Halo, mam problem z reklamacją...
Konsument - o czym nie każdy wie lub nie każdy pamięta - też ma swoje prawa. Gdy sklep nie chce przyjąć zwrotu towaru, zakład mechaniczny uznać wad w swoich usługach, zgłaszamy się po pomoc do biur porad konsumenckich. Teraz będzie można szybciej i co najważniejsze - za darmo - uzyskać informacje i porady w sprawach konsumenckich. 7 listopada ruszy bowiem bezpłatna infolinia konsumencka - 0800 800 008.
Z porad konsumenckich będzie można korzystać w dni powszednie w godzinach od 9.00 do 17.00. Infolinia będzie działać do 31 sierpnia 2007 r. Prezes UOKiK Cezary Banasiński podkreśla, że jeśli projekt się powiedzie, infolinia zacznie działać na stałe.
Eksperci infolinii konsumenckiej doradzą na przykład, czy i w jaki sposób można dochodzić odszkodowania za zniszczoną kurtkę w pralni, czy możemy reklamować kupiony towar na podstawie wyciągu z konta bankowego, albo czy możemy domagać się bezpłatnej naprawy samochodu, który po przeglądzie w warsztacie samochodowym przestał jeździć.
Infolinię będzie obsługiwało sześciu prawników. Przewidywany średni czas konsultacji wynosi 6 minut. Codziennie poradę lub informację w infolinii uzyska do 240 konsumentów.
Prezes Urzędu przyznaje jednak, że świadomość konsumencka z roku na rok rośnie - "wiemy, że jest ustawa o sprzedaży konsumenckiej, o kredycie konsumenckim". Dodaje, że wielu konsumentów nie potrafi jednak poradzić sobie na przykład z arogancją sprzedawcy, który nie chce przyjąć reklamacji. W takich sytuacjach powinniśmy udać się do organizacji konsumenckich - mówi Banasiński.
Porad w sprawach konsumenckich potrzebujemy sporo. Tylko w ubiegłym roku 368 powiatowych i miejscowych rzeczników konsumentów udzieliło prawie 200 tys. porad oraz ok. 50 tys. razy wystąpiło do przedsiębiorców w interesie konsumentów.
Linia uruchomiona zostanie kosztem wynosi 297 tys. 750 euro. Projekt jest realizowany w 80 proc. ze środków unijnych, a w 20 proc. z polskich środków budżetowych, którymi dysponuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK jest jednym z inicjatorów powstania infolinii. Drugim jest Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.