E-commerce: Jak wykorzystać okres Wielkanocy, aby zwiększyć zyski?
Eksperci szacują, że przed Wielkanocą sklepy internetowe mogą osiągnąć nawet do 50 proc. wzrostu sprzedaży. W jaki sposób e-przedsiębiorcy mogą wykorzystać potencjał sprzedażowy nadchodzących świąt, aby niezależnie od branży, zwiększyć zyski?
Polacy na Wielkanoc wydają mniej niż na Boże Narodzenie, ale średnio trzy razy więcej niż w zwykły, nieświąteczny weekend - pokazuje badanie Barometr Providenta. Ubiegłoroczne wydatki w tym czasie sięgały ok. 363 zł, natomiast w większych rodzinach ok. 400 zł. We wspomnianym okresie w Polsce obserwuje się wzrost sprzedaży online, zwłaszcza w sektorze spożywczym.
W zależności od sklepu internetowego wynosi on od kilkunastu do nawet 50 proc. wzrostu sprzedaży. Istnieją jednak branże, w których sytuacja wygląda zupełnie inaczej - w tym czasie firmy np. odzieżowe, walczą ze spadkami sprzedaży. Eksperci z Sociomantic Labs radzą jak sprzedawcy internetowi, niezależnie od branży, mogą wykorzystać handlowy potencjał świąt.
Konsument oglądający dostosowane do okazji reklamy online lub odwiedzający stronę sklepu internetowego powinien poczuć świąteczny nastrój - atrakcyjny, przyciągający wzrok layout to pierwszy krok, aby zwrócić jego uwagę. Internauci często odbierają e-sklep ze spójną, świąteczną szatą graficzną jako świetnie przygotowany i wychodzący naprzeciw oczekiwaniom klientów. Tymczasem tylko 8,4 proc. sklepów online deklaruje, że zmienia layout strony raz w roku. Zmian częściej niż raz dokonuje zaledwie 1,87 proc. badanych.
Promocje i wyprzedaże, wykorzystywane przy okazji świąt lub innych ważnych dni w roku, pozwalają w zależności od branży i reklamowanego produktu osiągnąć nawet 10-krotnie wyższy wskaźnik konwersji - podają eksperci z Sociomantic Labs. W okresie przed Wielkanocą warto objąć promocją nie tylko wybrane produkty spożywcze, dekoracje świąteczne czy prezenty, ale również ubrania, elektronikę czy sprzęt sportowy. Po tygodniu zakupów spożywczych i przygotowań świątecznych, przychodzi czas na chwilę odpoczynku, a ta bardzo często ma miejsce z komputerem czy komórką.
To doskonały moment, by przypomnieć zmęczonym świątecznym zamieszaniem konsumentom, że wreszcie mogą pomyśleć o sobie i skorzystać z aktualnej promocji w ulubionym sklepie. Tworząc bannery, warto pomyśleć o wkomponowaniu w nie świątecznych kodów promocyjnych. Takie reklamy można wyświetlać wybranej grupie użytkowników sklepu np. tylko nowym odwiedzającym, co ma za zadanie skłonić ich do dokonania pierwszych zakupów w danym sklepie online. Dobrym pomysłem są również kampanie marketingowe z przymrużeniem oka np. bannery reklamowe sklepów z wyposażeniem domu, gdzie na banerach z okazji zbliżającego się lanego poniedziałku będą promowane produkty z sekcji ogród w tym wiadra, konewki czy kalosze. Aby szczególnie zmotywować klienta warto przy tym dodać, że oferta jest limitowana i ograniczona czasowo.
Każda okazja jest dobra, aby zacieśnić współpracę między producentem, a sklepem internetowym, ale szczególnie sprzyjającym czasem dla e-handlu są świąteczne dni w roku. W ramach kampanii cross-marketingowych sklep zgadza się udostępnić w kampanii określonej marki czy producenta informacje o klientach sklepu - dane pochodzące ze strony internetowej oraz z CRM. Dzięki takiej współpracy marka może zaplanować dedykowaną kampanię swoich produktów, które reklamowane będą na banerach dynamicznych prowadzących do określonego sklepu internetowego. Sklep zyskuje w ten sposób m.in. większy ruch na stronie, dodatkową promocję dzięki działaniom marki, a także wzmacnia relację z danym producentem. Z kolei dla firm działania cross-marketingowe oznaczają promocję produktu wśród klientów sklepu (ogromna wartość zwłaszcza w przypadku najpopularniejszych polskich sklepów internetowych) i wzrost sprzedaży. Nie bez znaczenia jest również fakt, że skuteczność takich działań promocyjnych marki jest łatwa do zmierzenia.
Badania pokazują, że w porównaniu z kampaniami reklamowymi, content marketing generuje o 62 proc. mniejsze koszty, a jednocześnie może zapewnić nawet 3 razy więcej leadów sprzedażowych. Stąd też przemyślane działania content marketingowe są idealnym dopełnieniem reklamowej strategii e-sklepów. Dobrym przykładem może być utworzenie przez sklep dedykowanego serwisu lub podstrony z wielkanocnymi poradami odnośnie przygotowywania świątecznych potraw, kreatywnymi pomysłami na prezenty, domowe dekoracje, a nawet na... utrzymanie dobrej atmosfery w trakcie rodzinnych spotkań. Wartościowe treści powinno wzbogacić się zdjęciami, grafikami lub materiałami video.
W czasie zaciętej walki o klienta każdy sposób jest dobry, aby przeciągnąć konsumenta na swoją stronę. Według badań Gemiusa, dla 67 proc. internautów kupujących online, niższe koszty dostawy stanowią motywację do częstszych zakupów. Dlatego dobrym pomysłem, aby przyciągnąć klienta do np. internetowego sklepu przed Wielkanocą jest wprowadzenie darmowej dostawy. Robiąc większe przedświąteczne zakupy w e-supermarkecie, bezpłatne dostarczenie zakupionych produktów spożywczych ma dla klienta duże znaczenie. Zwłaszcza, że w sieci poszukują oszczędności - 61 proc. internautów do zakupów motywują niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych.
Święta, podobnie jak inne ważne daty w kalendarzu, mogą stać się dla e-handlu prawdziwym świętem zysków. Cała sztuka polega na tym, aby firmy i marketerzy potrafili je dobrze wykorzystać, realizując we właściwym momencie działania wspierające sprzedaż i dostosowując kampanie reklamowe do specyfiki prowadzonego biznesu.