Alior Bank: Problemy z serwerem przyczyną awarii bankowości internetowej
- Przyczyną niedostępności Systemu Bankowości Internetowej Alior Banku oraz T-Mobile Usługi Bankowe były przejściowe problemy z serwerem - poinformował w poniedziałek rzecznik prasowy Alior Banku Julian Krzyżanowski.
Klienci Alior Banku i T-Mobile Usługi Bankowe w niedzielę zgłaszali brak dostępu do kont bankowych online oraz brak możliwości wykonywania płatności kartą.
Rzecznik zapewnił, że Alior Bank dołożył wszelkich starań, aby nie powtórzyły się one w przyszłości.
- Obecnie bank pracuje na serwerze redundantnym (zapasowym-PAP), nie wpływa to w żaden sposób na wydajność ani dostępność usług dla klientów. Bank uruchomił standardowe procedury trybu awaryjnego, które przed udostępnieniem systemu zapasowego wymagały sprawdzenia integralności danych - dodał.
W ciągu ostatnich miesięcy problemy z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa klientów miały również inne polskie instytucje finansowe. W styczniu doszło do awarii serwisów internetowych Banku Pekao, a w grudniu ubiegłego roku - Banku Pocztowego i BGŻ BNP Paribas.
2 lutego przestała działać strona internetowa Komisji Nadzoru Finansowego. Jak poinformowała 6 lutego KNF, funkcjonowanie strony zostało przywrócone po tym, jak zidentyfikowana została próba ingerencji z zewnątrz w obsługujący ją system informatyczny. Materiały dowodowe związane z tym zdarzeniem zostały zabezpieczone przez organy ścigania.
"W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa strony KNF zastosowane zostały dodatkowe mechanizmy zabezpieczające. Systemy sprawozdawcze KNF, funkcjonujące niezależnie od systemu informatycznego obsługującego stronę internetową, działają bez zakłóceń. Funkcjonowanie strony internetowej i pozostałych systemów informatycznych KNF jest na bieżąco monitorowane" - podano w komunikacie.
- Sektor bankowy jest szczególnie narażony na ataki przestępców i podmiotów zainteresowanych wykradaniem informacji newralgicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Nie oznacza to, że jest bezbronny. Wręcz przeciwnie, wyróżnia się liczbą inicjatyw podejmowanych w celu zwiększenia cyberbezpieczeństwa - powiedziała PAP dyrektor Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa dr Joanna Świątkowska.
Jej zdaniem, poprawie powinna ulec komunikacja między polskimi instytucjami finansowymi w sferze bezpieczeństwa internetu. - Dzielenie się przez banki, które padły ofiarą cyberataków, informacjami o doświadczeniach i wypracowywanych dobrych praktykach ograniczyłoby ryzyko pojawienia się zagrożenia dla innych podmiotów rynkowych - dodała.
Zdaniem doradcy Związku Banków Polskich Pawła Minkiny systemy zarządzania bezpieczeństwem w polskim sektorze bankowym, w tym zarządzania bezpieczeństwem oficjalnych kanałów internetowych banków, stoją na bardzo wysokim poziomie oraz objęte są szeregiem regulacji i wewnętrznym monitoringiem.
- Zespoły odpowiedzialne za bezpieczeństwo banków stale analizują wszystkie zagrożenia w funkcjonowaniu infrastruktury i prowadzą wymianę informacji między bankami. Banki współpracują także ze sobą w ramach Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa przy ZBP. Na bieżąco podejmowane są również działania zmierzające do neutralizacji ewentualnych zagrożeń, m.in. aktualizując procedury bezpieczeństwa - skomentował dla PAP Minkina.
Kordian Kuczma
Sprawdź: PROGRAM PIT 2016