Jakie są najbardziej pożądane benefity pracownicze na rynku?

Przygotowanie pakietu benefitów może wydawać się prostym zadaniem – ot, wystarczy zrobić benchmark konkurencji i już. Ale czy popularne świadczenia odpowiadają na potrzeby pracowników? Jak skomponować pakiet idealny? Poznaj najbardziej pożądane benefity i znajdź odpowiedź.

Czym jest benefit pracowniczy?

Zacznijmy od podstaw. Benefit pracowniczy to dodatkowa, pozapłacowa korzyść, którą otrzymuje pracownik oprócz pensji - na przykład prywatna opieka medyczna, karta lunchowa czy elastyczny czas pracy. Jest to sposób, w jaki pracodawca może przyciągnąć i zatrzymać pracowników, oferując im coś więcej niż tylko wynagrodzenie.

Benefit idealny - czyli jaki?

Idealny benefit pracowniczy to taki, który skutecznie odpowiada na potrzeby i oczekiwania pracowników, jednocześnie przynosząc korzyści firmie (np. podatkowe). Najlepiej, gdyby świadczenie było dostosowane do stylu życia, aspiracji i stanu zdrowia każdego pracownika. Powinno również oferować realną wartość, podnosząc siłę nabywczą obdarowanego.

Tyle z teorii, ale obiektywnie - zespoły w organizacjach tworzą osoby o różnych potrzebach i trudne jest skomponowanie pakietu, który odpowie w 100% na potrzeby wszystkich, a jednocześnie będzie zoptymalizowany kosztowo.

Co powinni wziąć pod uwagę HR- owcy?

Kluczem jest elastyczność oraz łatwość w dostępie i wykorzystaniu. To sprawia, że idealny benefit jest nie tylko atrakcyjny, ale staje się istotnym elementem kultury organizacyjnej, zwiększając zaangażowanie i satysfakcję pracowników, co w konsekwencji przekłada się na wzrost efektywności i sukces firmy.

Wybierając benefit pracowniczy, warto mieć przed oczami jego 3 cechy:

  1. Zaspokaja potrzeby jak największej liczby pracowników.
  2. Może być wykorzystywany jak najczęściej - najlepiej każdego dnia.
  3. Oferuje więcej za mniej - np. dzięki ulgom pracownik może otrzymać wyższą kwotę "na rękę" niż w przypadku standardowego przelewu.

Najbardziej pożądane benefity - lista

W 2023 roku nastąpiła zmiana w preferencjach benefitów wybieranych przez pracowników. Z globalnych danych firmy Edenred (1) wynika, że największym zainteresowaniem cieszą się dodatki wspierające domowe budżety. Jest to odpowiedź na wzrost inflacji, a obejmuje takie świadczenia jak:

  • urlopy finansowane przez pracodawcę (w Polsce przy umowach B2B lub przyznawanie dodatkowych dni urlopowych wykraczających poza ustawowy wymiar);
  • karty lunchowe, którymi można płacić za posiłki w marketach i gastronomii;
  • karty przedpłacone;
  • finansowanie biletów na komunikację miejską i samochody służbowe;
  • kursy i aplikacje językowe.

Na tej liście uwagę przykuwają szczególnie karty lunchowe - kto z nas nie chciałby, żeby pracodawca codziennie "zapraszał" go na obiad? Jak pokazują badania Edenred, w Polsce kultura lunchowa w miejscach pracy dopiero zaczyna się rozwijać. Pracownicy przyznają, że nie zawsze robią przerwę na posiłek, jedzą kanapkę w biegu lub nie korzystają z przerwy wcale z obawy, że może to być źle widziane przez przełożonego. Dlatego Karta lunchowa to jeden z tych benefitów, który jest bardzo dobrze postrzegany przez zatrudnionych. Wprowadzając go, pracodawca daje "sygnał", że zachęca załogę do jakościowej, spokojnej przerwy na ulubiony posiłek.

A warto - badanie Wellbeing Indicator z 2019 roku wykazało, że zdrowe odżywianie może podnieść produktywność pracowników o 25% i obniżyć ich absencję o 27% (2)​. Także karta lunchowa będzie dobrym ruchem dla pracodawców, którym leży na sercu poprawa dobrostanu pracowników.

Czy najpopularniejsze benefity to te, których chcą pracownicy?

Według badania przeprowadzonego przez agencję ARC Rynek i Opinia na zlecenie Enter The Code (3) najczęściej oferowanymi benefitami w Polsce są:

  • prywatna opieka medyczna (35%);
  • elastyczne godziny pracy (32%);
  • ubezpieczenie na życie (28%).

Listy oferowanych i chcianych benefitów się nie pokrywają. Dlaczego? Pracodawcy mogą nie być w pełni świadomi rzeczywistych potrzeb i preferencji swoich pracowników. Często decyzje dotyczące benefitów podejmowane są na podstawie historii firmy ("zawsze tak robiliśmy"), a nie aktualnych preferencji pracowników. Niekiedy brak zbierania regularnego feedbacku od zespołów oraz brak przeglądu benefitów na rynku sprawia, że pracodawcy nie są na bieżąco ze zmieniającymi się oczekiwaniami.

Podsumowanie

O ile wybór benefitów może wydawać się prosty, rzeczywistość pokazuje, że jest to proces wymagający głębokiej analizy i zrozumienia potrzeb pracowników, a także elastyczności ze strony pracodawców.

Prognozy wskazują, że benefity będą ewoluować wraz ze zmieniającymi się potrzebami pokoleniowymi, technologicznymi oraz ekonomicznymi. Coraz większe znaczenie mają dla nas świadczenia skupiające się na zdrowiu psychicznym, równowadze między życiem zawodowym a prywatnym oraz spersonalizowane oferty.

W kontekście wzrostu świadomości ekologicznej, benefity związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska mogą także zyskać na popularności. Ale... fizjologia raczej się nie zmieni - dlatego zaryzykujemy stwierdzenie, że prywatna opieka zdrowotna czy karta lunchowa jeszcze długo będą bardzo pożądanymi i uniwersalnymi dodatkami.

Źródła:

  1. https://www.edenred.com/en/integrated-report-2022-2023#beyond
  2. https://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki/wellbeing-indicator-raport-z-badania/
  3. https://enterthecode.pl/badania/raport-benefitow-pracowniczych-2023/

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »