Luksus sprzedaje się najlepiej. Kryzysy omijają najbogatszych?

Biżuteria, samochody, jachty - towary luksusowe niezmiennie znajdują nabywców, a sektor dóbr luksusowych ma się doskonale, mimo światowej inflacji i słabnącej koniunktury w wielu najbogatszych krajach. - W 2022 r odnotowano wzrost sprzedaży we wszystkich kategoriach rynku dóbr luksusowych - zwraca uwagę Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).

Sektor dóbr luksusowych to miliardowe obroty i oszałamiające ceny. Dość powiedzieć, że sprzedaż dóbr luksusowych tylko 110 największych firm na świecie szacowana jest na 730 mld dolarów, a to tylko połowa "tortu" (50 proc. wartości rynku dóbr luksusowych w 2021 roku).

Dobra luksusowe. Wciąż królują biżuteria, zegarki i drogie ubrania

"Ponad jedną trzecią wartości sprzedaży największych firm (36 proc.) wypracowali producenci osobistych dóbr luksusowych, które obejmują ubrania i akcesoria, biżuterię i zegarki oraz kosmetyki i perfumy. Na pozostałe 64 proc. wartości rynku złożyły się produkty z kategorii: samochody, hotele, prywatne samoloty, luksusowe rejsy, meble i jachty" - wylicza PIE.

Reklama

Jak donoszą eksperci, blisko 2/3 największych firm rynku dóbr luksusowych (63 proc.) uznało, że w 2023 r. najbardziej atrakcyjnym dla inwestowania segmentem będą kosmetyki i perfumy. Po 50 proc. badanych uważa, że będzie to odzież i akcesoria oraz meble, a 33 proc. wskazało na zegarki i biżuterię.

Kto kupuje drogie rzeczy? Europa w odwrocie

Szacuje się, że najsilniejsze wzrosty rynku dóbr luksusowych (powyżej 10 proc. r/r) wystąpią w krajach Azji i państw Bliskiego Wschodu, a od 5 proc. do 10 proc. w Ameryce Północnej i Łacińskiej. Przewiduje się, że Europa osiągnie wzrost na poziomie 5 proc. w skali roku - PIE przytacza przewidywania ekspertów.

Wykres. Najbardziej atrakcyjne segmenty rynku dóbr luksusowych dla inwestorów w 2023 r. (w proc. wskazań uczestników badania)

Warto zwrócić uwagę, że w ostatnim czasie dynamicznie rośnie sprzedaż luksusowych usług hotelarskich (w 2022 roku wzrosła o ponad 50 proc. w stosunku do 2021 roku).

W Polsce nie brakuje klientów kupujących luksusowe towary i usługi

Zamożni Polacy nie stronią od kupowania luksusowych i drogich towarów oraz usług. KPMG informowało w swoim raporcie, że wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2022 wyniosła 37 mld złotych i była o blisko 19 proc. większa niż w 2021 roku.

Polacy szczególnie upodobali sobie luksusowe auta - z racji wysokich cen mają one pokaźny udział w sprzedaży wszystkich dóbr luksusowych. Wartość sprzedaży samochodów premium i luksusowych w 2022 roku wyniosła prawie 25 mld złotych. Najbogatsi chętnie korzystają też z luksusowych usług hotelarskich (sektor luksusowych hoteli i spa odnotował wzrost 45,6 proc. rok do roku i osiągnął w 2022 roku wartość 2,6 miliarda złotych).

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: luksus | dobra luksusowe | biżuteria | zegarki | drogie samochody
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »