Nietrafiony prezent? Jest kilka wyjść z tej sytuacji
Po rozpakowaniu prezentów może okazać się, że niektóre z nich nie przypadły nam do gustu. Jest kilka wyjść z tej sytuacji. Europejskie Centrum Konsumenckie i UOKiK podpowiadają, co można zwrócić Mikołajowi.
- Od zakupu online możemy odstąpić - musisz posiadać dowód zakupu. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły.
- Zasady zwrotu: 14 dni na pisemne odstąpienie od umowy, 14 dni na zwrot produktu, 14 dni na zwrot pieniędzy. W ramach dobrej woli niektórzy sprzedawcy oferują dłuższy okres na odstąpienie od umowy.
- Sprzedawca powinien zwrócić koszty dostarczenia rzeczy do konsumenta (o ile zwracamy wszystkie produkty z danego zamówienia).
- Koszt przesyłki zwrotnej ponosi konsument (chyba że nie został o tym poinformowany lub sprzedawca umożliwia mu dokonanie bezpłatnego zwrotu).
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
- Zwrot prezentu bez powodu - zależy od dobrej woli sprzedawcy.
- W tej sytuacji sklep ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania lub metek.
- Forma zwrotu - sklep w zamian może zaproponować m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.
- Na reklamację masz dwa lata od daty zakupu.
- Dowód zakupu jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, może to być również potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które były podczas zakupów.
- W reklamacji możesz żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do ciebie!
Internetowy Mikołaj nie zawsze daje nam możliwość odesłania prezentu. Sprawdź prezentowy FAQ UOKiK i ECK.
Czy Mikołaj przyjmie zwrot książki, która mnie nie interesuje? Wiem, że była kupiona przez internet.
- Książkę w wersji papierowej możemy zwrócić sprzedawcy, inaczej jest w przypadku e-booka. Jeżeli został pobrany - nie podlega zwrotowi.
Dostałam od Mikołaja bilety lotnicze do Paryża, termin mi jednak nie odpowiada. Czy mogę je zwrócić?
- Sprawdź, w jakiej taryfie został kupiony bilet. Być może Mikołaj wybrał taryfę umożliwiającą bezpłatną anulację lub zmianę terminu. W innym wypadku, rezygnacja lub zmiana daty, może się wiązać z kosztami.
Kupiłam mężowi w prezencie spodnie, założył je tylko raz na spotkanie rodzinne i doszedł do wniosku, że są za ciasne. Po ich odesłaniu, sprzedawca nie zwrócił mi pełnej kwoty. Dlaczego?
- Produkty kupione przez internet możemy przymierzyć - tak jak w sklepie! Jeżeli konsument obniży ich wartość, a następnie odstąpi od umowy, sprzedawca może zmniejszyć wysokość zwrotu.
Mikołaj podarował mi płytę zespołu, który nie należy do moich ulubionych. Przez przypadek zerwałam folię. Czy mimo to, mogę ją zwrócić?
- Zapieczętowane nagrania audiowizualne po otwarciu nie podlegają zwrotowi - nawet jeżeli zostały kupione online.