Nowoczesne urzędy bez gotówki

W grudniu 2016 r. liczba aktywnych użytkowników logujących się do banku z wykorzystaniem urządzenia mobilnego (telefonu lub tabletu) wynosiła 7,7 mln. Do tej pory popularność płatności bezgotówkowych w bankach nie szła w parze z płatnościami w urzędach. Tymczasem badania ankietowe dowodzą, że Polacy chcieliby płacić mobilnie w urzędach państwowych, lecz nie mają takiej możliwości.

W kwietniu br. uruchomiony został ogólnopolski program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, realizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową SA (KIR). Program wprowadza możliwość bezpłatnego dokonywania opłat za czynności administracyjne bezgotówkowo - poprzez terminale płatnicze POS i usługę WebPOS Paybynet.

- KIR wspiera ideę społeczeństwa bezgotówkowego w Polsce. Jest to kierunek, który obrało wiele krajów na świecie. Przykładowo w Estonii już ponad 90 proc. podatków i innych płatności administracyjnych regulowanych jest bezgotówkowo. Do najważniejszych zalet rezygnacji z gotówki należy większa efektywność obrotu gospodarczego, ale również większa transparentność transakcji - mówi Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR.

Reklama

Tadeusz Kościński, podsekretarz Stanu w resorcie rozwoju dodaje, że bezgotówkowe płatności w urzędach to istotny element Programu "Od papierowej do cyfrowej Polski", wyznaczającego zasadnicze kierunki rozwoju e-państwa i cyfryzacji gospodarki. - Umożliwienie wykonywania płatności bezgotówkowych w urzędach, przybliża nas do urzeczywistnienia idei Polski cyfrowej. Jest to również nasza odpowiedź na przyzwyczajenia klientów, którzy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych i płatności mobilnych - twierdzi Tadeusz Kościński.

Rosnąca popularność bezgotówkowych instrumentów płatniczych na rynku prywatnym dotychczas nie szła w parze z ich dostępnością w jednostkach administracji publicznej. Tymczasem, jak wynika z badania pt. "Opinie na temat współczesnych sposobów płatności bezgotówkowych", przeprowadzonego przez Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w 2015 r., 70 proc. badanych nie korzystało z płatności bezgotówkowej w urzędzie, ponieważ nie miało takiej możliwości .

Naprzeciw potrzebie zrewolucjonizowania płatności w sektorze publicznym wychodzi Program, realizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z KIR. Program jest skierowany do wszystkich urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. Objęta nim zostanie także Policja, gdzie udostępnienie możliwości opłacania mandatów w terminalach POS planowane jest jeszcze w tym roku. Urzędy uczestniczące w Programie są bezpłatnie wyposażane w terminale płatnicze POS i/lub obsługiwaną przez KIR usługę WebPOS Paybynet, która jest rodzajem terminala wirtualnego, umożliwiającego wykonywanie płatności za pomocą telefonu komórkowego (smartfonu) w oparciu o mobilne aplikacje bankowe.

Wdrożenie Programu poprzedzone było pilotażem, w którym uczestniczyło 130 urzędów z całego kraju. Od sierpnia 2016 r. do końca marca 2017 r. odnotowano 48,2 tys. płatności bezgotówkowych o łącznej wartości 7,1 mln zł. (js)

Popularność płatności bezgotówkowych w ostatnich latach dynamicznie rośnie. Jak wynika z danych opublikowanych przez NBP, na koniec IV kwartału 2016 r., Polacy mieli w swoich portfelach 36,9 mln kart płatniczych. W całym 2016 r. wykonano z ich użyciem 3,2 mld płatności na kwotę 220 mld zł. Pod koniec ubiegłego roku, liczba klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej przekroczyła 33 mln . Na popularności zyskuje także rynek bankowości mobilnej. W grudniu 2016 r. liczba aktywnych użytkowników logujących się do banku z wykorzystaniem urządzenia mobilnego (telefonu lub tabletu) wynosiła 7,7 mln .
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | nowoczesne | nowoczesnej | urzędy | płatności mobilne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »