Irlandczycy podsumowali półrocze
Grupa AIB, w skład której wchodzą także Wielkopolski Bank Kredytowy i Bank Zachodni, uzyskała w pierwszym półroczu br. bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 609 mln EUR, co oznacza 12-proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.
Wskaźnik zysku na jedną akcję wzrósł do 0,48 EUR (o 20 proc. wyższy), zaś zwrot na kapitale (ROE) osiągnął 21,7 proc. Na uwagę zasługuje fakt, iż wzrost zysku odnotowały wszystkie jednostki operacyjne grupy.
Wydatnie wzrosły w pierwszym półroczu br. dochody odsetkowe netto grupy - o 17 proc., do 985 mln EUR. Wartość udzielonych kredytów wzrosła o 9 proc., zaś depozytów o 7 proc. Spadła przy tym marża odsetkowa netto - o 17 pkt bazowych, do 3,1 proc. Największy spadek marży odsetkowej nastąpił w AIB Banku (Irlandia, Wlk. Brytania) oraz Allfirst (USA) - które działają na najbardziej konkurencyjnych rynkach. Wzrost dochodów pozaodsetkowych grupy wyniósł w tym okresie 26 proc., osiągnęły one łącznie 615 mln EUR (razem z dochodami podmiotów stowarzyszonych). Aktywa grupy wzrosły ogółem o 8 mld EUR, do 75 mld EUR, zaś wartość aktywów pod zarządem AIB wzrosła do 40 mld EUR (wobec 39 mld EUR na koniec ub.r.).
Jakość portfela kredytów grupy AIB pozostała w br. na wysokim poziomie. Udział obciążeń z tytułu rezerw na złe i wątpliwe należności wyniósł 0,34 proc., wobec 0,31 proc. w analogicznym okresie ub.r. Udział kredytów nieregularnych wyniósł ogółem 1,9 proc. (bez Banku Zachodniego - 1,0 proc.). Grupa zachowała także dobre wskaźniki kapitałowe. Współczynnik wypłacalności wyniósł 6,5 proc., zaś wskaźnik pokrycia kapitałowego ogółem 11,3 proc.
Na uwagę zasługuje wydatny wzrost w pierwszym półroczu br. udziału usług elektronicznych w całości operacji bankowych. Najszybciej liczba klientów korzystających z usług on-line wzrosła w Irlandii (o 165 proc.
w odniesieniu do pierwszego półrocza ub.r.), w Polsce stopa wzrosta osiągnęła 20 proc. Łącznie z usług drogą elektroniczną korzystało na koniec czerwca br. prawie 180 tys. klientów podmiotów skupionych w Grupie AIB. Dzięki wielokanałowej dystrybucji dostarczamy naszym klientom lepsze jakościowo usługi - oni z kolei mają dostęp do nowoczesnych produktów i usług w każdej jednostce operacyjnej Grupy AIB - stwierdził Tom Mulcahy, dyrektor generalny grupy.
Przedstawiciele AIB zapowiadają przy tym, że już w sierpniu br. zaoferują posiadaczom kart AIB Visa bezpieczne transakcje za ich pomocą w Internecie. Usługa TRASACTonline pozwala na dokonywanie płatności za interentowe zakupy bez konieczności przekazywania numeru karty. Ma to być pierwszy tego rodzaju system na świecie, został on opracowany przez irlandzką spółkę informatyczną zależną od AIB.
Z kolei Allfirst, amerykański członek Grupy AIB, jest udziałowcem w firmie specjalizującej się w informatycznych technologiach bankowych na rynku amerykańskim. Obecnie 800 klientów Allfirst korzysta z elektronicznego systemu zarządzania aktywami. Firma pracuje także nad następną generacją produktów w ramach systemu eConnection.
Na uwagę zasługuje coraz bardziej znaczący udział w wynikach Grupy AIB, polskiej dywizji - w skład której wchodzi WBK i BZ. Udział AIB w kapitale WBK wynosi 60 proc., zaś BZ 81 proc. W tym roku po raz pierwszy wyniki BZ zostały włączone do bilansu skonsolidowanego grupy. Zysk netto WBK wzrósł w pierwszym półroczu br. do 95,4 mln zł (z 77 mln zł w analogicznym okresie ub.r.). Łącznie, jeśli chodzi o zysk przed opodatkowaniem, WBK i BZ osiągnęły w pierwszym półroczu br. 43 mln EUR. AIB planuje połączenie obu banków w najbliższej przyszłości.