Piwo, wódka, whisky - to ulubione alkohole Polaków
Agencja badawcza Nielsen przygotowała zestawienie alkoholi najczęściej spożywanych przez Polaków. Jak się okazuje w naszym kraju niekwestionowanym liderem jest piwo, na które w ubiegłym roku wydaliśmy 16,7 mld złotych. Kolejne miejsca na podium zajmują wódka i whisky. Hitem ubiegłego roku było piwo bezalkoholowe.
W Nielsenie monitorowanych jest 14 kategorii napojów alkoholowych. Spośród nich wybranych zostało 10, na które Polacy wydali w 2018 r. najwięcej pieniędzy w handlu detalicznym.
Piwo to druga po papierosach największa kategoria FMCG w Polsce. W 2018 r. Polacy wydali na złoty trunek rekordowe 16,7 mld zł, przy czym ta kwota nie uwzględnia sektora gastronomicznego czy imprez masowych - jest to wyłącznie sprzedaż detaliczna. Pomiędzy 2017 a 2018 r. wartościowa sprzedaż piwa wzrosła o 7,1 proc., co dla browarów z pewnością było pozytywnym zaskoczeniem. Na tak wysoki wzrost wpływał przede wszystkim znakomity sezon, wysoka temperatura utrzymywała się praktycznie od kwietnia do października, a dodatkowo w czerwcu odbyły się mistrzostwa świata w piłce nożnej, które zawsze dodatkowo napędzają sprzedaż. Z drugiej strony ponadprzeciętnie szybko wzrastała sprzedaż piwnych specjalności - od porterów po weizeny, a także piw bezalkoholowych. Te ostatnie, z 80-proc. wzrostem sprzedaży, okazały się prawdziwym hitem roku 2018 na całym rynku napojów - nie tylko tych alkoholowych - komentuje Adam Dużyński, konsultant w Nielsenie.
Rynek wódki, w którym zawierają się też likiery na bazie wódki, jest trzecią największą kategorią FMCG w Polsce, na którą w 2018 wydaliśmy ponad 11 mld zł. Rynek czystej wódki od jakiegoś czasu nie wykazuje większych wzrostów sprzedaży, choć i w nim wyraźny jest odwrót od produktów economy na rzecz wódek premium.
Jednak prawdziwym przebojem sprzedaży są tzw. smakowe małpki - produkty smakowe o pojemnościach 200 ml i mniejszych, w 2018 r. zwiększyły swoją sprzedaż o prawie 10 proc., powiększając swój udział w kategorii do ponad 17 proc. Jeśli chodzi o smaki, to od lat najpopularniejszymi smakami są wiśnia i cytryna, natomiast w szybkim tempie rośnie sprzedaż napojów o smaku pigwy czy maliny - dodaje Dużyński. W sumie rynek wódki wzrósł jedynie o 0,9 proc.
Pobierz za darmo program PIT 2018
Kategoria whisky szturmem zdobyła serca Polaków. Jeszcze 20 lat temu uznawana za produkt luksusowy, dziś jest trzecią największą kategorią alkoholową pod względem sprzedaży w Polsce, na którą Polacy wydali w ubiegłym roku ponad 2,3 mld zł. I nic nie wskazuje na to, by ten wzrost miał się zatrzymać - w samym 2018 r .sprzedaż bursztynowego trunku wzrosła aż 11 proc. Aktualnie opcji na rynku jest wiele - od whisky leżakowanych 12 czy 18 lat, przez odmiany smakowe, te produkowane z żyta, aż po marki wywodzące się z krajów azjatyckich.
Wino stołowe jest aktualnie czwartą największą kategorią alkoholową w Polsce - w ubiegłym roku została zrzucona z piedestału przez whisky. Niemniej wzrost tej kategorii w 2018 r. wyniósł 7,1 proc. Wino to kategoria, w której najbardziej widać trend tzw. premiumizacji - o ile segmenty economy i mainstream praktycznie stoją w miejscu, to segmenty premium rosną w tempie powyżej 20 proc. Zmienia się też struktura krajów pochodzenia wina - te z krajów byłego bloku wschodniego, takich jak Węgry czy Bułgaria, tracą udziały, bardzo zyskują zaś wina z krajów Nowego Świata takich jak Chile, Australia czy RPA - zaznacza ekspert z Nielsena.
Wino musujące rozwija się w bardzo wysokim tempie 9 proc. Dzieje się tak głównie za sprawą tak modnych ostatnio Prosecco i Cavy, które są prawdziwym hitem w kategorii - sprzedaż tych odmian wzrosła w 2018 r. odpowiednio o 46 i 22 proc.! Co ciekawe, już drugi rok z rzędu spada sprzedaż szampana, który przestał cieszyć się aż takim uznaniem, częściowo ze względu na wspomnianą konkurencję produktów z Włoch i Hiszpanii - podkreśla ekspert.
Więcej informacji w portalu dlahandlu.pl