Biedronka nie jest najtańszym sklepem w Polsce. Jest nawet w gronie najdroższych
W zestawieniu najtańszych sklepów Biedronka zajęła trzecie miejsce... od końca - jak wynika z rankingu ASM Sales Force Agency. Konkurencyjne sieci odskoczyły popularnemu dyskontowi, ponieważ w czołówce listy znalazły się Auchan, Lidl oraz Kaufland.
Jak wynika z "Badania i Raportu Koszyk Zakupowy" autorstwa ASM Sales Force Agency, zakupy w styczniu w porównaniu do początku ubiegłego roku były droższe średnio o 15 proc. Najwięcej procentowo podrożały produkty tłuszczowe - o 56 proc. rdr - produkty sypkie oraz nabiał, bo o kolejno 23 i 19 procent.
Jednocześnie badanie obejmuje ceny w poszczególnych sklepach, sprawdzane za sprawą ujednoliconego koszyka zakupowego. Z tej części raportu można wyłonić najtańszy i najdroższy sklep pod względem cen dla produktów pierwszej potrzeby.
Z lutowego badania wynika, że Biedronka odłączyła się od grona najtańszych sklepów i dołączyła do tego oferującego najdroższe ceny. Wśród sieci mających najbardziej konkurencyjne ceny produktów znalazły się Auchan, Lidl oraz Kaufland.
Dodatkowo autorzy raportu wskazują, w których sklepach doszło do najwyższych podwyżek w ciągu roku. W tym gronie również znalazła się Biedronka, w której ceny były wyższe o 17,27 proc. niż przed rokiem. Na podobnym poziomie paragony dla klientów urosły w sklepach Netto - o 17,87 proc. - oraz Intermarche i Polomarket (w obu przypadkach nieznacznie ponad 17 proc.)
Inflacja konsumencka (CPI) w styczniu 2023 r. wyniosła 17,2 proc. w relacji rocznej - wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego. W grudniu było to 16,6 proc. rdr, w listopadzie 17,5 proc. a w październiku 17,9 proc.
W tych miesiącach najwięcej w porównaniu przed rokiem podrożały produkty z kategorii "żywność i napoje bezalkoholowe". W ostatnim kwartale 2022 r. średnio ceny wśród tego koszyka rosły o 25-27 proc. W styczniu natomiast inflacja żywności wyniosła 20,7 proc. rok do roku.
Oprac. Alan Bartman