MC: Część odpisów aktu stanu cywilnego dostępna online

Od tego tygodnia (wtorku) można uzyskać automatycznie elektroniczną wersję niektórych, nowszych aktów stanu cywilnego, np. aktu urodzenia lub małżeństwa - podało Ministerstwo Cyfryzacji w komunikacie. Do tej pory online można było jedynie złożyć wniosek o odpis aktu. Aby zawnioskować o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej, trzeba mieć profil zaufany. Za uzyskanie odpisu trzeba podobnie jak papierowego zapłacić.

Nowa usługa polega na tym, że online można nie tylko złożyć wniosek, ale też otrzymać go automatycznie - w wersji elektronicznej. System wygeneruje bowiem dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie prześle go na skrzynkę wnioskującego.

Jak podano w komunikacie, w Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestruje się akty od 2015 roku i na ich odpisy nie trzeba czekać. Starsze dokumenty są stopniowo digitalizowane, prowadzony jest także tzw. proces parentyzacji, czyli tworzenia w systemie jednoznacznej relacji rodzic - dziecko. "Prosimy o cierpliwość, robimy to stopniowo" - napisał resort w komunikacie.

Reklama

Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe przy spełnieniu kilku warunków. Po pierwsze, odpis aktu musi dotyczyć wnioskodawcy, jego dzieci, małżonka lub rodziców. Po drugie, system - w trakcie wypełniania wniosku - musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania. Po trzecie, płatności za odpis należy dokonać online lub przelewem bankowym albo pocztowym.

Aby zawnioskować o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej, trzeba mieć profil zaufany. Wnioski składa się na stronie www.GOV.pl. "Będąc tam, profilem zaufanym zaloguj się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony). Później wybierz e-usługę Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu). Wypełnij elektroniczny formularz. Twoje dane osobowe zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Na początku zaznacz, że dokument chcesz otrzymać na swoją skrzynkę Mój GOV" - zaleca MC w komunikacie.

Resort podkreśla również, że uzyskany odpis będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej, a wydruk nie ma mocy prawnej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu.

Za uzyskanie odpisu - podobnie jak w wypadku uzyskania tradycyjnego odpisu - trzeba zapłacić: 22 zł - za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej), 33 zł - za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.  Jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika - obowiązuje dodatkowa opłata 17 zł za pełnomocnictwo.

Gotowy odpis przesyłany jest do skrzynki odbiorczej na koncie Mój GOV.

Według ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego udostępnione rozwiązanie jest pierwszym tego typu w Europie. "Chcemy maksymalne przyspieszyć obsługę obywateli i jednocześnie odciążyć urzędników" - podkreślił minister cyfryzacji Marek Zagórski, cytowany w komunikacie.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2019

PAP
Dowiedz się więcej na temat: cyfryzacja | cyfryzacja kraju
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »