Reklama

Inspekcja Handlowa sprawdziła sklepy. 60 tys. partii produktów budzi wątpliwości

Inspekcja Handlowa skontrolowała w zeszłym roku ponad 2,2 tys. przedsiębiorców, w tym ponad 1 tys. placówek detalicznych i 559 placówek należących do sieci handlowych, pod kątem przestrzegania przepisów w zakresie informowania o cenach towarów i usług. W połowie sprawdzonych przedsiębiorstw stwierdzono nieprawidłowości - donoszą Wiadomości Handlowe.

Reklama

Cena jest jednym z czynników, który - poza marką oraz indywidualnymi preferencjami konsumentów - ma wpływ na decyzje o zakupie towaru, czy usługi. Konsument powinien mieć pełną informację o towarze, w tym również o wysokości jego ceny. Rzetelna informacja o wysokości ceny oraz ceny jednostkowej a także możliwość porównania cen podobnych produktów to realizacja jednego z podstawowych praw konsumentów - prawa do informacji.

Reklama

Na podstawie "Planu kontroli na 2020 r." Inspekcja Handlowa przeprowadziła w 2020 roku na terenie całego kraju kontrole, których celem było sprawdzenie przestrzegania przez przedsiębiorców obowiązków w zakresie informowania o cenach towarów i usług oraz sposobu uwidocznienia informacji o cenach. W toku kontroli sprawdzono, czy w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, ceny towarów (usług) oraz ceny jednostkowe, a także porównano zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych.

Nieprawidłowości stwierdzono u 1,1 przedsiębiorców (50 proc. skontrolowanych), w tym: w 607 placówkach detalicznych; w 305 placówkach należących do sieci handlowych; w 87 placówkach gastronomicznych; w 75 placówkach, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową; w 12 myjniach samochodowych; na 16 stacjach benzynowych; na 8 parkingach; w 5 placówkach, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową w zakresie hotelarstwa.

Nie czekaj do ostatniej chwili, pobierz za darmo program PIT 2020 lub rozlicz się online już teraz!

W miejscach sprzedaży towarów inspekcja wykryła: brak cen przy 8,7 tys. partii wyrobów (1,8 proc. zbadanych); nieprawidłowe oznaczenia ceną w przypadku 9,6 partii produktów (2 proc. skontrolowanych); brak cen jednostkowych przy 44,1 tys. partii wyrobów (9,4 proc. skontrolowanych); a przy 1,7 partii błędnie wyliczono cenę jednostkową.

Na stacjach benzynowych (poza nieprawidłowościami dot. uwidocznienia cen przy produktach) i parkingach, stwierdzano, że ceny paliw były niewidoczne dla kierowców zbliżających się do stacji benzynowej/parkingu.

W placówkach świadczących różnego rodzaju usługi zanotowano m.in.: brak cennika; niewłaściwie, budzące wątpliwości zapisy w cennikach, np. brak jednoznacznej ceny za świadczone usługi; ceny w przedziałach "od...do..." oraz w dolnej granicy ceny "od..." lub stwierdzenia typu: "wycena indywidualna", bez dokładnego określenia rodzaju i zakresu świadczonych usług, ceny netto, tj. bez stawki podatku VAT.

W przypadku lokali gastronomicznych: brak cenników; brak w cenniku informacji o ilości nominalnej oferowanych potraw i napojów.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

W przypadku usług hotelarskich: brak cennika oferowanych usług hotelarskich; nieprawidłowości w cenniku, tj. podanie cen w sposób budzący wątpliwości co do ich wysokości tj. "od...do"; brak w pokoju hotelowym katalogu, zawierającego ceny oferowanych usług.

W 1,2 tys. placówek sprzedaży detalicznej inspektorzy dokonali porównania zgodności cen uwidocznionych z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych. Niezgodności na niekorzyść konsumentów stwierdzono w 48 placówkach (3,9 proc. skontrolowanych wyrobów).

Dodatkowo, dokonując zakupu kontrolnego przed rozpoczęciem kontroli, sprawdzano rzetelność obsługi konsumentów, tj. czy w przypadku produktów sprzedawanych "na wagę" (np. ciast) sprzedawcy odliczają wagę opakowania, czy nie - co prowadziłoby do pobierania wyższej należności. Nieprawidłowości stwierdzono w 26 przypadkach.

W toku kontroli odnotowano także nieprawidłowe rejestrowanie danych na paragonach fiskalnych, np. doliczenie towaru, którzy faktycznie nie został kupiony, brak nazwy produktu pozwalającej zidentyfikować kupiony towar zaewidencjonowanie ilości i cen jednostkowych produktów niezgodnych ze stanem faktycznym.

Stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania: 621 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 491 tys. zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach; 19 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 328,4 tys. zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach.

***

Dowiedz się więcej na temat: inspekcja handlowa | UOKiK | sklepy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »