Jak działają Komisje Lekarskie
Ministerstwo Zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie sposobu działania Komisji Lekarskiej.
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Ustawa ta w rozdziale 8 wprowadziła nowe prawo pacjenta - prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza. Prawo to ma pacjent, a w jego imieniu także przedstawiciel ustawowy. Polega ono na możliwości zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarskiego, w przypadku, gdy opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa. Należy podkreślić, że prawo to jest ograniczone czasowo, bowiem sprzeciw można wnieść do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta - w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta.
Zważywszy na przepisy art. 31 i 32 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz to, że sprzeciw jest wnoszony za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta należy przyjąć, iż badanie formalne wniosku powinno być dokonywane przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Oznaczałoby to, że Biuro to powinno ocenić, czy sprzeciw był złożony w terminie oraz czy spełnia określone wymagania określone. Komisja Lekarska jest bowiem powoływana przez Rzecznika Praw Pacjenta doraźnie do rozpatrzenia konkretnej sprawy - sprzeciwu konkretnego pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego do konkretnej opinii albo orzeczenia lekarza. Zatem zadaniem Komisji Lekarskiej jest merytoryczne zbadanie sprzeciwu pod kątem jego zasadności albo niezasadności. Swoje stanowisko Komisja wyrazi w formie orzeczenia, które zawiera uzasadnienie - wydawane na podstawie dokumentacji medycznej oraz - w miarę potrzeby - po przeprowadzeniu badania pacjenta.
W przepisach projektu wyraźnie uwypuklono, że pracami Komisji Lekarskiej kierować będzie Przewodniczący wskazany przez Rzecznika Praw Pacjenta. Przewodniczącym będzie lekarz tej samej specjalności, co lekarz, który wydał opinię albo orzeczenie kwestionowane przez pacjenta. W projekcie wskazano także katalog zadań Przewodniczącego Komisji, wśród których należy wskazać na możliwość zarządzenia badania pacjenta, wystąpienia o przekazanie dokumentacji pacjenta koniecznej do wydania orzeczenia oraz zarządzenia przesłania członkom Komisji kopii tej dokumentacji. Przekazanie dokumentacji medycznej Komisji Lekarskiej nastąpić będzie musiało bezzwłocznie i odbywać się będzie w szczególności w sposób określony w art. 27 pkt 3, tj. wydania oryginału dokumentacji za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu.
W projekcie nie przewidziano obowiązku uczestnictwa pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego w posiedzeniu Komisji Lekarskiej. Wyjątek ma stanowić sytuacja, gdy Przewodniczący Komisji zarządzi przeprowadzenie badania pacjenta. Wówczas w takim przypadku niestawiennictwo pacjenta na badanie spowoduje wydanie orzeczenia przez Komisję wyłącznie na podstawie dokumentacji medycznej. W celu zachowania terminu do wydania orzeczenia przez Komisję w projekcie określono, że Przewodniczący zarządzając badanie pacjenta zobowiązany będzie wyznaczyć jego datę na dzień przypadający nie później niż 21 dni od daty wpływu sprzeciwu. Jednocześnie w rozporządzeniu przewidziano, że w przypadku, gdy stan zdrowia osoby, w stosunku do której ma być wydane orzeczenie uniemożliwia osobiste zgłoszenie się na badanie, istnieje możliwość przeprowadzenia badania w miejscu pobytu pacjenta. Podmiotem odpowiedzialnym za obsługę organizacyjną i techniczną Komisji będzie Biuro Rzecznika Praw Pacjenta.
Konieczne jest jak najpilniejsze uregulowanie kwestii sposobu działania Komisji Lekarskich działających przy Rzeczniku Praw Pacjenta z racji tego, że przepisy rozdziału 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta weszły w życie z dniem 5 czerwca 2009 r.. W związku z tym zaproponowano, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia. Należy zaznaczyć, że za tak ustaloną datą wejścia w życie przedmiotowego aktu przemawia również interes pacjentów, a nie stoją temu na przeszkodzie zasady demokratycznego państwa prawnego.
www.SerwisPrawa.pl