Reklama

AliExpress przyspieszy dostawy z Chin do Polski. Możliwy magazyn w Polsce oraz sieć automatów paczkowych

Alibaba i AliExpress nie wykluczają uruchomienia hubu logistycznego w Polsce. Badają także możliwość stworzenia własnej sieci automatów paczkowych w naszym kraju. O tych i innych planach chińskiego giganta e-commerce opowiada portalowi wiadomoscihandlowe.pl Gary Topp, dyrektor operacyjny AliExpress w Europie Środkowo-Wschodniej.

Paweł Jachowski: Jak dla AliExpress wypadł okres przedświątecznych zakupów? Czy Polacy w związku z drugim lockdownem jeszcze bardziej przenieśli się jako klienci do internetu?

Reklama

Gary Topp, dyrektor operacyjny AliExpress w Europie Środkowo-Wschodniej: - Na okres przedświąteczny historycznie przypada nasz szczyt zakupowy, ponieważ takie dni jak 11 listopada, czyli Dzień Singla, Czarny Piątek i Boże Narodzenie dostarczają naszym klientom najlepsze ceny w roku. Rok 2020 był wyjątkowy pod względem skali, ponieważ lockdown rzeczywiście przyciągnął więcej klientów do kupowania online. Tym samym Polska potwierdziła, że jest dla nas rynkiem numer trzy globalnie pod względem liczby kupujących, którzy uczestniczą w danym okresie zakupowym.

Ile paczek z zakupami z AliExpress zostało dostarczonych do Polski w 2020 roku i jaka była łączna wartość zamówień? Jak to wygląda z zestawieniu z wcześniejszymi latami i jakie są założenia na 2021 rok?

- Choć nie mogę zdradzić konkretnej liczby dostaw oraz wartości zamówień, mogę powiedzieć, że wzrosty w Polsce podczas niektórych z ostatnich tygodni były trzycyfrowe. Spodziewamy się kontynuacji takiego tempa rozwoju w nadchodzącym okresie, gdy przyswajanie handlu online oraz przyswajanie AliExpress będą w Polsce postępować.

Jakiego wzrostu rynku e-grocery oraz e-commerce spodziewa się firma w 2021 r., także w Polsce? Jak wypadł pod tym względem rok ubiegły?

- W minionym roku cały rynek rósł znacznie szybciej niż wcześniej prognozowano, w wyniku rosnącej liczby klientów kupujących online oraz zwiększonej częstotliwości zakupów. Z danych firmy Gemius wynika, że wzrost rynku e-commerce mógł wynieść nawet 27 proc., dzięki czemu udział handlu online w całości sprzedaży detalicznej po raz pierwszy przekroczył 10 proc.

- Jednocześnie widzieliśmy kontynuację inwestycji ze strony platform takich jak nasza, jak również naszych dostawców logistyki typu InPost, Poczta Polska i DHL. Te inwestycje miały na celu podtrzymanie poziomu usługi w sytuacji wzrostu. Jesteśmy wdzięczni naszym partnerom za wspieranie nas w tym czasie.

W jaki sposób firma chce sobie poradzić z rwącymi się łańcuchami dostaw? Jak wygląda pomysł AliExpress i Alibaby na budowę sieci dystrybucyjnej w Europie?

- W minionym roku nasz łańcuch dostaw był szybko udoskonalany i podobnie będzie w roku 2021. Od kwietnia zamierzamy oferować dwupoziomową usługę dla naszych polskich klientów, czyli będziemy kontynuować 3-dniowe dostawy z lokalnych magazynów w Polsce (chodzi o magazyny innych firm, z którymi współpracuje AliExpress - red.), jak również wprowadzimy gwarancję 15-dniowych dostaw zamówień transgranicznych z Chin. Obie opcje będą wyraźnie oznaczone na naszej platformie. Osoby lojalne wobec naszej naszej platformy od jakiegoś czasu zauważą, że to olbrzymia poprawa w zakresie doświadczeń z dostawą. Ta sprawa to nas priorytet, który zapewni dużą satysfakcję klientom.

Jakie czynniki będą kluczowe w przypadku rozwoju sektora e-commerce w najbliższych miesiącach i latach?

- Koniec końców e-commerce sprowadza się do asortymentu, stosunku ceny do jakości oraz poziomu obsługi. My jako platforma globalna mamy przewagę w każdym z tych obszarów. Wyobrażam sobie scenariusz, w którym za kilka lat AliExpress połączy produkty z nabywcami z wszystkich kluczowych dla nas rynków na świecie. Jeśli chodzi o dostarczanie odpowiedniej jakości w konkretniej cenie, AliExpress będzie kontynuować podkreślanie swojej przewagi w tym obszarze, ale jednocześnie połączymy to z ulepszoną usługą dotyczącą 3-dniowych i 15-dniowych dostaw, o której już wspomniałem. Z tej perspektywy nadal będziemy mieć mocną ofertę, niezależnie od tego, z kim przyjdzie nam konkurować i na którym rynku.

Czy Alibaba wygra w Polsce z Allegro i z Amazonem? Jeśli tak, to w jaki sposób i dzięki jakim atutom?

- Z naszej perspektywy konkurencja jest czymś, co sprawia że jesteśmy silniejsi. Pomaga nam we wspólnym rozwijaniu rynku rozumianego jako całość. Od 2017 r., gdy weszliśmy do Polski, stymulujemy konkurencję i wspieramy proces stawania się przez Polskę jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie i globalnie.

- Jeśli chodzi o nasze atuty, AliExpress jest najbardziej znane z szerokiej oferty produktów i najbardziej konkurencyjnych cen. Te dwa zasadnicze elementy, połączone z udoskonaleniem dostaw 3-dniowych i 15-dniowych, oznaczają, że dostarczamy znaczącej wartości konsumentom bez względu na to, z kim musimy konkurować. Widzimy także, że AliExpress ma ciągłą przewagę w obszarach social commerce i mobile commerce, gdyż jest liderem w łączeniu kontentu społecznościowego z handlem. Spodziewamy się, że skorzystamy na wzroście znaczenia tego trendu.

Grupa Alibaba to nie tylko e-commerce, logistyka, zaawansowane technologie, ale cały ekosystem technologiczno-dystrybucyjny. Firma prowadzi m.in. własne sieci sklepów spożywczych jak Hema, które w sposób niezwykły łączy z nowymi rozwiązaniami i e-commerce. W jakim kierunku będą ewoluowały fizyczne sklepy spożywcze w Polsce? Czy to, co widzimy w Chinach, za kilka lat stanie się normą również w Polsce?

- Osobiście wierzę, że między handlem stacjonarnym a handlem online nie ma konkurencji. Oba warianty mają zalety i dostarczają wartości konsumentom. Marki i platformy, które najlepiej zdołają zintegrować kanały offline i online, w perspektywie długoterminowej zostaną zwycięzcami w sektorze handle detalicznego. Nie inaczej będzie w przypadku sektora spożywczego. Te firmy, które najlepiej zaadaptują kanały digitalowe i zintegrują obszary dostaw i dystrybucji offline z online, będą dobrze pozycjonowane do rywalizowania w kolejnych latach.

W jaki sposób nowe technologie związane z AI, IoT, czy VR zmienią handel detaliczny, zwłaszcza spożywczy i e-commerce, oraz zachowania konsumentów?

- Nowe technologie sprawią, że integracja online’u z offline’em będzie bardziej wydajna i wygodna. Ułatwią też kupcom z e-commerce dotarcie do klienta dzięki znacznej poprawie doświadczenia zakupowego poprzez spersonalizowane rekomendacje, wyszukiwanie obrazem, transmisje na żywo itp.

Czy Alibaba zainwestuje bezpośrednio w Polsce? Już od kilku lat pojawiają się nieoficjalne informacje o możliwej inwestycji firmy w centrum dystrybucyjne w Polsce; czy taki projekt jest realny?

- To prawda, że po rynku krążą plotki na ten temat. Na tę chwilę paczki wysyłane do Polski trafiają do niej poprzez nasz hub logistyczny w Liege (Belgia - red.), co nie jest optymalne pod względem czasowym i kosztowym. W miarę gdy zbliżamy się do zagwarantowania 15-dniowych dostaw z Chin, nie wykluczyłbym możliwości uruchomienie podobnego hubu w Polsce lub gdzieś indziej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki temu skrócilibyśmy czas dostaw z Chin do krajów tego regionu.

Zwykle nowe zakłócenia i wyzwania - tak jak obecnie pandemia - wyzwalają nową falę innowacji we różnych obszarach funkcjonowania firm. Czy w kampusach Alibaby widać dodatkowe wrzenie? Czy pandemia popchnie branżę e-commerce, technologie i logistykę na nowe tory?

- Widzimy falę innowacji we wszystkich obszarach biznesu, którą wywołała pandemia. Wiele firm zdało sobie sprawę z tego, że trend digitalizacji jest nieodwracalny i w związku z tym poczyniły wielki wysiłek, by odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

W jaki sposób planowane opodatkowanie od 1 lipca 2021 r. VAT-em wszystkich przesyłek z Chin wpłynie na biznes AliExpress w Polsce? W jaki sposób przełoży się na ceny i co oznacza dla polskich klientów?

- To zdecydowanie ważne pytanie. W minionym roku przygotowywaliśmy się na taki scenariusz. Dla europejskich, w tym polskich klientów oznacza to, że począwszy od 1 lipca 2021 na AliExpress VAT będzie uwzględniony w każdym zamówieniu. Ostateczna cena jest kombinacją ceny samego produktu, kosztów logistyki, marży i uwzględnia promocje, a zatem niekoniecznie wszystkie produkty staną się droższe od 1 lipca. W pewnym sensie zmiany sprawiły, że mocniej przyjrzeliśmy się naszemu biznesowi, by zobaczyć, gdzie możemy poprawić usługę, gdzie możemy obniżyć koszty z myślą o konsumentach. Obecnie patrzę na zmiany dość pozytywnie, gdyż uważam, że zachęcą nas do dostarczenia jeszcze lepszej oferty dla naszych klientów.

Czy to prawda, Alibaba zamierza stworzyć własną sieć automatów paczkowych w Polsce? Kiedy wystartuje projekt i jakie są jego założenia?

- Badamy możliwość stworzenia własnej sieci automatów paczkowych w Polsce. Opieramy się na naszym doświadczeniu, że korzystanie z takich urządzeń w ramach tzw. ostatniej mili może znacznie pomóc w oszczędzaniu na kosztach dostawy dla naszych klientów, zapewniając jednocześnie bezpieczny i wygodny sposób dostawy. Nie mamy jeszcze konkretnej daty, jednak jak już wspomniałem w odpowiedzi na inne pytania, inwestycje w nasze usługi logistyczne będą jednym z kluczowych priorytetów na nadchodzący rok.

Paweł Jachowski

Dowiedz się więcej na temat: AliExpress | Alibaba | e-handel | zakupy | przesyłki

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »