Reklama

Październik przyniósł kolejny szok cenowy. Niektóre towary w sklepach zdrożały o ponad 80 proc.

Monitoring blisko 36 tys. cen detalicznych wykazał, że w październiku br. w relacji rocznej podrożało aż 8 z 12 analizowanych kategorii. Najmocniej, bo o prawie 60 proc., zdrożały produkty tłuszczowe. Wśród nich najbardziej wystrzelił w górę olej - aż o blisko 84 proc.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Drugą drożejącą grupą są artykuły sypkie - wzrost o ok. 17 proc. W pierwszej trójce jest też mięso - podwyżka o niecałe 8 proc. Do tego zwiększyły się ceny m.in. chemii gospodarczej - o ponad 6 proc., dodatków spożywczych - o 6 proc., a także nabiału - o 4,5 proc. Jednak eksperci komentujący wyniki ostrzegają, że prawdziwe podwyżki nadejdą dopiero w kolejnych miesiącach.

Reklama

Według cyklicznego "Indeksu cen w sklepach detalicznych", autorstwa UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy AdRetail, w październiku br. zakupy były droższe średnio o 4,4 proc. niż rok wcześniej. Jak stwierdza Karol Kamiński z Centrum Analiz Grupy AdRetail, ogólny wzrost może wydawać się dość niewielki. Ale uwagę zwraca to, że na 12 monitorowanych kategorii aż osiem zdrożało, a tylko cztery potniały. Dla porównania, we wrześniu br. w relacji rocznej siedem grup towarowych poszło górę, a pięć spadło. - Dynamika detalicznych cen żywności przyspiesza. Wynika to z drożejących surowców rolnych, a także rosnących kosztów przetwórstwa i dystrybucji towarów. Coraz więcej, trzeba płacić za energię i paliwa. Rosną też pensje. Wzrosty cen nasilą się jeszcze w kolejnych miesiącach. Inflacja żywności w I kwartale 2022 roku przekroczy 6 proc. w relacji rocznej - mówi Mariusz Dziwulski z PKO Banku Polskiego.

W październiku br. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. najbardziej zdrożały produkty tłuszczowe, bo aż o 59,7 proc. Największą podwyżkę - w wysokości 83,9 proc. - odnotował znowu olej. Urosły też ceny margaryny do pieczenia - o 23,8 proc., a także masła - o 20,6 proc. Jak podkreśla Karol Kamiński, po indeksie widać, że tego typu artykuły dynamicznie i stale drożeją. We wrześniu poszły w górę o 40,2 proc., a sam olej podrożał wówczas 58,8 proc. rok do roku.

- Niższa produkcja słonecznika i oleju palmowego wywindowały ceny olejów roślinnych pod koniec ub.r. Z kolei w tym roku wzrósł popyt na biopaliwa i zwiększyło się zapotrzebowanie na oleje spożywcze. W efekcie w październiku na światowym rynku olej palmowy był droższy średnio o 60 proc. rok do roku, sojowy - o 62 proc., słonecznikowy - o 45 proc., a rzepakowy - aż o 93 proc. - wskazuje Grzegorz Rykaczewski z Santander Bank.

Ponadto w czołówce drożejącej żywności są produkty sypkie. W październiku br. podrożały o 16,7 proc. rok do roku. W tej kategorii wzrosły szczególnie ceny soli - o 39,3 proc., a także cukru - o 28 proc. Zdaniem Kamińskiego, to są alarmujące wyniki. We wrześniu sól była tańsza o 20,8 proc., a cukier był droższy tylko o 3,5 proc. w relacji rocznej.

- Ceny cukru podążają za drożejącą ropą, która sprawia, że popyt na etanol produkowany z trzciny cukrowej wzrasta. Czynnikiem wsparcia dla cen jest mniejsza wytwórczość u największego światowego producenta i eksportera tego surowca - Brazylii. Susze i przymrozki, które wystąpiły tam w lipcu tego roku, znacząco ograniczyły potencjał produkcyjny tego kraju - dodaje Mariusz Dziwulski.

Raport wykazał też, że ostatnio w relacji rocznej zdrożało mięso - o 7,9 proc. Ceny wołowiny wzrosły o 9,5 proc., a drobiu - o 16,5 proc. Z kolei wieprzowina potaniała o 1,6 proc. Ekspert z Centrum Analiz Grupy AdRetail podaje, że we wrześniu mięso mocniej zdrożało rok do roku, bo średnio o 32,6 proc. Wtedy też wołowina bardziej poszła w górę, tj. o 18,6 proc. Natomiast wieprzowina staniała o 9,1 proc.

- W wyniku ptasiej grypy zdrożał drób. Wprawdzie od lipca ceny kurcząt rzeźnych spadają, ale wciąż pozostają wysoko. W październiku cena skupu była wyższa średnio o 25 proc. rok do roku. Drożeje też wołowina, czego powodem jest stabilna podaż bydła przy wysokim popycie - informuje Rykaczewski.

Sprawdź najnowsze promocje i korzystaj z listy zakupowej ding.pl

Niepokojące jest też to, że podrożała chemia gospodarcza, która dość długo opierała się podwyżkom. W zeszłym miesiącu zdrożała o 6,6 proc. rok do roku. Najbardziej poszły do góry ceny papieru toaletowego - o 15,8 proc., pasty do zębów - o 10,9 proc., a także płynu do mycia naczyń - o 4,1 proc. Natomiast we wrześniu br. ta kategoria zaliczyła spadek o 0,7 proc.

- Artykuły z tej kategorii są regularnie kupowane, więc konsumenci zauważają każdą podwyżkę. Sieci handlowe przez dłuższy czas próbowały nie podnosić cen. Na przestrzeni całego roku ww. asortyment w jednym miesiącu lekko drożał, a w kolejnym taniał. Średnia wartość podwyżek, patrząc od początku roku, w skali miesiąc do miesiąca to ok. 1,3 proc. - zaznacza Kamiński.

Inne zanotowane podwyżki są mniej wyraźne. O 6 proc. wzrosły ceny dodatków spożywczych, o 4,5 proc. - nabiału, o 3 proc. - warzyw, a o 2,9 proc. - pieczywa. Jednak analitycy ostrzegają, że prawdziwa drożyzna dopiero nadchodzi. Ekspert z Santander Bank wyjaśnia, że proces przenoszenia na odbiorców wyższych kosztów surowców, produkcji i transportu jest rozłożony w czasie. To wynika z zawartych kontraktów. Trendy obserwowane dzisiaj konsumenci odczują dopiero w kolejnych miesiącach.

- Patrząc na prognozy dot. inflacji i sytuacji w gospodarce, spodziewam się kolejnych podwyżek. Szacuję, że w IV kwartale br. żywność będzie droższa niż w analogicznym okresie ub.r. nawet o 8-10 proc. Zima może być dla Polaków szokiem cenowym. Dojdą też nowe czynniki windujące ceny. Już teraz branża przewozowa ostrzega, że na początku przyszłego roku może wystąpić paraliż transportowy, a wraz z nim - brak towarów na półkach. Jeżeli ten scenariusz się spełni, to największe wzrosty czekają towary wymagające najdłuższych łańcuchów dostaw - podsumowuje Karol Kamiński.

Dane pochodzą z raportu UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy AdRetail pt. "INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH". Autorzy przedstawiają w nim średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca. Porównują wyniki 12 kategorii (pieczywo, nabiał, mięso, owoce, warzywa, produkty sypkie, produkty tłuszczowe, dodatki spożywcze, używki, napoje, chemia gospodarcza i inne art.) oraz 45 produktów, odnotowane w październiku br. i ub.r. Sprawdzono ok. 1,1 tys. marek, w tym prawie 36 tys. cen. Analizą zostały objęte wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »