Kosmetyki przed Mikołajem potanieją?

Polska jako jedyna utrzymuje wysoka akcyzę na kosmetyki. Wczoraj szefowa resortu finansów Zyta Gilowska obiecała zrobić Polakom niespodziankę, zapowiadając zniesienie akcyzy na te produkty.

Polska jest jedynym krajem w Europie, utrzymującym podatek na kosmetyki (obecnie wynosi on 10 proc.). W efekcie ceny kosmetyków, zwłaszcza tych luksusowych, są o 10-20 proc. wyższe niż takie same wyroby w Europie Zachodniej.

Kosmetyki to w Polsce wciąż towary uważane za luksusowe. Sytuacja powoli, ale zaczyna się jednak poprawiać. Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2005 r. wyniosła 8,7 mld zł, czyli była wyższa o 3,1 proc. niż w 2004 roku - wynika z raportu firmy analitycznej PMR. W tym roku tempo wzrostu rynku będzie jeszcze wyższe i wyniesie 3,5 proc., a w 2007 r. już 4-5 proc.

Reklama

Sprzedaż kosmetyków rośnie, bo od kiedy zaczęliśmy nieco lepiej zarabiać, bardziej dbamy o swój wygląd. PMR uważa, że wzrost rynku środków upiększających jest możliwy właśnie dzięki rosnącej sile nabywczej Polaków, którzy wraz z rosnącymi wynagrodzeniami będą przeznaczać coraz większe kwoty na zakup kosmetyków.

Póki co, poziom wydatków na te produkty jest żenująco niski. Trudno w to uwierzyć, ale przeciętny Kowalski wydaje na kosmetyki ok 30 zł rocznie. Tyle kosztuje kilkanaście kostek mydła lub kilka żeli pod prysznic. By może i wydatki konsumentów byłyby większe i rynek rósłby szybciej, gdyby Ministerstwo Finansów zniosło akcyzę na wyroby kosmetyczne, budżet nie wiele na tym straci bowiem dochody skarbu z tego pożytku to tylko ok 100 mln zł. Według analityków rynku, obniżenie akcyzy powinno wpłynąć na sadek cen ok 15 proc.

mz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: mikołaje | mikolaj | kosmetyk | kosmetyki | jedyna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »