Nie trać czujności, zmieniaj cyklicznie hasło do e-konta bankowego

Większość właścicieli kont w bankowości elektronicznej nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do konta. Brak negatywnych doświadczeń lub świadomości ich wystąpienia usypia czujność użytkowników - ostrzega Komisja Nadzoru Finansowego.

KNF zbadała poziom świadomości użytkowników w sieci, w tym bankowości mobilnej. Blisko połowa użytkowników bankowości elektronicznej korzysta z niej co najmniej raz w tygodniu, 13 proc. codziennie, 32 proc. - co najmniej raz w miesiącu, a 6 proc. rzadziej niż raz w miesiącu.

Większość zbadanych przez TNS Polska na zlecenie KNF respondentów uważa, że bankowość elektroniczna jest rozwiązaniem bezpiecznym. "Ponad 90 proc. respondentów zadeklarowało, że nie zostało ofiarą cyberataków. Z taką formą próby przestępstwa świadomie spotkało się - w zależności od rodzaju ataku - od 1 do 5 proc." - czytamy w informacji KNF.

Reklama

Użytkownicy bankowości elektronicznej najczęściej wskazywali na przypadki otrzymywania fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony udającej bankową, na której wpisuje się dane do logowania oraz próby zainfekowania komputera wirusem, który może przejąć kontrolę nad dostępem do rachunku bankowego. Jednocześnie 7 proc. badanych nie ma pewności, czy nie próbowano przeprowadzić cyberataku na ich rachunek bankowy. Ankietowani rzadziej wskazywali na przypadki udostępnienia danych z karty kredytowej przez telefon lub na niezaufanej stronie.

Zdaniem KNF, wyniki badania pokazują, że brak negatywnych doświadczeń lub świadomości ich wystąpienia, usypiają czujność użytkowników bankowości elektronicznej. "Z badania wynika, że 68 proc. korzystających z tego kanału nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do panelu bankowego, 55 proc. nie wpisuje ręcznie numeru rachunku wykonując przelew internetowy, a połowa badanych nie przegląda na bieżąco historii rachunku pod kątem podejrzanych transakcji. Natomiast nieco ponad połowa zainstalowała i aktualizuje na bieżąco programy antywirusowe, które mogą uchronić komputer przed złośliwym oprogramowaniem" - informuje komisja.

Z badania KNF wynika także, że logując się do panelu bankowego klienci najczęściej korzystają z komputera przenośnego (laptopa) - na to urządzenie wskazało 79 proc. użytkowników. Do operacji w internecie używane są też komputery stacjonarne (28 proc.). Rzadziej wykorzystywane do logowania są urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe (21 proc.) i tablety (5 proc.).

- Jako KNF zobowiązujemy banki do podwyższania standardów bezpieczeństwa i utrzymywania infrastruktury teleinformatycznej na odpowiednio wysokim poziomie. Zwykle jednak celem ataku nie jest bank, ale jego klient. Dlatego istotne jest budowanie właściwych postaw, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo środków finansowych - komentuje badanie szef KNF Andrzej Jakubiak.

Większość badanych respondentów zdaje sobie sprawę, że o bezpieczeństwo w sieci musi dbać sama, gdyż bank nie zrobi tego za klienta (72 proc. ankietowanych). Jednocześnie 22 proc. respondentów uważa, że nie musi dbać o bezpieczeństwo w sieci, bo bank zrobi to za nich.

Obecnie trwa druga odsłona kampanii "Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci", w której Urząd KNF przypomina o świadomym korzystaniu z bankowości elektronicznej. Przekaz zwraca uwagę na przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych m.in. z udostępnianiem osobom trzecim loginu i hasła, danych wrażliwych z kart płatniczych czy też uważnym czytaniem korespondencji bankowej.

amk/ Kurier PAP

PAP Kurier
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »