Reklama

Czego szukamy w internecie przed świętami i jak to można wykorzystać?

Chociaż na Wielkanoc wydajemy kilka razy mniej niż podczas świąt Bożego Narodzenia, okres ten niewątpliwe sprzyja wzrostowi koniunktury konsumenckiej. Z roku na rok coraz większa część naszych decyzji zakupowych podejmowana jest w przestrzeni wirtualnej. Branża handlowa z zainteresowaniem powinna śledzić jakie potrzeby w okresie świąt realizują użytkownicy za pomocą najpopularniejszej wyszukiwarki - Google - aby skutecznie się z nimi komunikować.

Od 2004 roku, a więc od momentu gdy Google zaczął udostępniać publicznie trendy wyszukiwania, cztery kategorie niezmiennie cieszą się popularnością w okolicy świąt wielkanocnych.

Chodzi o:

* kartki i życzenia świąteczne,

* przepisy kulinarne i żywność,

* porządki i środki czystości,

* dekoracje.

Nieprzypadkowo pokrywają się one z głównymi aktywnościami jakie konsumenci podejmują w tym czasie. Wyszukiwarka jest zatem doskonałym miejscem dla firm aby zareklamować własne produkty.

Reklama

Życzenia wielkanocne poszukiwane

Pisanie życzeń nie wszystkim przychodzi z równą łatwością co bohaterowi filmu Spike'a Jonza "Ona". Dlatego też propozycje życzeń świątecznych od lat zajmują czołowe miejsce na liście zapytań do wyszukiwarki- zwłaszcza na przełomie marca i kwietnia. Co ciekawe w latach 2004-2006 użytkownicy w okresie przedwielkanocnym często wpisywali frazę kartki. Nie bez przyczyny właśnie wtedy serwisy ekartkowe notowały rekordowe wyniki oglądalności. Wraz z nadejściem portali społecznościowych, zainteresowanie tego typu usługami znacząco zmalało, co znajduje odzwierciedlenie w statystykach Google. Jak przedsiębiorstwa mogą przekuć fakt zwiększonej liczby zapytań na te frazy, na zwrócenie uwagi użytkownika? Dobrym pomysłem jest umieszczenie na swoim serwisie, życzeń dedykowanych klientom wzbogaconych o kilka niestandardowych życzeń które użytkownicy będę mogli w prosty sposób skopiować. Innym ciekawym sposobem mogłoby być promowanie na frazy związane z życzeniami - np. drukarni. W ten sposób można trafić do klientów B2B i zaproponować wydruk kartek świątecznych w konkretnym miejscu.

Przepisy wielkanocne

Czasy gdy książka kucharska była pozycją obowiązkową w każdej domowej bibliotece zaczynają być wspomnieniem. Teraz interesujących przepisów kulinarnych dostarcza nam wyszukiwarka. To stąd trafiamy na kulinarne blogi zarówno domorosłych kucharzy jak i gwiazd programów telewizyjnych. Świąteczne serniki, pasztety i sałatki stają się dużo prostsze w przyrządzeniu jeśli możemy posiłkować się materiałami video z serwisu YouTube.

Z biegiem lat coraz bardziej ufamy internetowym kucharzom, o czym świadczy systematyczny wzrost liczby zapytań frazy potrawy na Wielkanoc.

Zaczynamy także dosłownie pytać wyszukiwarki o poradę w najprostszych wydawałoby się kuchennych wyzwaniach. Przykładowo, ilość wyszukiwań zapytania ile gotować jajko od kilku lat systematycznie wzrasta.

Zapytania kulinarne to idealny kontekst dla sporej liczby firm z branży FMCG. Ich aktywność nie musi się wyłącznie ograniczać do rekomendacji własnych produktów jako składników wielkanocnych dań. Niektórzy idą krok dalej i wykorzystują narzędzia content marketingu, dostarczając gotowe przepisy lub poradniki w formie video.

Porządki czas zacząć

Święta wielkanocne to dla Polaków dobra motywacja do przeprowadzenia wiosennych porządków. Możemy wtedy zaobserwować wzrost zainteresowania usługami sprzątania czy mycia okien, także w wyszukiwarce. Zapytania dotyczą firm wykonujących takie usługi (wpisywane wraz z nazwami miast) oraz dostępnych środków czystości. Tego rodzaju zapytania to nie tylko możliwość promocji dla firm sprzątających, ale również świetny kontekst aby pojawić się w wyszukiwarce dla wszystkich przedsiębiorstw z branży chemii gospodarczej.

Jak ozdobić koszyk wielkanocny?

Inną nieodłączną cechą Wielkanocy, mającą swoje odzwierciedlenie w statystykach wyszukiwarki, są świąteczne dekoracje. Pokazują one, że coraz częściej zamiast wyboru supermarketowych ozdób, których jedyną zaletą często pozostaje niska cena, decydujemy się wykonywać dekoracje sami. Często inspiracji do tego jak pomalować pisanki, udekorować koszyk lub stół dostarczają nam serwisy dekoracyjne czy blogi. Wykorzystują ten trend firmy oferujące artykuły dekoracyjne i wyposażenie wnętrz a także sklepy artystów tworzących rękodzieło.

Wzmożona aktywność użytkowników w internecie w okresie okołoświątecznym, może być dla firm dostrzegających potencjał wyszukiwarek, świetną okazją do komunikacji, budowania stałych relacji z użytkownikami oraz wspierania procesu sprzedaży. Właściwą drogą wydaje się być połączenie obecności reklamowej w wyszukiwarce z narzędziami content marketingu i wykorzystanie w pełni spektrum tematyki świątecznej.

Marcin Kolonko, specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »