Parlament Europejski za większą ochroną turystów

Parlament Europejski przyjął pakiet turystyczny i opowiedział się za lepszą ochroną konsumentów rezerwujących swe wyjazdy przez internet. Turyści, którzy wykupują e-imprezy, zostaną objęci taką samą ochroną, jak tradycyjni konsumenci. Według Komisji Europejskiej, z regulacji tych dodatkowo skorzysta 120 milionów konsumentów.

Pakiety usług turystycznych (przelot, hotel, wynajem samochodu) zakupione przez internet za wspólną cenę lub za pośrednictwem powiązanych stron internetowych zostaną objęte taką samą ochroną konsumencką jak imprezy kupione w tradycyjnych biurach podróży - taką zmianę przyniosą zasady przyjęte przez posłów wczoraj.

Posłowie chcą ułatwić podróżnym odstąpienie od umowy i ustalenie, który przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za należyte wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych umową.

- Z powodu zmian na rynku usług turystycznych i nasilającej się tendencji do dokonywania rezerwacji przez internet, zaistniała pilna potrzeba unowocześnienia i dostosowania starej dyrektywy obowiązującej od 1990 roku - powiedziała Birgit Collin-Langen (PPL, DE), posłanka odpowiedzialna za sprawozdanie w tej sprawie.

Reklama

- Dzięki tym zmianom w przepisach, prawa podróżujących w Europie zostaną wzmocnione. Nowe metody rezerwacji zostały objęte dyrektywą a turyści otrzymają pełną informacj ę o swoich prawach. Udało się też uwzględnić interesy gospodarcze operatorów, agencji turystycznych i hoteli - powiedziała posłanka.

Więcej turystów objętych ochroną

Przepisy obejmą umowy dotyczące dwóch rodzajów usług: pakietowe, zorganizowane przez biuro podroży imprezy turystyczne (czyli co najmniej dwa rodzaje usług turystycznych w ramach tej samej podróży) oraz tak zwane "powiązane usługi turystyczne", czyli takie, które operator zasugeruje podróżnemu w uzupełnieniu usług już zakupionych (na przykład po wykupieniu przelotu, dodatkowe usługi turystyczne, które nabyć można przez powiązane linki na stronie internetowej operatora).

Parlament przyjął zasadę, że tego rodzaju transakcje, do których dochodzi po kliknięciu powiązanych linków, gdy usługodawcy przekazują sobie nazwisko kupującego, informacje dotyczące płatności i jego adres elektroniczny, a kolejna umowa jest zawierana w ciągu 24 godzin od dokonania rezerwacji pierwszej usługi, będą traktowane jak pakiety usług.

Jaśniejsza informacja i więcej praw

Zanim podróżny podejmie jakiekolwiek zobowiązania umowne, organizatorzy i sprzedawcy usług turystycznych zobowiązani są do jasnego poinformowania go, że nabywa pakiet usług, jakie przysługują mu w związku z tym prawa i który usługodawca ponosi odpowiedzialność w przypadku problemu z należytym wykonaniem wykupionych usług.

Parlament nałożył też na organizatora wymóg poinformowania podróżujących o przybliżonym czasie wyjazdu i powrotu oraz wskazanie rodzajów ewentualnych kosztów dodatkowych.

Posłowie zapewnili też podróżnym prawo do rezygnacji z zestawu usług objętych umową i uzyskania zwrotu pieniędzy, gdyby cena pakietu wzrosła o 8% (Komisja Europejska proponowała 10%) lub gdyby zaistniały niemożliwe do uniknięcia, nieprzewidywalne zdarzenia, takie jak klęski żywiołowe lub ataki terrorystyczne w miejscu docelowym podroży.

Następne kroki

Głosowanie w Parlamencie kończy unijną procedurę legislacyjną. Państwa członkowskie mają teraz dwa lata na włączenie nowych przepisów do prawa krajowego i ich kolejne sześć miesięcy na wprowadzenie ich w życie.

OPINIA

Nowe regulacje zmieniają obowiązujące przepisy sprzed 25 lat i dostosowują je do nowej sytuacji rynku cyfrowego. Szeroka oferta tanich lotów i sprzedaży przez internet znacząco wpłynęły na sposób, w jaki planujemy podróże i wakacje. Nowe przepisy znacznie lepiej będą chronić klientów kupujących zorganizowane wycieczki lub jedynie przelot, zakwaterowanie lub wynajem samochodu.

Zdaniem europoseł Elżbiety Łukaciejewskiej, nowe prawo daje też konsumentom szersze uprawnienia.

Gwarantuje między innymi trzy dni bezpłatnego zakwaterowania w hotelu w razie nieprzewidzianych trudności i możliwość zrezygnowania z wycieczki w przypadku, gdy jej cena w chwili wyjazdu wzrosła ponad 8%.

Według Komisji Europejskiej, z regulacji tych dodatkowo skorzysta 120 milionów konsumentów, którzy preferują rezerwację imprez turystycznych i podróży przez internet.

IAR

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: biuro podróży | Parlament Europejski | turystyka | konsument | e-biuro
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »