Gwałtowny wzrost sprzedaży żywności przez internet
Przez telefon komórkowy z płatnością Blikiem, tak najczęściej robią zakupy internetowe Polacy – wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Santander Consumer Banku na potrzeby raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Sondaż wskazuje na jeszcze jeden trend – Polacy zintensyfikowali zakupy internetowe w sklepach z żywnością.
Prawie połowa Polaków najczęściej robi zakupy internetowe przez telefon komórkowy, natomiast aby zapłacić korzystają z Blika i szybkich przelewów. W ten sposób należność za e-zakupy reguluje siedem na 10 osób.
Polacy najchętniej robią zakupy internetowe przez telefon komórkowy (46 proc.) i dużo mniej osób korzysta z pełnowymiarowych urządzeń takich jak laptop czy komputer stacjonarny (odpowiednio 33 proc. i 17 proc. wskazań). Najmniej popularnym urządzeniem jest tablet, z którego korzysta tylko 4 proc. ankietowanych - wskazuje sondaż przeprowadzony w październiku 2022 roku.
Kobiety dużo częściej niż mężczyźni robią zakupy internetowe korzystając z urządzeń mobilnych jak smartfon czy tablet (58 proc. wskazań do 41 proc. wśród mężczyzn). Preferencje zależą również od wieku - osoby starsze częściej korzystają z komputerów stacjonarnych lub laptopów. Jedynie 28 proc. badanych między 18 a 29 rokiem życia kupuje online za pośrednictwem takich urządzeń. Dla porównania wśród grupy 60-latków odsetek ten wyniósł aż 62 proc.
Według Eweliny Krzynowy-Gaweł, dyrektor ds. sprzedaży internetowej z Santander Consumer Banku, Polacy na e-zakupach cenią wygodę. Jej zdaniem, to dążenie do coraz większej optymalizacji czasu i przestrzeni widać również w preferencjach odnośnie do płatności w e-sklepach.
Około jedna trzecia Polaków deklaruje, że do regulowania rachunku w kanale e-commerce używa szybkiego przelewu (34 proc.) i podobna liczba kupujących twierdzi, że korzysta z Blika. W porównaniu do wyników ubiegłorocznego badania oznacza to wzrost popularności tej drugiej formy płatności o 8 punktów procentowych.
Ubrania są nadal najczęściej kupowanymi produktami online. Aż 54 proc. osób podaje, że kupuje je w sieci. Na liście najczęściej nabywanych produktów znalazły się również: obuwie (25 proc.), elektronika (22 proc.), kosmetyki (21 proc.) i książki zarówno w formie e-booków jak i tradycyjne (18 proc.). Najrzadziej wymieniane są zegarki (2 proc.), biżuteria i sprzęt fotograficzny (w obu przypadkach 1 proc.).
Wśród produktów, które mieli do wyboru ankietowani znalazła się również żywność. W tej kategorii widać wyraźny wzrost. Przed rokiem jedzenie online kupowało jedynie ok. 5 proc. badanych. Dziś ten odsetek wzrósł już do 11 proc.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku na reprezentatywnej grupie 1000 osób metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r.