Reklama

Boom na płatności bezgotówkowe nie słabnie

W 2021 r. udział płatności bezgotówkowych w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych wyniósł 57 proc. w stosunku do 43 proc. transakcji wykonanych gotówką. To wzrost o 3 p.p. w porównaniu do 2020 r. i aż o 11 p.p. w stosunku do roku 2019 - pokazują wyniki badania konsumenckiego przygotowanego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc

Polacy nie wracają do gotówki

Wyraźny wzrost wykorzystania płatności kartowych, który obserwowaliśmy podczas pandemii COVID-19, nie słabnie. Konsumenci, którzy przenieśli się na bezgotówkowe transakcje, nie wracają do gotówki.

Badanie "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce", przygotowane przez zespół pod kierownictwem dr hab. Michała Polasika dla Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazuje utrzymującą się tendencję wzrostową wykorzystania płatności bezgotówkowych w Polsce.

Reklama

Z danych wynika, że od 2020 r. obieg bezgotówkowy wyprzedza płatności gotówką, osiągając kolejno w 2020 r. 54 proc.  udziału w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych, a w 2021 r. zwiększając ten wskaźnik do 57 proc.

Zmiany, które nastąpiły w ostatnich latach napawają optymizmem. Wszystko wskazuje, że kolejna dekada jeszcze bardziej dynamicznie rozwinie obrót bezgotówkowy, zwłaszcza biorąc pod uwagę preferencje młodszego pokolenia konsumentów - mówi Joanna Erdman, wiceprezes zarządu, Fundacja Polska Bezgotówkowa.

Kto przekonał się do płatności bezgotówkowych?

Badanie Fundacji pokazuje, że mężczyźni są nieco większymi zwolennikami płatności bezgotówkowych (59 proc.) niż kobiety (54 proc.). Wyraźną różnicę pod tym kątem widać w zastosowaniu płatności NFC, z których korzysta dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. 9 na 10 respondentów między 18 a 24 r. ż. deklaruje, że płaci bezgotówkowo (89 proc.). Najmłodsze pokolenie, jest również najbardziej ubankowione - 90 proc. z nich przyznaje, że ma konto bankowe / ROR. Wśród osób między 65-75 r.ż. takiej odpowiedzi udzieliło 70 proc. respondentów.

Do płatności bezgotówkowych przekonują się nowe grupy społeczne, np. seniorzy, którzy z jednej strony są najmniej ubankowieni, a z drugiej wykazują otwarte podejście do nowych metod płatności. To pokazuje, jak duży potencjał tkwi nadal wśród konsumentów. Podstawowym impulsem do zmian jest edukacja, która pozwoli przekroczyć barierę niepewności, zwłaszcza wśród osób o niższych kompetencjach cyfrowych - komentuje Joanna Erdman.

Do sklepu ze smartphonem

Niemal co czwarty respondent (22 proc.) korzysta z mobilnych płatności zbliżeniowych przy użyciu technologii NFC. Potencjał płatności telefonem jeszcze nie został w pełni wykorzystany - 47 proc. ankietowanych przyznało, że w przyszłości zamierza płacić za pomocą smartphone’a.

Wyniki badania pokazują, że działania, które podejmujemy wspólnie z partnerami w ramach Fundacji Polska Bezgotówkowa przynoszą efekt. Wyraźnie rozszerzamy zasięg płatności bezgotówkowych, zachęcając konsumentów do coraz częstszego sięgania po nowoczesne instrumenty płatnicze. Badanie zwyczajów zakupowych pokazuje, że konsumenci dostrzegają zasadniczą pozytywną zmianę, jaka zaszła w rozwoju sieci akceptacji w większości branż. Potrzeba jednak nadal prowadzenia długookresowych i wielowymiarowych działań edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb poszczególnych segmentów konsumentów. To właśnie one będą źródłem wiedzy cyfrowej i podstawą do dalszego rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce - podsumowuje Joanna Erdman.

Oprac. WSz

 Badanie "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce", przygotowane zostało przez zespół pod kierunkiem dr hab. Michała Polasika dla Fundacji Polska Bezgotówkowa za pomocą wywiadów telefonicznych KANTAR (CATI), wśród ogólnopolskich konsumentów N=1000 w 2022 r.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »