KRD: Ok. 47 proc. Polaków słyszało o odroczonych płatnościach
Blisko 47 proc. Polaków słyszało o takich rozwiązaniach, jak odroczone płatności, a 57 proc. spośród tych, którzy płacą w ten sposób częściej niż wcześniej, robi zakupy w internecie - wskazano w badaniu Krajowego Rejestru Długów i firmy Easy Check.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Płatność odroczona to metoda, dzięki której klient może przesunąć termin zapłaty za zakupy nawet o 45 dni. W ten sposób kupujący mogą sprawdzić zamówiony produkt, zanim za niego zapłacą.
Autorzy badania "Polacy w Internecie w 2020 r.", przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów (KRD) i spółki Easy Check, wskazali, iż blisko 47 proc. respondentów deklaruje, że wie o rozwiązaniach dotyczących odroczonych płatności, a ponad 15 proc. - już z nich korzysta. Najlepiej poinformowaną grupą ankietowanych są konsumenci w wieku 45-64 lat, wśród których metody te zna blisko połowa badanych.
Do odroczonych płatności częściej przekonują się młodsi konsumenci. W grupie osób między 35. a 44. rokiem życia korzysta z nich ponad 18 proc. Dodatkowo blisko co piąty badany stwierdził, że w najbliższym czasie zamierza skorzystać z takich możliwości. Z kolei wśród osób między 35 a 44 r.ż. takiej odpowiedzi udzielił co czwarty respondent. Z kolei 57 proc. ankietowanych spośród tych, którzy płacą już w ten sposób, przyznaje, że częściej niż wcześniej robi zakupy w internecie.
Jan Garnecki z KRD zwrócił uwagę na europejską dyrektywę PSD2, która umożliwiła korzystanie z bankowych metod weryfikacji klientów firmom spoza sektora bankowego. - W dobie coraz popularniejszych zakupów internetowych może to być impulsem do szybszego rozwoju handlu, umożliwiając uruchomienie sprzedaży ratalnej także mniejszym podmiotom. Tym bardziej, że rośnie również świadomość konsumentów - ocenił. Odniósł się do corocznego raportu dot. rynku e-commerce "Koszyk Roku 2020", z którego wynika, że odroczone płatności oferuje 30 proc. największych sklepów internetowych w Polsce. Równocześnie udział tej metody w rynku płatności online wynosi ok. 5 proc.
Ekspert dodał, że dzięki możliwościom, jakie daje dyrektywa PSD2, firmy, które korzystają lub w najbliższym czasie planują wdrożyć odroczone płatności i sprzedaż ratalną, zyskują możliwość bezpiecznej weryfikacji klienta.
Jak wyjaśnił cytowany w badaniu Zbigniew Hordecki, prezes Easy Check, partnera Krajowego Rejestru Długów, kiedy klient wyrazi zgodę na udostępnienie danych z konta, loguje się do swojego banku poprzez przesłany przez firmę link. Przedsiębiorca może mieć wgląd do informacji maksymalnie przez 90 dni. W tym czasie może monitorować jego wydatki i przychody. Dzięki temu jest w stanie przygotować dopasowaną do potrzeb i możliwości konsumenta ofertę. - Informacje na temat nawyków zakupowych pozwalają też na potwierdzenie tożsamości klienta, co pomaga ograniczyć ryzyko, np. wyłudzeń pożyczek i kredytów - zaznaczył.
Ogólnopolskie badanie "Polacy w Internecie w 2020 r." przeprowadziła firma IMAS International na zlecenie KRD i firmy Easy Check w IV kwartale 2020 r. na reprezentatywnej grupie 1007 osób.