Boże Narodzenie 2021. Te święta będą droższe
To już drugie Boże Narodzenie w czasie pandemii. W tym roku na święta wydamy średnio 2129 zł, o 11 proc. więcej niż przed rokiem, przy czym 70 proc. stanowić będą wydatki na żywność i prezenty - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.
- Głównym powodem zwiększenia wydatków są wzrosty cen w sklepach i na stacjach benzynowych, które dostrzega ponad 70 proc. społeczeństwa. Na te same produkty, które kupowaliśmy w zeszłym roku, w tym trzeba przeznaczyć więcej - wyjaśnia Anita Bielańska, dyrektor w dziale konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte.
W poprzednie święta podróże z powodu obostrzeń były mocno ograniczone. W tym roku ma być inaczej. Wydatki na podróże wzrosną względem zeszłego roku o ponad 55 proc., do 333 zł. Na żywność i napoje wydamy 944 zł, o 10 proc. więcej niż rok temu.
Wydatki na prezenty wyniosą 546 zł. Kwota ta jest porównywalna z zeszłoroczną, nastąpi tu niewielki, 2-proc. wzrost. Najchętniej kupowane prezenty to kosmetyki i perfumy, a także zabawki i książki. Prawie połowa z nas dokona zakupów świątecznych przez internet. W tym roku każdy Polak zamierza kupić średnio siedem prezentów.
Niemal dwie na trzy osoby w tym roku planuje trzymać się listy zakupowej i nie przekraczać ustalonego budżetu.
Pandemia wciąż daje o sobie znać. Blisko połowa Polaków (47 proc.) ma zamiar spędzić przedświąteczny czas w domu i unikać miejsc publicznych. To nadal bardzo dużo, jednak w porównaniu z rokiem poprzednim (ponad 70 proc.) widoczna jest znaczna tendencja spadkowa.
Zakupy świąteczne wcześniej chce zrobić 38 proc. ankietowanych, 32 proc. zredukuje liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych. Prawie połowa świątecznego budżetu zostanie wydana na zakupach internetowych (47 proc.).
- Wzrost znaczenia zakupów online to tendencja, którą obserwujemy od lat. Nasze preferencje co do kanału są jednak różne w zależności od kategorii produktów czy usług. Polacy szczególnie chętnie przez internet kupują produkty związane z podróżami, spędzaniem wolnego czasu i realizacją pasji. W żywność zaś zdecydowanie wolimy zaopatrywać się stacjonarnie. Monopolistami w tym segmencie są bezkonkurencyjne dyskonty. 93 proc. Polaków deklaruje właśnie w nich zrobić zakupy - mówi Bartek Bobczyński, dyrektor, Deloitte Digital.
Jednocześnie w tym roku chętniej wesprzemy potrzebujących. Z badania wynika, że dwie na trzy osoby zamierzają zaangażować się w pomoc charytatywną. Średnia kwota pomocy to około 90 złotych.
morb