Jest coraz drożej. Na zakupach Polacy patrzą już tylko na ceny

Inflacja pustoszy portfele Polaków, a szczególnie mocno rosnące ceny żywności i artykułów codziennego użytku zmuszają do namysłu podczas zakupów. "Polacy patrzą już tylko na ceny" - donosi piątkowa "Rzeczpospolita".

- Polacy patrzą już teraz tylko na rosnące ceny. Znaczenie innych kryteriów na zakupach spada. Do tego już ponad 80 proc. regularnie czyta gazetki reklamowe sieci, by wyszukiwać oferty i planować zakupy - czytamy w piątek w "Rzeczpospolitej".

Gazeta wskazuje, że rosnące ceny spowodowały już ogromne zmiany w zwyczajach zakupowych Polaków. Zarobki - jak pisze "Rz" - nie rosną w takim tempie, więc większość jest zmuszona do oszczędzania, co przekłada się na znacznie uważniejsze i ostrożniejsze zakupy.

Z badania SW Research dla Grupy Blix - które przytoczyła "Rzeczpospolita" - wynika, że już 84,1 proc. przegląda gazetki promocyjne sieci handlowych minimum raz na tydzień. Niemal co drugi robi to dwa, trzy razy w tygodniu, a 14 proc. - nawet codziennie.

Reklama

- W tym roku z powodu wysokiej inflacji będzie rosło znaczenie gazetek jako narzędzia służącego do optymalizacji wydatków. Taki trend był też mocno widoczny pod koniec 2022 roku - podkreśla w rozmowie z "Rzeczpospolitą" dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy Blix. - W tym roku zmniejszy się rola publikacji jako źródła inspiracji do zakupów - dodaje.

Ceny rosną. Polacy polują na okazje

Gazeta wskazuje, że konsumenci muszą oszczędzać, a starają się to robić tak, aby minimalizować potencjalny wpływ na styl i jakość życia. - Szukają zamienników, polują na okazje. Takie zmiany zostaną z nami na długo - wskazuje ekspert. 

Już grudniowe badanie GfK pokazało, że cena to główne kryterium wyboru, została wskazana przez 43 proc. ankietowanych. "Inne parametry - jak kraj pochodzenia, skład czy marka - systematycznie tracą na znaczeniu. I nie ma się co spodziewać, aby trendy wróciły na poprzednie tory zbyt szybko" - pisze "Rzeczpospolita".

Z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów (KRD) wynika, że w ciągu ostatniego półrocza 40 proc. Polaków oszczędzało na żywności.

Zobacz również:

PAP
Dowiedz się więcej na temat: inflacja | galopujące ceny | rosnące ceny | drozyzna | inflacja w Polsce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »