Jak zamknąć konto w banku? Czy można zrobić to bez wizyty w placówce?
Każdy posiadacz rachunku rozliczeniowo-oszczędnościowego może w dowolnym momencie podjąć decyzję o rezygnacji z usługi. Musi jednak dopilnować kilku formalności. Jak zamknąć konto w banku? Czy można to zrobić online lub telefonicznie, czy konieczna jest wizyta w placówce? Czy klient poniesie jakieś opłaty i na co powinien zwrócić szczególną uwagę?
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Właściciele rachunków bankowych nie zawsze są zadowoleni z oferowanych im usług. Czasem koszty prowadzenia konta wzrastają, innym razem jego możliwości nie są wystarczające. Zdarza się również, że klient nie korzysta z rachunku, ponieważ otworzył nowy w innym banku lub podjął decyzję o połączeniu go z rachunkiem współmałżonka.
W takie sytuacji najlepiej zamknąć konto, by nie ponosić dodatkowych opłat.
Pierwszą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę rozważając zamknięcie konta w banku, jest okres wypowiedzenia. Został on przedstawiony w umowie i w zależności od banku może się różnić. Zazwyczaj jednak wynosi 30 dni. Czasem zdarza się, że wypowiedzenie umowy następuje szybciej, np. w ciągu 14 dni, są to jednak sporadyczne przypadki.
Sprawdzając warunki, warto zwrócić uwagę od kiedy liczony jest okres wypowiedzenia - czasem termin ten płynie od dnia złożenia wniosku, może to być również pierwszy dzień kolejnego miesiąca.
Usługa zamknięcia konta jest bezpłatna, zdarza się jednak, że banki naliczają opłaty za dodatkowy serwis, np. przelanie pieniędzy na nowe konto. Zazwyczaj są to niewielkie kwoty, lecz warto to wcześniej sprawdzić.
Szybki rozwój bankowości internetowej sprawia, że obecnie większość czynności związanych z rachunkiem oszczędnościowym, lokatą czy kartą kredytową możemy załatwić online. W ten sposób nie tylko zlecimy przelew czy dokupimy dodatkowe usługi, ale również wprowadzimy limity na koncie, zlecimy blokadę czy likwidację rachunku.
Opcję tę znajdziemy na stronie www banku lub w aplikacji mobilnej. Wystarczy zalogować się do bankowości internetowej i złożyć odpowiednią dyspozycję.
Zamknięcie konta bakowego można zlecić także telefonicznie. W tym celu należy zadzwonić na infolinię. Pracownik banku dokona weryfikacji klienta i przyjmie od niego dyspozycję likwidacji rachunku. W niektórych przypadkach konieczne będzie przesłanie rezygnacji na piśmie - tradycyjnie lub mailem - warto wcześniej sprawdzić to w zawartej z bankiem umowie.
Osoby, które wolą załatwić wszystkie formalności osobiście, mogą zdecydować się na zamknięcie konta bankowego w placówce stacjonarnej. Konieczne będzie potwierdzenie tożsamości oraz podpisanie odpowiednich dokumentów. Do zamknięcia konta w banku upoważniony jest jedynie jego właściciel, współwłaściciel (za zgodą drugiej osoby) oraz ustanowiony notarialnie pełnomocnik.
Możliwe jest także wypełnienie wniosku o zamknięcie konta bankowego i wysłanie go pocztą. Najlepiej zdecydować się na list polecony za potwierdzeniem odbioru.
Niektóre banki posiadają własny wzór formularza, inne akceptują samodzielnie napisane pisma, które zawierają wszystkie niezbędne elementy. Należą do nich: dane osobowe właściciela rachunku, informację o chęci zamknięcia konta, a także nowy numer rachunku (jeśli chcemy od razu zlecić dyspozycję przelania środków). Konieczne jest podanie aktualnej daty oraz własnoręczny podpis.
Czytaj również:
Opłaty i prowizje. Ile nas kosztuje konto w banku?
Po czym rozpoznać atrakcyjne konto bankowe? Podpowiadamy
Wielkie pieniądze w Eurojackpot. Tyle można wygrać w Polsce
Zobacz także: