Rebranding: Kiedy i dlaczego warto odświeżyć wizerunek marki?
Rebranding to więcej niż tylko odświeżenie logo. Wielu osobom wydaje się, że rebranding to tylko drobne kosmetyczne zmiany, jednak w rzeczywistości to o wiele, wiele więcej.
To odświeżenie fundamentów marki, które całkowicie mogą zmienić jej oblicze. To niełatwy proces, który daje możliwość na redefiniowanie postrzegania marki przez odbiorców. To kluczowym kroki w dopasowaniu wizerunku do zmieniających się trendów, oczekiwań Klientów czy rozwoju firmy. Kiedy tak dokładnie jest ten właściwy moment na zmianę?
1. Zmiana strategii biznesowej
Jeśli Twoja marka poszerza ofertę, wchodzi na nowe rynki lub redefiniuje swoją misję, rebranding może pomóc w lepszym odzwierciedleniu nowej strategii. Przykładem może być Instagram, który zaczął jako aplikacja do dzielenia się zdjęciami, a po kilku latach rozwinął się w znaną nam dzisiaj kompleksową platformę społecznościową. Ten krok wymagał odświeżenia wizerunku, z tego powodu przeprowadzono rebranding, który umożliwił lepsze możliwości komunikowania o rozszerzonych funkcjach i nowej wizji.
2. Negatywny wizerunek
W momentach kryzysu PRowego, rebranding to często jedna z metod odbudowy zaufania. Znakomitym przykładem takiego działania jest marka BP, która po katastrofie ekologicznej w 2010 roku przeprowadziła głęboki rebranding, stawiając na ekologię i zrównoważony rozwój marki.
3. Przestarzały wizerunek
Jeśli logo lub identyfikacja wizualna Twojej marki wygląda, jakby utknęła w minionej dekadzie, możesz stracić zainteresowanie nowoczesnych Klientów. Poważni gracze, tacy jak Pepsi czy Apple cyklicznie odświeżają swój wizerunek, aby nadążać za trendami (ba, kreować je), jednocześnie dbając o zachowanie rozpoznawalności.
Przeprowadzone w 2022 roku badania wykazały, że aż 77% konsumentów dokonuje swoich wyborów konsumenckich w oparciu o aspekty wizualne marki. Dlatego świeży, nowoczesny wygląd może nie tylko przyciągnąć nowych Klientów, ale także zwiększyć ich zaangażowanie. Ważne jednak, by nowy design był w pełni zgodny z charakterem i wartościami marki.
Warto też wspomnieć, że odświeżony branding pomaga nie tylko w dostosowaniu się do aktualnych trendów, ale także w wyróżnieniu się na tle konkurencji. Przykład? Dunkin’ Donuts, które skróciło nazwę do Dunkin', sygnalizując rozszerzenie oferty na napoje i śniadania, co pomogło firmie bardziej efektywnie konkurować z kawowymi gigantami, jak np. Starbucks.
Odświeżenie brandingu to wieloetapowy proces, który wymaga starannego planowania i realizacji. Jak więc do tego podejść?
1. Analiza stanu obecnego marki
Zacznij od dogłębnej analizy obecnej marki. Określ jej mocne i słabe strony oraz zrozum, jak odbierają ją Twoi Klienci. Możesz wykorzystać badania rynkowe, ankiety i wywiady z Klientami oraz pracownikami, aby uzyskać pełny obraz.
2. Określenie celów rebrandingu
Na podstawie przeprowadzonej analizy sformułuj cele rebrandingu. Może to być:
- Zmiana pozycjonowania - dostosowanie marki do nowego segmentu rynku.
- Odnalezienie nowej tożsamości - aktualizacja wartości i misji marki.
- Poprawa wizerunku - unowocześnienie wyglądu, aby lepiej dopasować się do oczekiwań odbiorców.
3. Stworzenie nowej tożsamości marki
- Logo, kolory, fonty - elementy wizualne, które muszą być spójne z nową misją i wartościami.
- Tone of voice - jak marka komunikuje się z odbiorcami? Zastanów się, czy język, którym się posługujesz, pasuje do Twojej grupy docelowej.
4. Komunikacja zmian
Postaw na przejrzystą komunikację rebrandingu. Klienci muszą zrozumieć, dlaczego zdecydowałeś się na zmianę i co to dla nich oznacza. Wykorzystaj różne kanały (media społecznościowe, mailing, stronę www), aby informować o nowym wizerunku i tego, co za nim idzie.
5. Monitorowanie efektów
Po zakończeniu procesu rebrandingu kluczowe jest monitorowanie, jak odbierają go Twoi Klienci. Śledź wskaźniki, takie jak zaangażowanie w mediach społecznościowych, sprzedaż oraz lojalność Klientów, aby upewnić się, że nowy wizerunek spełnia swoje zadanie.
Jeśli Twoja marka zaczyna tracić na świeżości, jest źle postrzegana lub nie oddaje w pełni nowych celów biznesowych, czas na nowy branding. Warto jednak pamiętać, że to nie tylko zmiana logo - to kompleksowa transformacja, która musi być dobrze przemyślana, by przynieść sukces.