Reklama

Finansowa prawda o kobietach

Panie postrzegane są przez ogół społeczeństwa jako te rozrzutne i lekkomyślne, jednak jak się okazuje, stereotyp ten nie ma pokrycia w rzeczywistości. Z badania Fundacji Kronenberga wynika, że to właśnie one są bardziej zdyscyplinowane, czasami aż do przesady: co trzecia respondentka (33 proc.) przyznaje, że kontroluje wszystkie, nawet najdrobniejsze wydatki. Dla porównania: wśród panów taką postawę deklaruje jedynie co piąty. W kwestii planowania, to kobiety myślą bardziej przyszłościowo: 24 proc. przyznaje, że swój budżet planuje w perspektywie pół roku (17 proc. mężczyzn).

Jednocześnie niepokojący jest fakt, że ani panie, ani panowie nie patrzą na swoje wydatki w perspektywie roku i dłużej. Wciąż wiele jest osób, które deklarują, że nie kontroluje swoich wydatków (18 proc. ogółu). Przy czym taką postawę częściej reprezentują mężczyźni (23 proc. i 14 proc. kobiet). Aż 17 proc. panów przyznaje także, że wydaje wszystko, co zarobi (a wśród kobiet 8 proc.).

Reklama

Przedstawiciele obu płci deklarują, że warto oszczędzać, jednak to mężczyźni częściej uznają odkładanie pieniędzy za bezsensowne (23 proc.). Panie są bardziej przezorne i rozważne, co przejawia się także w podejściu do lokowania środków. Preferują raczej konto oszczędnościowe lub zwykły rachunek oszczędnościowo - rozliczeniowy. Unikają ryzyka, przejawiając tym samym mniejszą skłonność do inwestowania (tylko 13 proc.). Chętniej niż mężczyźni korzystają z materiałów i wiedzy pracowników instytucji finansowych, jednak przy podejmowaniu decyzji kierują się nie analizą ofert, ale opinią rodziny i znajomych (22 proc. kobiet, a 17 proc. mężczyzn).

Z kolei z raportu firmy Mastercard wynika, że Polki na tle przedstawicielek z innych krajów są przedsiębiorcze. Blisko 30 proc. firm w kraju jest zarządzanych przez kobiety. To dobry wynik, który daje Polsce 11 tą pozycję na 54 przebadane kraje na całym świecie i 3 miejsce w Europie (po Rosji i Hiszpanii). Przy czym najwyższy wskaźnik przedsiębiorczości wśród kobiet na świecie występuje w krajach o niższych dochodach, takich jak np. Uganda (35 proc.), Bangladesz (32 proc.) czy Wietnam (31 proc.), ale tam zjawisko to ma swoje źródło raczej w biedzie niż w atrakcyjnych możliwościach biznesowych.

Przedsiębiorczość kobiet nie zawsze wynika z dobrych warunków, jakie tworzy im się do rozwoju w biznesie. Obrazuje to wskaźnik Mastercard Index of Women Entrepreneurs, obejmujący różnorodne czynniki decydujące o możliwościach, jakie świat biznesu daje kobietom w poszczególnych krajach. Polska zajęła w tym rankingu 24-tą pozycję na 54 badane kraje, a więc widocznie niższą niż wskazywałby na to odsetek firm kierowanych przez kobiety.

A jakie priorytety mają Polki? Z drugiej edycji wewnętrznych badań realizowanych w banku Citi Handlowy, wynika, że jeżeli i chodzi o najważniejsze aspekty życia to zarówno kobiety, jak i mężczyźni są zgodni, że spędzanie czasu z rodziną jest ich głównym priorytetem - odpowiada tak 91 proc. kobiet i 83 proc. mężczyzn. Różnice pojawiają się już na kolejnych miejscach - w przypadku mężczyzn, rozwijanie nowych pasji i zainteresowań jest zaraz po rodzinie (60 proc.) i dla 42 proc. kobiet). Z kolei kobiety na drugim miejscu stawiają karierę zawodową (49 proc. vs 40 proc. u mężczyzn). Warto jednak zwrócić uwagę, że są to badania zrealizowane wśród pracowników korporacji.

Dla porównania, według badań realizowanych przez Dom Badawczy Maison i Garden of Words na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie praca postrzegana jest w równej mierze jako źródło spełnienia i uciążliwość - aż 81 proc. respondentek uważa, że w dzisiejszych czasach kobiety muszą pracować, nawet gdyby wolały zajmować się domem i dziećmi.

Monika Krześniak-Sajewicz

Pobierz darmowy: PIT 2016

Dowiedz się więcej na temat: wydatki | kobieta\ | kobieta

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »