Nietrafiony prezent? Jest kilka wyjść z tej sytuacji

Po rozpakowaniu prezentów może okazać się, że niektóre z nich nie przypadły nam do gustu. Jest kilka wyjść z tej sytuacji. Europejskie Centrum Konsumenckie i UOKiK podpowiadają, co można zwrócić Mikołajowi.

Prezenty kupione przez internet

- Od zakupu online możemy odstąpić - musisz posiadać dowód zakupu. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. 

- Zasady zwrotu: 14 dni na pisemne odstąpienie od umowy, 14 dni na zwrot produktu, 14 dni na zwrot pieniędzy. W ramach dobrej woli niektórzy sprzedawcy oferują dłuższy okres na odstąpienie od umowy.

- Sprzedawca powinien zwrócić koszty dostarczenia rzeczy do konsumenta (o ile zwracamy wszystkie produkty z danego zamówienia).

- Koszt przesyłki zwrotnej ponosi konsument (chyba że nie został o tym poinformowany lub sprzedawca umożliwia mu dokonanie bezpłatnego zwrotu).

Reklama

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Prezent kupiony w sklepie stacjonarnym

- Zwrot prezentu bez powodu - zależy od dobrej woli sprzedawcy.

- W tej sytuacji sklep ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania lub metek.

- Forma zwrotu - sklep w zamian może zaproponować m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

Wadliwy prezent

Na reklamację masz dwa lata od daty zakupu.

- Dowód zakupu jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, może to być również potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które były podczas zakupów.

- W reklamacji możesz żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do ciebie!

Prezentowy FAQ

Internetowy Mikołaj nie zawsze daje nam możliwość odesłania prezentu. Sprawdź prezentowy FAQ UOKiK i ECK.

Czy Mikołaj przyjmie zwrot książki, która mnie nie interesuje? Wiem, że była kupiona przez internet.

- Książkę w wersji papierowej możemy zwrócić sprzedawcy, inaczej jest w przypadku e-booka. Jeżeli został pobrany - nie podlega zwrotowi.

Dostałam od Mikołaja bilety lotnicze do Paryża, termin mi jednak nie odpowiada. Czy mogę je zwrócić?

- Sprawdź, w jakiej taryfie został kupiony bilet. Być może Mikołaj wybrał taryfę umożliwiającą bezpłatną anulację lub zmianę terminu. W innym wypadku, rezygnacja lub zmiana daty, może się wiązać z kosztami.

Kupiłam mężowi w prezencie spodnie, założył je tylko raz na spotkanie rodzinne i doszedł do wniosku, że są za ciasne. Po ich odesłaniu, sprzedawca nie zwrócił mi pełnej kwoty. Dlaczego?

- Produkty kupione przez internet możemy przymierzyć - tak jak w sklepie! Jeżeli konsument obniży ich wartość, a następnie odstąpi od umowy, sprzedawca może zmniejszyć wysokość zwrotu.

Mikołaj podarował mi płytę zespołu, który nie należy do moich ulubionych. Przez przypadek zerwałam folię. Czy mimo to, mogę ją zwrócić?

- Zapieczętowane nagrania audiowizualne po otwarciu nie podlegają zwrotowi - nawet jeżeli zostały kupione online.

INTERIA.PL/Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: nietrafiony prezent | handel | prawo konsumenta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »