Internet to dla Polaków przede wszystkim narzędzie pracy

Niemal co piąty Polak nie wyobraża sobie dziś życia bez internetu - wynika z sondażu IBRiS dla Fundacji Orange. Sieć traktujemy przede wszystkim jako narzędzie pracy, w dalszej kolejności jako kanał kontaktu ze znajomymi. Według respondentów, w ostatnich 10 latach rozwój technologii najbardziej wpłynął na sposób zdobywania informacji, załatwiania spraw finansowych i utrzymywania kontaktów. Z okazji jubileuszu 10-lecia Fundacja Orange pokazuje, jak zmienił się świat w 10 lat.

Niemal co piąty Polak nie wyobraża sobie dziś życia bez internetu - wynika z sondażu IBRiS dla Fundacji Orange. Sieć traktujemy przede wszystkim jako narzędzie pracy, w dalszej kolejności jako kanał kontaktu ze znajomymi. Według respondentów, w ostatnich 10 latach rozwój technologii najbardziej wpłynął na sposób zdobywania informacji, załatwiania spraw finansowych i utrzymywania kontaktów. Z okazji jubileuszu 10-lecia Fundacja Orange pokazuje, jak zmienił się świat w 10 lat.

Intensywny postęp cyfryzacji dotyka zarówno prywatnej, jak i publicznej sfery życia. W 2005 roku Facebook miał "tylko" 6 mln użytkowników, na YouTube pojawił się pierwszy film, nie było Twittera, a smartfony nie były jeszcze popularne. Dziś do największego społecznościowego serwisu video trafia co minutę 300 godzin materiału, dziennie publikowanych jest ok. 800 mln nowych tweetów, a Facebooka używa 1,5 mld ludzi.

Jak pokazało badanie sondażowe przeprowadzone na zlecenie Fundacji Orange "Postrzeganie Internetu i nowych technologii", dziś już 17 proc. Polaków nie wyobraża sobie życia bez sieci. Co ciekawe pozostaje ona dla nas przede wszystkim narzędziem pracy. W taki sposób postrzegają Internet przede wszystkim mężczyźni. Jest to również postawa charakterystyczna dla mieszkańców wielkich miast.

Reklama

Zdaniem respondentów, w ostatnich 10 latach rozwój Internetu najsilniej wpłynął na zdobywanie wiedzy i informacji (53 proc. badanych), załatwianie spraw finansowych (44 proc.) oraz komunikację ze znajomymi i rodziną (42 proc). Obszary takie jak rozrywka, czy e-zakupy uzyskały znacznie mniej wskazań (odpowiednio 36 i 31 proc.). Sposób wykonywania zawodu zmienił on w przypadku co czwartego badanego.

- Internet i technologie znacząco wpływały na potrzeby społeczne. Zapewnienie dostępu do nich to pierwszy krok w cyfryzacji. A coraz większą rolę odgrywa rozwój kompetencji, które pozwalają korzystać ze zdobyczy cywilizacji w sposób bezpieczny, pożyteczny i twórczy - mówi Konrad Ciesiołkiewicz, p.o. prezesa Fundacji Orange.

Kompetencje cyfrowe to dziś jedna z podstawowych umiejętności, niezbędnych do rozwoju kariery i uczestniczenia w życiu społecznym. Według szacunków Komisji Europejskiej, 90 proc. zawodów będzie już wkrótce wymagało ich posiadania choćby na podstawowym poziomie. Nie dziwi więc, że prawie połowa badanych w sondażu Fundacji Orange postrzega technologie jako szansę na rozwój.

Fundacja Orange od 2005 roku realizuje autorskie programy społeczne, m.in., z zakresu edukacji cyfrowej. W tym czasie wyposażyła w Internet 3,5 tys. bibliotek publicznych i 10 tys. szkół. Nauczyła ponad 30 tys. dzieci zasad bezpiecznego Internetu, wsparła powstanie narzędzi ochrony online. Wyposaża i pomaga prowadzić multimedialne pracownie w 77 małych miastach i wsiach. We wrześniu 2015 otworzyła nowy program skierowany do świetlic szkolnych MegaMisja. Jest jedyna fundacją korporacyjną wśród telekomów w Polsce.

W związku z jubileuszem 10-lecia prowadzi kampanię "Świat #w10lat", której celem jest pobudzenie debaty na temat wpływu nowoczesnych technologii na społeczne potrzeby. Na stronie www zebrano dane i ciekawostki pokazujące tempo rozwoju wybranych aspektów cyfryzacji w ostatniej dekadzie. Internauci mogą wziąć udział w konkursie połączonym z akcją charytatywną. Wystarczy do 13 listopada przesłać zdjęcie, które nawiązuje do zmiany #w10lat i kreatywnie przerobić je przy pomocy aplikacji. Autorzy najciekawszych prac mogą wygrać tablet. Dodatkowo, za każde 100 zgłoszeń Fundacja zorganizuje jeden warsztat druku 3D dla dzieci z małych miast i wsi we współpracy z FabLab Trójmiasto. Żółta furgonetka mobilnego FabLabu wypełniona nowoczesnymi technologiami odwiedzi wybrane lokalizacje w Polsce.

Dowiedz się więcej na temat: Polacy | internet | narzędzie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »