Korzyść czy koszt? Jak firmy w Polsce postrzegają zrównoważony rozwój

Podejście polskich firm do wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem było tematem panelu, który odbył się w ramach I Edycji Kongresu Biznes Polska Świat 27 listopada 2023 w Warszawie.

Zrównoważony rozwój korzyść, czy koszt?

Agnieszka Oleksyn-Wajda nie miała wątpliwości, że korzyści z działań w zakresie zrównoważonego rozwoju jest wiele. - To korzyść wizerunkowa, przewaga konkurencyjna, łatwiejszy dostęp do finasowania - mówiła. Kirli Marinov, dyrektor generalny Henkel Polska ocenił, że takie działanie nie jest ani korzyścią, ani kosztem, to jest, jak mówił, przewaga. - Nasza historia, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój jest wieloletnia. Zaczęliśmy ją pisać już w 1958 r. Wtedy testowaliśmy już wodę i planowaliśmy działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dziś jesteśmy, jak pokazują różne rankingu, liderem albo wśród topowej trójki. Dla nas to pewna szansa. Konsumenci coraz częściej dokonują wyborów, biorąc pod uwagę zrównoważony rozwój. W 2030 r. 80 proc. konsumentów będzie podejmować swoje decyzje, biorąc pod uwagę zrównoważony rozwój - mówił.


Kiril Marinov, dyrektor generalny Henkel Polska

Robert Maciąg, CEO LSP Group, zwrócił uwagę, że dla jego firmy zrównoważony rozwój to wartość, na której buduje przedsiębiorstwo. - Chciałbym jako właściciel być dumny i żeby moi pracownicy byli dumni z tego, co robimy. Nie żebyśmy raportowali coś, co regulatorzy nam kazali. Wdrażając wartości związane ze wszystkimi elementami prowadzenia firmy, robimy coś, co przyniesie korzyść dla wszystkich - informował.

Małe zmiany o dużym znaczeniu

Jak podawał, wystarczy, że w transporcie ciężkim, firmy, które obsługują codziennie magazyny w Polsce będą wymienią flotę na Euro 6, a zaobserwujemy zmiany w zakresie stanu środowiska. - Dzisiaj około 20 proc. samochodów, które jeździ po Polsce to Euro 6, pozostałe to Europ 5 lub niżej. Euro 6 to 80 proc. mniej tlenków azotów do środowiska - wyjaśniał.


Rober Maciąg, Prezes LSP Group

Agnieszka Oleksyn-Wajda podała za przykład przemysł tekstylny. - Szybko zmieniające się trendy, generują ogromną ilość odpadów. W Unii wyrzucamy 11 kg odpadów tekstyliów rocznie na osobę. Nie ma kompletnie elementu recyklingu - mówiła. Zwróciła uwagę na konieczność wprowadzenia gospodarki o obiegu zamkniętym.

Otwarcie na świat

Robert Maciąg, CEO LSP Group, zauważył, że firmy powinny zmienić swoje podejście. - Prosta życzliwość każdego dnia jest nam w biznesie bardzo potrzebna. Bardzo często biznes musi być agresywny, to jest wojna między czymś. Wydaje mi się, że jesteśmy w stanie podejść do problemu twardo, ale miękko do ludzi.  Dwie rzeczy są bardzo ważne i muszą być rozwijane zawsze. Z jednej strony rozwijamy biznes, z drugiej rozwijamy organizację. Jeśli o którejś z tych rzeczy zapomnimy, to nam nie wyjdzie - mówił.

Wskazał, że ważna jest także empatia. Wymienił, że firma zorganizowała ogród ZEN dla pracowników, zaprojektowała kreatywne ściany, które zobaczyło 3 mln osób. - To, co było pomysłem dla pracowników, wróciło do nas w sposób biznesowy, na który nawet nie liczyliśmy - opowiadał Robert Maciąg.

Kirli Marinov zwrócił uwagę, że nie jest łatwo zbudować zaangażowanie. - Zrobiliśmy kwestionariusz. Pracownicy dali nam propozycje zmian. Mieliśmy więcej niż 70 rzeczy do zrobienia i podjęliśmy się tej drogi, którą cały czas realizujemy. Odpowiedzialność nie jest tylko o nas, nie jest tylko o biznesie. Ale chodzi też o pokolenia, które idą za nami - mówił.

-------------
Kongres Biznes-Polska-Świat odbył się 27 listopada 2023 r. w hotelu InterContinental w Warszawie. W wydarzeniu wzięło udział ponad 300 przedstawicieli polskiego biznesu i nauki, a także gości zagranicznych. Zobacz całą relację z kongresu: https://kongresbps.pl/relacja-z-kongresu/

Partnerami Kongresu Biznes Polska Świat byli: Grupa Mokate, Henkel Polska, BGK, VeloBank, Asseco Poland, Polski Komitet Olimpijski, LSP Group, Totalizator Sportowy, GPW.

Partnerami merytorycznymi Kongresu Biznes Polska Świat byli: Akademia Leona Koźmińskiego, Szkoła Główna Handlowa, Warsaw Net Tech University, Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego, MCI Capital, Bain & Company, International Leaders Forum.

Partnerami medialnymi Kongresu Biznes Polska Świat byli:  Magazyn Forbes Polska, Polsat News, Interia Biznes.

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »