Kradzież pieniędzy na cudze nazwisko - rodacy w strachu

Jest w błędzie ten, kto sądzi, że kradzież danych go nie dotyczy. Tylko na przestrzeni ostatniego półrocza, 35 proc. Polaków doświadczyło co najmniej jednego z zagrożeń związanych z cyberprzestępczością. Pomimo 91 proc. opinii, że bezpieczeństwo danych osobowych jest bardzo ważne, to aż 74 proc. osób nie korzysta z żadnych narzędzi i usług ostrzegających przed wyłudzeniem. Niemal połowa respondentów nie wie, co mogłoby sprawić, by zyskali poczucie bezpieczeństwa swoich finansów.

Większość z nas zdaje sobie sprawę z rosnącego niebezpieczeństwa kradzieży danych i wykorzystania ich przez oszustów. Potwierdza to cykliczne badanie realizowane na zlecenie BIK, pt. "Cyberbezpieczeństwo Polaków".

W ciągu ostatniego półrocza procent osób dostrzegających zwiększenie ryzyka wyłudzenia danych osobowych wzrósł i obecnie takie zagrożenie potwierdza 71 proc. respondentów październikowego badania.

Wzrosła także liczba Polaków, którzy mieli kontakt z cyberprzestępczością. Aż 38 proc. respondentów doświadczyło phishingu, czyli metody, w której oszust podszywa się pod legalne firmy, stosuje przy tym nazwy stron internetowych i adresów e-mail łudząco przypominających autentyczne.

Reklama

33 proc. badanych przyznało, że uległo wyłudzeniu pieniędzy w wyniku skorzystania z tzw. superokazji, a dane 30 proc. ankietowanych osób znalazły się w niebezpieczeństwie w wyniku ich wycieku z różnych instytucji. Aż 88 proc. respondentów uważa wyciek danych za powód do niepokoju o własne finanse.

87 proc. internautów nie ma pełnego zaufania co do ochrony ich danych osobowych, 22 proc. uważa, że nie ma kontroli nad tym, do jakich danych na ich temat mają dostęp inni.

Polacy zapytani o główne emocje towarzyszące zjawisku wyłudzeń, w tym kredytowych, wskazali na strach. Odczuwa go 60 proc. respondentów. Na drugim miejscu jest poczucie bezradności, które ogarnia 13 proc. osób.

Nie musisz żyć w strachu przed wyłudzeniem

Polacy, choć mają świadomość skali wyłudzeń, rodzajów i konsekwencji zagrożeń, związanych z kradzieżą danych, to nadal za mało przezornie i niewystarczająco aktywnie korzystają z prewencyjnych nowoczesnych narzędzi, które automatycznie zadbają o ochronę ich pieniędzy. 

Pomimo nagłaśnianych oszustw z wykorzystaniem podstępnych socjotechnik złodziei, a także informacji o wyciekach lub włamaniach do baz różnych instytucji, 74 proc. osób nie korzysta z żadnych narzędzi i usług ostrzegających przed wyłudzeniem.

Do skorzystania z nich zmotywowałoby się 39 proc. osób w sytuacji, gdyby same lub ktoś z ich najbliższego otoczenia padł ofiarą wycieku lub wyłudzenia.

Taka postawa zaskakuje. Zwłaszcza, że od blisko 13 lat rośnie zjawisko wyłudzeń. Każdego dnia próbuje się ukraść na cudze nazwiska 931 tys. zł.

Tymczasem jest na rynku dostępne narzędzie - Alerty BIK, które skutecznie ostrzega przed wyłudzeniem, pozwala zareagować na tyle szybko, by zatrzymać wyłudzenie lub uniemożliwić złodziejowi zaciąganie kolejnych kredytów lub pożyczek na nasze dane.

Chodzi o Alerty BIK - automatyczne ostrzeżenia SMS lub e-mail, które otrzymamy dokładnie w chwili, gdy jakaś instytucja finansowa będzie chciała udzielić kredytu (pożyczki) na nasze dane. Ostrzeżenie  dostaniemy również, gdy pojawi się nowe zobowiązanie przypisane do naszych danych lub opóźnienie w płatności raty. Alert BIK zadziała też w sytuacji, kiedy będziemy sprawdzani w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Po informację z Rejestru Dłużników sięgają np.: dostawcy usług, czy operatorzy sieci komórkowych, dlatego z Alertu BIK - dowiemy się również np. o próbie wyłudzenia abonamentu komórkowego lub drogiego smartfona na nasze dane.

W Alercie widnieje data oraz nazwa instytucji, w której składany jest wniosek. Alert BIK zawiera także numer infolinii BIK - na wypadek, gdyby potrzebne było wsparcie doradców w wyjaśnieniu sprawy. W przypadku wyłudzenia, BIK pomaga klientowi - wskazuje kolejne kroki, wysyła wzory pism. BIK pośredniczy również w przekazaniu informacji do instytucji, w której posłużono się danymi klienta.

Alerty BIK to rozwiązanie, które raz włączone działa 12 miesięcy, 24h na dobę i niczym sygnał ostrzegawczy pomaga wyprzedzić  złodzieja. Ostrzeżenie, które działa natychmiast uratuje nas przed nieprzyjemnymi konsekwencjami wyłudzenia na nasze skradzione dane.  

Źródła:

- Badanie opinii na zlecenie BIK, "Cyberbezpieczeństwo Polaków", zrealizowane 27.09.2021 r. przez Quality Watch, CAWI, 18+, N 1 038.
- Raport o dokumentach InfoDok, III kwartał 2021 r., Związku Banków Polskich.

INTERIA.PL/Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: wyłudzenia | BIK | oszustwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »