcesem. Oto wskazówki, które w tym pomogą.
Wbrew pozorom, chaotyczne wprowadzanie elementów rozwijających kompetencje pracowników może przynieść więcej szkody niż korzyści. Budżet na ten cel szybko stopnieje, jednak nie zapewni to oczekiwanych efektów - okaże się to zatem nietrafioną inwestycją.
Aby zwiększyć szanse na to, że wysiłki w tym kierunku zaowocują w przyszłości, warto stworzyć i wdrożyć w firmie spersonalizowany plan rozwoju pracowników - jako jeden z komplementarnych etapów rozwoju biznesu w całościowym ujęciu. Tworząc taką strategię poszerzania kompetencji kadry, warto zwrócić szczególną uwagę na poniższe kwestie:
- cele biznesowe firmy w długiej perspektywie,
- zapotrzebowanie firmy na konkretne kompetencje,
- indywidualne zdolności i predyspozycje pracowników,
- dostępne zasoby.
Warto też pamiętać, że luka kompetencyjna nie musi być ściśle związana z umiejętnościami twardymi i codziennymi obowiązkami pracowników. Równie ważne okazują się dziś kompetencje miękkie, czyli zdolności interpersonalne.
Niezależnie od tego, jakie kompetencje chcemy rozwijać u pracowników, można wykorzystać do tego wiele metod szkoleniowych. Poniżej prezentujemy te, które uchodzą obecnie za najskuteczniejsze i najwydajniejsze.
Niezależnie od tego, jaki rodzaj wiedzy czy umiejętności jest uwzględniony w planie rozwoju pracowników, z pewnością uda się znaleźć odpowiednie kursy. Chociaż ich tradycyjna, stacjonarna forma wciąż cieszy się dużą popularnością, warto rozważyć korzyści, jakie niesie za sobą korzystanie z platform e-learningowych. Należą do nich m.in.:
- oszczędność czasu trenerów,
- możliwość dopasowania cyklu nauki do własnych potrzeb i możliwości pracownika,
- oszczędność kosztów - brak konieczności wynajmu sali, dojazdów itd. , co więcej do materiałów zawsze można wrócić.
Środowisko może odgrywać ważną rolę w procesie uczenia. Nabywając nową wiedzę poprzez dyskusję czy wymianę poglądów, można zapisać ją w pamięci na dłużej - m.in. za sprawą zwiększonego zainteresowania danym tematem.
Chociaż dyskusje branżowe w codziennej pracy to nic nowego, to jednak może to prowadzić do utrwalania złych nawyków lub nieprawidłowych informacji. Gdy pracodawca umożliwi wymianę wiedzy (zarówno w zespole, jak i pomiędzy różnymi działami), może to przyczynić się do stworzenia środowiska wspierającego efektywną naukę.
Gamifikacja to przeniesienie elementów gry na pole biznesowe, aby zmotywować pracowników do wykonania jakiegoś działania, np. ukończenia szkolenia z określonej dziedziny. Kursy wykorzystujące tę technikę mogą nie tylko zwiększyć zainteresowanie rozwojem indywidualnych kompetencji, ale też zintegrować zespół biorący udział w zabawie i przełamać rutynę, która często prowadzi do wypalenia zawodowego.
Chociaż newslettery kojarzą się głównie z ofertą handlową i celem sprzedażowym, mogą również znaleźć zastosowanie w oficjalnej komunikacji firmowej. Taka forma pozwoli pracownikom szybko zapoznać się ze zmianami, które zaszły w ostatnim czasie w organizacji, bez konieczności czytania kilku czy kilkunastu długich maili, na co nierzadko brakuje czasu.
Newsletter warto prowadzić np. w formie odpowiedniej kategorii w bazie wiedzy na platformie e-learningowej. Pracownik automatycznie będzie otrzymywał powiadomienia mailowe o nowych wydaniach newslettera, mogąc zapoznać się z nimi w dogodnym dla siebie czasie.
Warto w pierwszych zdaniach umieścić zajawkę, która zaciekawi odbiorców i spowoduje, że będą chcieli zgłębić całość.
Wiedza jest najlepiej przyswajana wtedy, gdy pracownicy sami chcą się uczyć. Jeśli uda się stworzyć w firmie atmosferę sprzyjającą samokształceniu i zapewnić na to czas, z pewnością zachęci to pracowników do samodzielnego poszerzania własnych kompetencji.
Rozwiązanie to można uznać nie tylko za skuteczne, ale też za ekonomiczne. Wystarczy zadbać o to, by pracownicy mieli dostęp do wielu różnorodnych materiałów edukacyjnych, m.in.:
- prasy branżowej,
- książek o tematyce ogólnobranżowej i interpersonalnej,
- podcastów,
- platformy e-learningowej.
Istotne jest też to, żeby kierować się rzeczywistymi potrzebami pracowników i reagować na ich prośby o dostęp do materiałów szkoleniowych z konkretnych dziedzin.
Pamiętaj, że dużym wsparciem w procesie rozwoju kompetencji pracowników może okazać się również ocena okresowa pracownika: https://dolineo.com/ocena-okresowa-pracownika/. Prawidłowo przygotowana, powinna dostarczyć m.in. informacje o mocnych i słabych stronach, co pozwoli w następstwie dopasować plan szkoleniowy do indywidualnych predyspozycji danej osoby.
Ewaluacji nie powinien podlegać tylko pracownik. Nie mniej istotne jest okresowe sprawdzanie skuteczności wdrożonego planu rozwoju kompetencji w firmie. Zbierając feedback (np. w formie krótkiej ankiety) na ten temat i analizując go, można wprowadzić w międzyczasie poprawki, dzięki którym proces stanie się jeszcze efektywniejszy niż wcześniej i przyniesie oczekiwane efekty.